|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Eerste ritten Fyra probleemloos verlopen
BRUSSEL - De eerste ritten van de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein die Brussel-Zuid verbindt met Amsterdam, zijn zondagvoormiddag probleemloos verlopen. De eerste trein vertrok vanochtend uit Amsterdam en intussen zijn er al drie ritten uitgevoerd.
De Fyra zal dagelijks tien keer tussen beide stations rijden, met haltes in Brussel-Centraal, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Vandaag zullen ongeveer 2.100 mensen de reis maken en in totaal zijn er al 14.400 tickets verkocht voor de hogesnelheidstrein. Dat meldt de NMBS zondagmiddag. In vergelijking met zijn voorganger, de Benelux-trein, is de Fyra een uur sneller in de Nederlandse hoofdstad. De rit tussen Brussel en Amsterdam duurt 2.01 uur. Tickets zijn te verkrijgen vanaf 25 euro, afhankelijk van het moment waarop gereserveerd wordt. “Hoe vroeger de reiziger reserveert, hoe lager de prijs”, zegt NMBS-woordvoerder Thierry Ney. “Het comfort in de Fyra is ook een stuk groter dan in de Beneluxtrein en hij haalt een snelheid van 250 km/u.” Binnenkort zal de Fyra tot 16 maal per dag tussen Brussel-Zuid en Amsterdam rijden en in april 2013 komen er acht dagelijkse verbindingen tussen Antwerpen en Breda, met een tussenstop in de Noorderkempen. Bron: DS, 9-12-2012 Mening: Het voordeel van deze nieuwe snelheidstrein is dat ze veel sneller is dan de vorige. Het grote nadeel is de kostprijs. Als je de prijs bekijkt van Antwerpen - Rotterdom is deze 82 % gestegen tegenover de Benelux-trein. Vroeger betaalde je een ticket voor €19,20 en nu betaal je met de Fyra €35 en dan moet je nog vooraf reserveren. Dit heeft dan weer zijn voor-en nadelen. Oké, deze trein is luxueuzer maar de gewone mens heeft daar geen nood aan want ze moeten er extra voor betalen. De overheid probeert ons te overtuigen om gebruik te maken van het openbaar vervoer maar dit begint dan wel duur te worden. |
#2
|
|||
|
|||
Dag drie: Fyra afgeschaft door technisch defect
Dag drie: Fyra afgeschaft door technisch defect
De Fyra van Amsterdam naar Brussel van 7.40 uur is vanmorgen afgeschaft. Dat heeft NMBS-woordvoerder Bart Crols bevestigd. In Breda kunnen reizigers op een bus naar Antwerpen stappen, vandaar kan per trein verder naar Brussel gespoord worden. De impact op de andere treinen is nog niet duidelijk, omdat sowieso altijd een reserve ingebouwd wordt, aldus de woordvoerder. Zondag reed de nieuwe hogesnelheidstrein die Brussel-Zuid met Amsterdam verbindt voor het eerst. Zondagavond kampte de hst ook met een technische storing, gisteren vertrok de eerste Fyra met een halfuur vertraging, waardoor er ook gevolgvertragingen waren. Bron: De Morgen, 11/12/2012, http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ch-defect.dhtml De eerste ritten mogen dan al vlot verlopen zijn, vanaf de eerste dag was er al vanalles mis met de Fyra. Zo lees ik in verschillende artikels: - Fyra valt al stil op eerste werkdag - 10/12/12 - Ook op tweede dag vertragingen met Fyra - 10/12/12 - Dag drie: Fyra afgeschaft door technisch defect Het grootste voordeel van deze nieuwe verbinding, de snelheid, gaat al meteen in rook op. Een trein die met zoveel bombarie aangekondigd wordt, laat al meteen afweten... Worden deze treinen dan op voorhand niet grondig getest? Het zorgt weer voor een knauw in het vertrouwen van de treinen! |
#3
|
|||
|
|||
Als ik mij niet vergis, hadden de Thalys én de Eurostar aanvankelijk dezelfde problemen en daar klaagt momenteel ook niemand meer over. Geduld is een schone deugd. Ik denk dat er slechts zeer weinig toestellen/machines/elektronica vanaf dag één perfect werken. Is dat leuk en handig? Uiteraard niet, maar kinderziektes zal je vrijwel altijd hebben en zullen uiteindelijk wel verholpen worden. Het is natuurlijk niet fijn als je net nu gebruik ging maken van de Fyra, maar misschien worden de reizigers wel op één of andere manier vergoed?
Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 11th December 2012 om 12:48. |
#4
|
||||
|
||||
Stuur die Fyra terug naar Italië
"Stuur die Fyra terug naar de maker in Italië"
De stad Den Haag zal de mogelijkheden bekijken voor een alternatieve intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. In januari begint een onderzoek. Onlangs maakte de Beneluxtrein plaats voor de Fyra, maar die komt niet op stations waar de oude intercity wel stopte. Intussen klinkt de kritiek op de Fyra steeds luider. "Voor Den Haag is het onbestaanbaar dat de internationale stad van vrede en recht de rechtstreekse verbinding met Brussel verliest", meldde Verkeersschepen Peter Smit. Het onderzoek moet duidelijk maken of een treinverbinding tussen Den Haag en Brussel-Zuid/Midi met stopplaatsen als Delft, Dordrecht en Mechelen, commercieel haalbaar is. "In januari gaan we met diverse binnen- en buitenlandse ov-bedrijven (openbaar vervoers-bedrijven) in gesprek", zei Smit. "Vele reizigers zijn gedupeerd door het verdwijnen van de Beneluxtrein. Zeker de pendelaars tussen België en de Randstad. De Fyra mag dan wel een snelle verbinding zijn, maar niet vanuit bijvoorbeeld Den Haag of Dordrecht." Volgens de schepen is een rit met de Fyra een stuk duurder en minder flexibel. Terug naar Italië De NS moet de Fyratreinen terugsturen naar de Italiaanse maker AnsaldoBreda, vindt de Nederlandse politieke partij SP. "Deze treinen zijn al 7 jaar getest en werken nog steeds niet", stelde SP-Kamerlid Farshad Bashir. Bashir ziet liever een ICE of TGV rijden op de snelle lijn naar België dan een Fyra. Totdat dit lukt moet de Beneluxtrein terug, vindt de SP'er. Die trein reed tot 9 december tussen Den Haag en Brussel. Afspraken Betty de Boer, parlementslid van de Nederlandse rechtsliberale regeringspartij VVD, vraagt zich af of er tijdens de onderhandelingen met België niet te snel is toegegeven. Daardoor zouden eerdere afspraken nu niet worden nagekomen. De Boer wil van staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld horen waarom er een streep is gezet door het materieel dat België zou leveren voor de verbinding Den Haag-Brussel. "Ik ben het op voorhand nog niet eens met de conclusie dat we zouden moeten stoppen met het nemen van verdere juridische stappen tegen België op dit punt." Verder mist de VVD de mogelijkheid om een 'last minute' te kunnen boeken voor een ritje met de Fyra. "Het kan niet zo zijn dat er passagiers achterblijven op het station omdat ze ver van te voren niet geboekt hebben en een boeking diezelfde dag onbetaalbaar is door het systeem." Blog DM, 13-12-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#5
|
|||
|
|||
Als eerste, deze voertuigen zijn vooraleer ze ingezet zijn uitvoerig getest, maar zoals Niels zegt: "kinderziektes zal je altijd hebben en zullen vrijwel altijd verholpen worden. Dat klopt, maar dan denk ik bij mezelf: je weet dat er problemen zullen zijn bij de introductie van dit nieuwe voertuig, dat is altijd zo als er iets nieuws komt. Waarom houd je dan die oude verbinding (de Amsterdammer) achter de hand als noodoplossing? Nu zijn er mensen die met deze nieuwe Fyra-verbinding naar Amsterdam willen reizen die ofwel niet kunnen vertrekken ofwel ergens stranden waar ze absoluut niet moeten zijn.
|
#6
|
||||
|
||||
De Fyra heeft geen markt
De Fyra heeft geen markt
Eén maand is het al geleden dat de eerste Fyra tussen Brussel en Amsterdam reed. Sindsdien reed hij vooral met vertraging, of helemaal niet. Er is meer aan de hand dan wat kinderziektes, zeggen Arriën Kruyt en Stefan Stynen. Hij was de afgelopen maand niet uit het nieuws te branden, de in aardbeienyoghurt gevallen kruimeldief. Sinds 9 december laten NMBS Europe en NS HiSpeed de vierstedentrein Fyra rijden tussen Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam. Wat kenners hadden gevreesd, gebeurde: de door het Italiaanse AlsaldoBreda gebouwde treinstellen blijken nogal wispelturig. De ene rit verloopt vlekkeloos, de volgende met horten en stoten. In december 2012 bedroeg de gemiddelde stiptheid slechts 63 procent. Niet iedere trein haalde zijn voorziene bestemming, zoals begin januari maar weer eens bleek. De verklaring ‘kinderziekten' is vergezocht als het om de Fyra gaat, want de proefritten duurden meer dan drie jaar. Ter herinnering: oorspronkelijk had de Fyra in 2007 al moeten rijden. Geen Thalys light, maar Benelux plus Bij alle aandacht voor het technisch falen mogen we niet vergeten dat vooral het commerciële concept van de Fyra niet deugt. De spoorwegen hebben een Thalys light neergezet. Voor twee treinen die dezelfde spoorwegondernemingen in het topsegment plaatsen is er gewoon geen markt. Brussel-Amsterdam is iets anders dan Parijs-Marseille. Wat de reizigers willen is een Benelux plus – elk uur een snelle intercity met meerdere haltes zonder poespas van tombolatarieven en verplichte reservering. Zeker, er zijn goedkope aanbiedingen tussen Brussel en Amsterdam, maar tegelijkertijd is een goede aanbieding als het Beneluxretour met stille trom afgevoerd. Een Gentenaar die een weekendje naar Utrecht gaat, betaalt nu 72,80 euro tegenover 48 euro vroeger. Gangbare Belgische en Nederlandse verminderingskaarten leveren in de Fyra geen korting op. De reizigers voelen zich afgezet. Wijlen Antoine Martens, manager bij de NMBS in de jaren negentig, zei ooit: ‘De reiziger heeft altijd gelijk' – naar analogie met het cliché van de kiezer. In het geval van de Fyra stemden de reizigers met hun voeten. Tot 8 december gingen op een gemiddelde dag achtduizend treinreizigers per dag de grens bij Roosendaal over. Op 9 december, een dag met veel nieuwsgierigen, gingen er slechts drieduizend reizigers met de Fyra de grens over. De anderen propten zich in een stoptrein of namen de auto. Terwijl de Fyra veel lucht vervoert, heeft de NMBS inmiddels extra rijtuigen ingezet op de L-trein Antwerpen-Roosendaal. Te weinig liberalisering Deze hele toestand is niet het gevolg van te veel maar van te weinig liberalisering. We hebben te maken met twee overheidsmonopolisten die de taart onder elkaar hebben verdeeld. De Belgische en Nederlandse overheid vonden dat prima en hebben de exclusieve concessie aan twee dochters van de NMBS en NS verleend, om op die manier echte concurrenten buiten te houden. Bij de aanbesteding in 2001 waren er nochtans meer kandidaten. Deutsche Bahn was geďnteresseerd in de hst-verbinding Brussel-Amsterdam. Als de Duitsers die aanbesteding hadden gewonnen, hadden NS en MMBS de Beneluxtrein niet opgedoekt, maar integendeel geďnvesteerd om met hun trein zo veel mogelijk klanten van Deutsche Bahn af te snoepen. Dat zou veel beter zijn geweest, dan was er tenminste keuzevrijheid voor de reizigers. De Italiaanse trein met het Frans geďnspireerde tariefsysteem past helemaal niet in onze Beneluxcultuur van vanzelfsprekend en spontaan reizen. Van Antwerpen naar Rotterdam reizen is in een verenigd Europa niet specialer dan van Antwerpen naar Brugge. Met de auto is dat vandaag inderdaad even gemakkelijk, met de trein is de rit naar Rotterdam sinds 9 december veel duurder en vooral complexer geworden. In België valt het gewone treinverkeer onder de noemer ‘openbare dienst', in Nederland met zijn duidelijke egalitaire traditie zal Fyra ook een fremdkörper blijven. Op de eengemaakte Europese spoorwegmarkt zullen alleen die spoorwegondernemingen overleven die echt luisteren naar de klant. Bij ongewijzigd beleid zullen NMBS Europe en NS HiSpeed niet bij de overlevenden horen. Wij wensen NMBS Europe en NS HiSpeed voor 2013 veel voortschrijdend inzicht. Arriën Kruyt en Stefan Stynen, voorzitters van reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus DS, 09-01-2013
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |