|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Lidl stopt Twitteractie wegens onbedoeld succes
Lidl stopt Twitteractie wegens onbedoeld succes
Een actie op Twitter dreigt discountketen Lidl zuur op te breken. De discountwarenhuisketen beloofde sinds gisteren 5 voedselpakketten weg te geven per Twitterbericht met de hashtag "luxevooriedereen", maar heeft de actie voortijdig stopgezet. De Twitteractie kost de keten zo'n 200.000 euro. Sinds maandag belooft Lidl 5 voedselpakketten ter waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken per Twitterbericht met de hashtag "luxevooriedereen". Niet toevallig de slogan waarmee de discounter hun eindejaarsproducten aan de man proberen te brengen. Daarvoor had het bedrijf enkele mediafiguren via Twitter benaderd. Volgens een eerder persbericht zou de discountsupermarktketen minstens 500 pakketten weggeven tussen 10 december en kerstavond. Na amper een paar uur stond de teller al op enkele duizenden maaltijden. Lidl laat aan onze nieuwsdienst weten dat de supermarktketen de actie om 8 uur dinsdagochtend stopzet. "De actie leeft sterker dan we verwacht hadden. We gaan de actie na 24 uur stopzetten", legt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. Het was lange tijd niet helemaal duidelijk of ook alle voedselpakketten effectief uitgedeeld gingen worden. "Het was de bedoeling om enkel voedselpakketten weg te geven met de mediafiguren, maar we gaan een geste doen voor de andere Twittergebruikers", klonk het eerst. Intussen heeft de keten beslist om het aantal voedselpakketten naar boven af te ronden tot 10.000. De actie gaat Lidl zo'n 200.000 euro kosten. Bron: deredactie.be Datum: 11/12/2012 Eigen mening: Het is practig dat een discountsupermakrtketen zo'n actie wilt ondernemen. Het is een super mooi initiatief. Maar het is helaas uit de hand gelopen door Twitter. Dit is een mediakanaal waar zoveel mensen op zitten, waardoor dit bericht heel snel verspreid is geweest. Het was de bedoeling enkel wat mediafiguren te bereiken, maar al gauw werden er heel wat Twittergebruikers bij betrokken. Hierdoor gaat Lidl nu zo'n 10 000 voedselpaketten uitdelen ter waarde van 200 000 euro in het totaal. Dit is een enorm grote kost, maar ze doen het toch maar, want voor hetzelfde geld hadden ze evengoed heel de actie afgeblazen. Ik hoop dat meerdere ketens hier een voorbeeld aan nemen en ook zo van die acties doen. Maar dan wel iets voorzichtiger zijn zodat de actie niet uit de hand loopt. Laatst aangepast door R*ni Van Eemeren : 11th December 2012 om 11:42. |
#2
|
|||
|
|||
Hoewel het een zeer mooi initiatief is, had discountketen Lidl beter eerst wat meer research gedaan vooraleer ze met een dergelijke actie op de proppen kwam. Vandaag de dag maakt vrijwel iedereen - ook bedrijven - veelvuldig gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter. Het is echter al meermaals bewezen dat niet iedereen hier deftig mee kan werken en dat dat wel eens tot onvoorziene problemen en situaties kan leiden. Denk maar aan al die "privé-feestjes" die plots openbaar op Facebook verschijnen omdat de oprichter niet beseft dat er zoiets als privacy-instellingen bestaat. Uiteindelijk komen daar dan, onbedoeld, heel wat onbekende mensen op af die een spoor van vernieling en overlast achterlaten. Onderaan deze post vindt u een artikel over een soortgelijke situatie.
Lidl neemt heel het gebeuren echter heel sportief op en besloot alsnog heel wat extra voedselpakketten te voorzien. Verjaardagsfeestje loopt uit de hand na Facebookfoutje De 16-jarige Duitse Thessa had haar verjaardagsfeestje heel anders voorgesteld. Het meisje had op Facebook haar beste vrienden uitgenodigd om haar verjaardag te vieren. Door een foutje werd de uitnodiging voor haar feest openbaar gemaakt voor iedereen. Ruim 16.000 mensen hadden aangegeven langs te komen op haar feestje. Uit angst dat het uit de hand zou lopen, cancelde ze het feestje. Maar zo'n 1.600 jongeren lieten zich niet ontmoedigen en stonden vrijdagavond voor Thessa's deur. Zelf was ze in geen velden of wegen te bekennen, want ze zou toevlucht hebben gezocht bij haar opa en oma. De 'gasten' bleven in Thessa's straat hangen en zongen haar toe. De jongeren hadden veel gedronken waardoor de situatie 's nachts uit de hand liep. Vuilnisbakken werden omgegooid en auto's beschadigd. Ook werd er met stenen en flessen gegooid. De politie pakte elf mensen op wegens vandalisme. Eén agent raakte gewond. "Alleen vrienden" Op maandag schreef Thessa op Facebook: "Vrijdag 3 juni 2011, bij Thessa. Jullie zijn allemaal uitgenodigd." Daarbij stond het adres van het huis van haar ouders. Helaas had ze de instelling over het hoofd gezien om de uitnodiging 'alleen voor vrienden' openbaar te maken en werd deze zichtbaar voor alle Duitse Facebookers. Overigens is Thessa niet de enige die de fout maakte. Een Australische tiener overkwam onlangs hetzelfde. Ruim 200.000 feestvierders hadden toegezegd te komen, toen haar uitnodiging voor een verjaardagsfeestje ook openbaar op Facebook stond. Uiteindelijk kon het feestje in kleine kring doorgaan, maar wel met een politieteam voor de deur geparkeerd. Bron: NOS Link naar artikel Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 12th December 2012 om 14:52. |