|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Vlamingen dumpen massaal dieselauto
BRUSSEL - De Vlamingen hebben het afgelopen jaar meer benzine- dan dieselwagens gekocht. ‘Historisch en goed nieuws voor onze luchtkwaliteit', zegt minister van Leefmilieu Joke Schauvliege.
Van de nieuwe auto's die tot en met oktober in Vlaanderen aan particulieren werden verkocht, draaiden er 50,3 procent op een benzinemotor en 49,6 procent op een dieselmotor. Vlaamse particulieren schreven in die periode 62.285 benzinewagens in, tegenover 61.356 dieselauto's. Het gaat hier niet om bedrijfswagens. Die verhouding lag in 2011 nog heel anders. Toen was de benzinewagen goed voor maar 38,3 procent van de nieuw verkochte auto's, tegenover 61,6 procent voor diesel. Dat blijkt uit het antwoord van de Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege (CD&V), op een vraag van parlementslid Griet Smaers (CD&V). Het is historisch dat in ons dieselland de benzinewagen de diesel overtroeft. De dieselwagens zijn altijd populairder geweest omdat diesel aan de pomp traditioneel een pak goedkoper was dan benzine. Daardoor werd de duurdere aankoopprijs van een dieselauto al snel goedgemaakt. Vanwaar nu die plotse omslag? ‘Door het wegvallen van de ecopremie eind vorig jaar zijn de kleinere dieselwagens een stuk minder aantrekkelijk geworden', zegt Joost Kaesemans van de automobielfederatie Febiac. Hij wijst er ook op dat de laatste jaren het verschil in prijs tussen diesel en benzine flink is geslonken. ‘Bovendien begint het door te dringen dat een dieselauto zeker niet altijd de goedkoopste optie is.' In Vlaanderen heeft de nieuwe berekening van de belasting op de inverkeerstelling (BIV) de consument nog meer richting benzine geduwd. ‘Die nieuwe BIV houdt niet alleen rekening met de CO 2-uitstoot, maar ook met de uitstoot van stikstofoxide en fijn stof', zegt Schauvliege. Daardoor is die belasting voor de meeste dieselauto's flink duurder geworden tegenover een benzinemodel. ‘Het doet mij plezier dat met die nieuwe regelgeving ook het gedrag is gewijzigd', zegt de minister. ‘Dat er meer benzinewagens rondrijden, is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Stikstofoxide en fijn stof zijn in Vlaanderen een groter probleem dan de CO 2-uitstoot.' BRON: http://www.standaard.be/artikel/det...121217_00405866 EIGEN MENING: Mensen denken nogal gemakkelijk dat zij geen verschil gaan maken en wijzen al snel met de vinger naar anderen (die meer vervuilen). Ze zijn er daardoor ook van overtuigd dat wat zij doen geen verschil maakt, omdat de ander toch zo veel meer vervuild. Ik ben het hier niet mee eens, iedereen kan een verschil maken, hoe klein ook. Net daarom vind ik wat er in dit artikel gezegd wordt goed nieuws. De mensen worden gestimuleerd om de juiste keuze te maken, doordat deze keuze het voordeligst is. Mensen zullen zelf gemakkelijk de oplossing kiezen die het goedkoopst is en momenteel is benzine tanken goedkoper dan diesel tanken. Van mensen verwachten dat ze uit zichzelf voor het milieu kiezen, zelfs al is die optie wat duurder, is helaas nog niet realistisch. Dit zal hopelijk ooit wel gebeuren. Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 18th December 2012 om 12:28. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit opmerkelijk. Ik dacht net dat men meer dieselwagens zou kopen aangezien dit toch wel een pak goedkoper is aan de pomp! Zelf rijd ik ook met een dieselwagen en enkele vrienden van mij met een wagen op benzine. Als ik ze hoor klagen over de hoge prijzen, dan ben ik blij dat ik een diesel heb. 'Wij doen het voor het sportief geluid en de snellere acceleratie' klinkt het bij hun, maar dat is voor mij allemaal niet nodig. Ik rijd liefst zo voordelig mogelijk van punt A naar punt B.
|
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
Joëlle, daar ga je volgens mij toch even in de mist. Benzine tanken is helemaal niet goedkoper dan diesel tanken. Benzine blijft nog steeds duurder al wordt de kloof wel kleiner. De mening van Cedric wil ik ook even nuanceren. Diesel mag dan goedkoper zijn per liter maar wil dit ook zeggen dat het voordeliger is? Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar korte afstanden moet doen (minder dan 25.000 km per jaar) , verbruikt je dieselmoter een pak meer dan je benzinemotor. Je mag aan de pomp voor je volle bak diesel dan wel maar 50 euro betalen i.p.v. 60 euro. Wanneer je kijkt naar het aantal te rijden kilometers in de stad merk je toch wel een verschil. Als je dan de berekening gaat maken zit er echt nauwelijks nog verschil op 'voordeligheid'. Ik denk dus dat er verder gekeken moet worden dan naar enkel datgene je aan het benzinestation betaalt.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling.. |
#4
|
|||
|
|||
Ik schrik er niet van dat mensen meer en meer kiezen voor een auto op benzine. Voordeel halen uit een dieselwagen is tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk aangezien ook de dieselprijzen serieus de lucht in zijn gegaan. Net zoals Sabrina reeds zei moet je met verschillende factoren rekening houden. De aankoop van een dieselwagen ligt nog steeds hoger als die van een benzinewagen. Dus als je hiermee rekening houdt en ook nog met de dieselprijs van tegenwoordig haal je hier niet veel voordelen meer uit. Ikzelf rijd ook met een benzinewagen en ik moet meer betalen aan wanneer ik ga tanken maar als het aankomt op het aantal kilometers die ik doe met een volle tank schilt het amper nog iets met de dieselwagen van mijn moeder.
|