|
|
|||
|
|||
Sport: Hoe meer, hoe beter?
Sport: hoe meer, hoe beter?
Topsporters leven gemiddeld langer dan gewone stervelingen, maar dat betekent niet dat intensief sporten gezonder is dan gewoon bewegen. De Nederlandse onderzoekster Frouke Engelaer van de Leyden Academy vergeleek de sterfteleeftijd van olympische sporters uit 43 disciplines. De levensverwachting van sporters die golf of cricket speelden, bleek net zo hoog als die van olympische roeiers of fietsers. Beoefenaars van contactsporten lopen wel meer risico om vroeger te sterven. Olympische atleten leven gemiddeld 2,8 jaar langer dan een 'gewone' sterveling. Dat blijkt uit een onderzoek dat deze week is gepubliceerd in het British Medical Journal waarbij de levensverwachting van maar liefst 15.174 olympische medaillewinnaars sinds 1896 werd vergeleken met niet-olympiërs. Dertig jaar na hun Olympische glorie hadden medaillewinnaars acht procent meer kans om nog in leven te zijn dan leeftijdsgenoten uit hun land van herkomst. De onderzoekers vermoeden dat veel lichaamsbeweging en een gezonde leefstijl aan de basis van de hogere levensverwachting liggen, maar dat lijkt een tweede publicatie in hetzelfde blad te betwijfelen. Uit de studie blijkt immers dat de sport er niet toe doet. Olympische sporters leven gemiddeld langer, of het nu golfers, gymnasten of atleten zijn - sporten met een verschillende fysieke belasting. ‘De meeste onderzoeken vergelijken atleten met de normale populatie en stellen daarna vast dat de sporters inderdaad langer leven, en dus vermoedelijk ook gezonder zijn’, zegt Frouke Engelaer van de Leyden Academy die bij het tweede onderzoek betrokken was. ‘Maar er is iets mis met die vergelijking. Wie de topsport bereikt, heeft immers al op voorhand een gezonder lichaam, terwijl in de normale populatie wel mensen met aangeboren aandoeningen – die dus sowieso een hoger overlijdensrisico hebben - worden meegerekend.’ Daarom vergeleek Engelaer de levensverwachting van atleten met die van andere atleten, bijvoorbeeld tussen statische (zoals gewichtheffen), dynamische (zoals wielrennen) en fysiek zwaar belastende (zoals roeien) sporten. De intensiteit van de sport bleek geen invloed te hebben op het sterfterisico. Het beoefenen van een ‘gevaarlijke’ sport heeft dat wel. Sporten met een verhoogd risico op botsingen (zoals turnen en wielrennen) of lichamelijk contact (zoals voetbal en boksen) gaan gepaard met een 13 tot 24 procent hogere sterfte na de leeftijd van 50 jaar. (kv) Bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/spo...-meer-hoe-beter Eigen mening: Dat sporten goed is voor het lichaam wist ik al langer. Maar dat ook een overdaad minder positieve gevolgen kan hebben was me nog niet duidelijk. Daarnaast had ik ook niet verwacht dat het doen aan sport zulke grote invloed kan hebben op onze levensduur. Als we enkele jaren langer kunnen leven door doorheen ons leven aan sport doen, is dit voor mij enkel een extra drijfveer om te blijven sporten. Laten we hopen dat dit voor mensen met een minder gezonde levensstijl aanzet tot sporten. |
|
|||
|
|||
Ik schrik er wel van dat sporters langer leven. Oké, zij leven gezonder dan de gemiddelde mens maar al dat sporten belast het lichaam toch ook zwaar? Denk maar aan de de voetballers of wielrenners die tijdens het beoefenen van hun sport dood neervallen. Dit gebeurt toch ook? Is dat dan wel allemaal zo gezond? Volgens mij forseren vele sporters hun lichaam en kan dit ernstige gevolgen hebben. Natuurlijk ben ik wel van mening dat gewoon sporten gezonder is dan niet te sporten net zoals gezond eten beter is voor je lichaam. In het artikel noemen ze enkele sporten op die gepaard gaan met 13 tot 24 procent hogere sterfte na de leeftijd van 50 jaar. Het gaat hier om de belangrijkste en meest beoefende sporten. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je sport maar niet te veel sport. Verschillende lichaamsdelen beginnen het al snel te begeven, denk maar aan de verschillende blessures. Een goed evenwicht is daarom de basis van een gezond leven!
|
|
|||
|
|||
Het verbaast mij niet dat sporters langer leven. Op een bepaalde manier is dit ook logisch. Spieren worden getraind en onderhouden, de hartspier wordt beproefd en wordt dus ook sterker. Als we deze bevindingen toepassen op overdadig sporten krijgen we het volgend, spieren worden overbelast en de hartspier wordt dusdanig op de proef gesteld dat het mogelijke voorkomen van een hartstilstand groter wordt. Ik ben ervan overtuigd dat sporten positief is, maar te veel is te veel. Dat is met zo goed als alles zo. Matig gebruik van alcohol heeft zijn voordelen (http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=IS3HF13C), maar een overvloedig gebruik heeft grote nadelen.
|