|
#1
|
|||
|
|||
Liefdadigheid
Twitteractie kost Lidl duizenden maaltijden
Liefdadigheid BRUSSEL - Een liefdadigheidsactie via netwerksite Twitter heeft supermarktketen Lidl compleet verrast. Per Twitterbericht met de hashtag #luxevooriedereen schenkt Lidl vijf voedselpakketten aan de voedselbanken. Het begon gisteren als een simpele, kleinschalige belofte, maar het is pijlsnel uitgegroeid tot een behoorlijke internethype. Lidl had verwacht dat maar een handvol mensen op de boodschap zou reageren. Gisterenavond stond de teller al op bijna negenhonderd tweets en retweets. Dat zijn al meer dan vierduizend gratis maaltijden, en de teller loopt nog twee weken. Ook in Nederland werd het bericht al druk gekopieerd. Aan dit tempo moet Lidl met kerst dus tienduizenden viergangenmenu's uitdelen, bestaande uit tomatensoep, vol-au-vent met frieten, ijstaart en pralines. Elk pakket is 20 euro waard, dus de rekening dreigt fors op te lopen. ‘De bedoeling was om 500 van die pakketten uit te delen, en dat aan te vullen met een bescheiden aantal op basis van die tweets', zegt Pieterjan Rynwalt, de woordvoerder van Lidl. ‘De oproep was eigenlijk alleen bedoeld voor mediafiguren die op Twitter zitten, maar ze is zo massaal opgevolgd dat we dat nu moeten herbekijken. We zitten morgen (vandaag, red.) samen om te zien wat we gaan doen.' Toch wil Lidl zijn belofte waarmaken, zegt Rynwalt. ‘We hadden wel nooit verwacht dat de actie zo'n vlucht zou nemen. Het is duidelijk dat we de impact van Twitter en sociale media onderschat hebben. Maar we bekijken het positief: de gezinnen die een beroep doen op de voedselbanken kunnen er maar wel bij varen.' De actie zorgde gisteravond alvast voor hilariteit op Twitter. ‘Gedroomde krantenkop van 24 december: Lidl failliet nadat het dacht even wat gratis promo te kunnen maken via Twitter', tweette Jan Herregods. _________________________________________________ Bron: De Standaard Mening: Mooie actie van Lidl om voedselpakketten te schenken aan de voedselbanken! Voor minderbedeelden is dit geschenk op Kerstmis zeker en vast welkom! Iedereen eet eens graag een stevige maaltijd dan. Ik ben eigenlijk verrast dat er zoveel mensen reageren op het Twitterbericht! Zoals er in het artikel staat, mogen we de impact van de sociale media absoluut niet onderschatten. Razendsnel waren er enorm veel gezinnen van de actie op de hoogte. Ik ben ook blij dat Lidl zijn belofte gaat houden, zo ziet het er toch naar uit. 10.000 maaltijden klinkt, en is ook, enorm veel, maar zo'n keten als Lidl zou dit toch makkelijk moeten kunnen dragen? En Lidl heeft er ineens enorm veel positieve reclame bovenop! Laatst aangepast door Lien.Van.Bastelaer : 11th December 2012 om 08:01. |
#2
|
|||
|
|||
Twitteractie kost Lidl duizenden maaltijden
De idee achter de actie is super! Ze helpen mensen, minder bedeelden, en ze maken reclame voor de winkelketen. Maar is dit positieve reclame voor Lidl? Dat weet ik niet. Ze delen wel 10.000 maaltijden uit, wat heel goed en vriendelijk is. Maar gaat iedereen deze actie als positieve reclame zien, nu dat ze de actie vroegtijdig stopgezet hebben? Zullen er geen negatieve en spottende reacties komen zoals reeds vermeld in het artikel? En zal dit een negatief effect hebben voor de winkelketen?
Wat uit deze actie gebleken is, is dat de mensen in onze maatschappij toch nog iets geven om de minder bedeelden. Er hebben heel veel mensen de moeite gedaan om iets op twitter te zetten. Ik vind dit knap. Eventjes een bevestiging dat we nog om elkaar geven. De mensen die dit bedacht hebben, zijn ook maar mensen. En mensen maken nu eenmaal fouten. Maar ik heb er persoonlijk wel sympathie voor gekregen. |