|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Leerkrachten kunnen niet omgaan met emotionele problemen kinderen
Leerkrachten kunnen niet omgaan met emotionele problemen kinderen
ANTWERPEN - Leerkrachten vinden dat omgaan met sociaal-emotionele problemen van leerlingen er bijhoort. Maar ze volgen er amper vorming voor. Pesten, zelfdoding, leer- en gedragsstoornissen, familiale problemen... De leerkrachten van vandaag krijgen er allemaal mee te maken. Hoe gaan ze daarmee om, vroeg Karen Jacobs, onderzoekster van het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen, zich af in haar doctoraat. Zij ondervroeg meer dan 3.000 leerkrachten uit 198 scholen. Hoe zien ze hun eigen taak? Voelen ze zich gesteund op school bij de sociaal-emotionele begeleiding van de leerlingen? Het gros van de leerkrachten vindt dat de onderwijstaak verder gaat dan het pure lesgeven. Sociaal-emotionele begeleiding van de leerlingen maakt er ook deel van uit. Maar wanneer gevraagd of ze dat ook als hun eigen taak zien, antwoordt toch een kwart dat ze het meer weggelegd zien voor derden. Te weinig bijscholing Doen ze zelf aan sociaal-emotionele begeleiding? De meerderheid zegt dat ze problemen detecteren en de leerlingen doorverwijzen. Maar slechts één op vier zegt zelf gesprekken te voeren en de problemen op te volgen. Wat de leerkrachten als het meest problematisch aangeven, is het gebrek aan professionalisering. Op zoek gaan naar meer informatie, bijscholing volgen, heel wat leerkrachten doen het niet. De vakdidactische bijscholing is blijkbaar nog altijd prioritair. Het delen van ervaringen met collega's scoort het hoogst, maar nog altijd niet bijster hoog. Een kwart van de ondervraagden zegt zich gesteund te voelen door de directie in hun professionele ontwikkeling. Een kwart niet. Eindtermen Een deel van de respondenten geeft aan dat er in hun school geen duidelijke regels of stappenplan bij problemen voorhanden zijn. ‘Ik pleit voor meer duidelijkheid op school over de specifieke taak van de leerkracht, besluit Jacobs. Zij vindt ook dat het aspect meer opgenomen kan worden in de vakoverschrijdende eindtermen. DS, 21-12-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |