|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Thuistaal bestraffen op school geen goed idee
"Thuistaal bestraffen op school geen goed idee"
di 04/12/2012 - 12:12 De meeste leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die taal niet gebruiken in de klas of op de speelplaats en worden daar vaak ook voor bestraft. Dat blijkt uit een onderzoek van enkele Vlaamse universiteiten. Te stigmatiserend, vinden de onderzoekers. Onderzoekers van de universiteiten in Antwerpen, Gent en Leuven ondervroegen meer dan 11.000 leerlingen uit de tweede graad in het middelbaar onderwijs en leerkrachten, directies en ouders over het onderwerp "thuistaal op school". Uit het grootschalige onderzoek dat De Standaard in handen kreeg, is gebleken dat zo'n 65 procent van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst is dat zelfs 80 procent. In veel scholen wordt het gebruik van de thuistaal ook bestraft, met strafstudie bijvoorbeeld. Eén leraar laat zijn leerlingen zelfs geld in een pot steken, telkens ze betrapt worden op Turks of Marokkaans spreken. "Fixatie op taal overdreven" De onderzoekers vinden de straffen geen goed idee. Het stigma dat daardoor aan de taal kleeft, zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst kunnen verklaren, menen ze. Het bestraffen van de thuistaal geeft leerlingen ook het gevoel dat hun thuistaal en cultuur op school niet gewaardeerd worden. "Het buitensluiten van de thuistaal vergroot de afstand tussen het leven thuis en dat op school", zegt Anneloes Vandenbroucke van de universiteit van Leuven. "De fixatie op taal is veel te strak, veel te overdreven of overroepen", voegt Noël Clycq van de universiteit Antwerpen eraan toe. Volgens Clycq is de taal in de les of op de speelplaats geen "of-ofbenadering". "Het Nederlands en de thuistaal kunnen samengaan", benadrukt hij. Bron: DeRedactie Mijn mening: Ik snap dat men tegen deze straffen is omdat de leerlingen dan inderdaad het idee kunnen krijgen dat hun taal of cultuur niet gewenst is op school. Langs de andere kant, als men in de les geen nederlands spreekt mag hier wel een straf op staan vind ik. Het is niet de bedoeling dat de leerlingen onderling in hun moedertaal gaan praten tijdens de les. Het is al moeilijk genoeg om als leerkracht les te geven dus deze complicaties kunnen we wel missen denk ik. Wat ik zeer positief vind aan dit artikel is dat de leerlingen van Turkse en Marokkaanse origine amper hun moedertaal gebruiken in de les. Want deze jongeren worden toch vaak verweten dat ze zich niet gedragen en dat ze lastpakken zijn. Ik ben blij dat deze cijfers aantonen dat dit niet altijd het geval is.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom |