actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd December 2012, 22:40
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User

Zwarte piet heeft zijn beste tijd gehad

De Nederlandse politica Andrée van Es zegt dat het tijd wordt om Sinterklaas te vieren zonder Zwarte Piet. 'Het sinterklaasfeest is ooit begonnen zonder Zwarte Piet en het wordt tijd om ermee door te gaan zonder Zwarte Piet,' zegt de Amsterdamse schepen in Het Parool.
Volgens van Es kan het geschminkte gezicht van de helpers van Sinterklaas vervangen worden door een eenvoudige roetveeg.

Hoewel de meeste Belgen en Nederlanders Zwarte Piet zien als een onschuldig sprookjesfiguur gaan ook bij ons meer en meer stemmen op om komaf te maken met het stereotype.

Vorig jaar begon de Nederlander Quinsy Gario een actiegroep ‘Zwarte Piet is racisme’. Hij voerde toen actie tijdens de intocht van Sinterklaas in Dordrecht en werd hardhandig door de politie opgepakt.

Dit jaar bond de Nederlandse website Geen Stijl de kat aan de bel. De site publiceerde in zijn gekende stijl een aantal berichten waarin het stelde dat Zwarte Piet puur racisme is.

Ook in het buitenland worden al langer vraagtekens geplaatst bij de Belgisch-Nederlandse traditie.In Suriname is Zwarte Piet dit jaar bijvoorbeeld niet meer welkom. Hoewel de traditie van Sinterklaas ook bestaat in andere Europese landen, waaronder Oostenrijk en Duitsland, wordt de goedheilig man enkel in België en Nederland begeleid door zwarte helpers.

Volgens John Helsloot van het Meertens Instituut in Amsterdam dook Zwarte Piet de allereerste keer op in een boek van de Nederlander Jan Schenkman in de 19de eeuw. Schenkman tekende een kleine, donker getinte man die een paar stappen achter een imposante witte man met een witte baard en bisschoppelijk kostuum liep.

Volgens het Meertens Instituut is Zwarte Piet in essentie een racistisch fenomeen. "Iemand die zich verkleedt als Zwarte Piet is geen racist, maar het is een feit dat hij deel uitmaakt van een traditie die een stereotype, racistische beeld van zwarte mensen geeft," klinkt het.

Toch lijkt niemand echt wakker te liggen van de heisa. RADAR, de Nederlandse tegenhanger van ons Centrum Voor Gelijkheid van Kansen, kreeg het voorbije jaar 25 klachten over Zwarte Piet, op een totaal van zowat 1.000 klachten. In eigen land zou het CGKR amper 2 klachten gekregen hebben het voorbije jaar op een totaal van 4.000 klachten.

RADAR wil de volgende maanden adviezen formulieren over hoe Zwarte Piet minder racistisch kan worden voorgesteld. "Volgens ons kan je Sinterklaas ook vieren met Piet in plaats van Zwarte Piet," luidt het bij de organisatie.

Bron
De Standaard - 03/12/2012

eigen mening
Ik vind deze klachten een beetje overdreven. Racisme is de laatste jaren, net zoals het milieu, een groot topic in het nieuws en daarom komt volgens mij zwarte piet weer in opspraak. Begrijp me niet verkeerd, elke vorm van racisme is een vorm te veel, maar ik vind dat je dit geen racisme kan noemen. Het komt oorspronkelijk voort uit een racistisch beeld van die tijd, maar heeft die connotatie vandaag al lang verloren. Voor de kinderen staat (volgens mij) zwarte piet volledig los van racisme of iets dergelijks. Daarbij weten de volwassenen die zwarte piet spelen natuurlijk ook al te goed dat racisme niet door de beugel kan en dat dit enkel traditie is.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2012, 00:51
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User

Zwarte Piet is deel van de Sinterklaas traditie. Als kind heb ik hier nooit enig racisme in gezien. Toen ik klein was werd me trouwens verteld dat Zwarte Piet zwart was omdat hij steeds door de schoorsteun moest en niet bepaald dat het zijn huidskleur was. Ik zie niet echt iets mis met deze traditie. Racisme is zeker fout maar ik zie niet echt in hoe zwarte Piet echt racistisch is. Soms zijn mensen iets te gevoelig tegenwoordig.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2012, 01:04
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User

Bij ons werd inderdaad ook verteld dat Piet zwart is, omdat hij door het roet van de schoorsteen gaat om de cadeaus naar de kinderen te brengen. Tegenwoordig wordt alles snel afgeschoven op racisme, vind ik.
Als de zwarten in onze maatschappij klachten hebben in verband met Zwarte Piet, dan vind ik dat hen hetzelfde verteld moet worden als onze kinderen: Piet is zwart omdat hij door de schouw gaat, niet omdat hij buitenlander is en een andere huidskleur heeft. Kinderen nemen dat verhaal niet zo snel aan dan het 'schouw-verhaal', omdat het beter past bij Sinterklaas die over de daken wandelt met zijn paard en zo cadeaus brengt.

Zwarte Piet hoort bij Sinterklaas. Het is misschien allemaal begonnen zonder Piet, maar nu komt hij er overal bij kijken. Ik vind trouwens dat ze Sinterklaas een meerwaarde bieden, en misschien moeten we het zo bekijken, in plaats van op een racistische manier. De Pieten doen van alles op de boot, ze hebben allemaal hun eigen rol. (Pakjespiet, Hoofdpiet, Hulppiet, ...) Dit maakt hen allemaal onmisbaar op de stoomboot. De kleuters die ik ken, kennen veel 'Pietennamen' en ze vinden dat leuk, omdat elke Piet zijn eigen kwaliteiten heeft. Sommige Pieten zijn ook wat klunzig, grappig, ... Dat zorgt voor veel variatie en houdt het Sinterklaasgebeuren wat leuk en afwisselend. Wat zullen de kinderen denken als er plots geen Piet meer bij Sinterklaas is? Voor hen is dit allemaal vanzelfsprekend...

Niets racistisch aan, volgens mij. Ik zie het eerder als een extraatje voor de Sint, een belangrijke hulp en eigenlijk al van evenveel waarde als de Sint zelf.
Ik vind het eerder jammer dat dit gezien wordt als racisme.
Met citaat antwoorden
Oud 5th December 2012, 16:47
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

Vandaag de dag discussieert men in ons land regelmatig over, naar mijn mening, nutteloze zaken. Ik denk dat er hier in België wel andere – en iets meer belangrijkere – onderwerpen op het schema staan.

Ik en mijn leeftijdsgenoten maakten ons vroeger eerder zorgen over de enge zak van zwarte piet dan over de mogelijk racistische insteek. Zelf heb ik nooit, maar dan ook echt nooit, zwarte piet met racisme in verband gebracht. Ook de link met slavernij en dergelijke is nooit in mij opgekomen. Ik was dan ook redelijk verrast toen dit artikel in de media verscheen.

Uiteraard is cultuur een zeer dynamisch gegeven en het is perfect mogelijk dat zwarte piet in die relatief korte tijd politiek incorrect is geworden en een bepaald percentage van de maatschappij tegen de borst stoot. Maar een dergelijke discussie vind ik echt overbodig.

Wat versta ik zoal onder de term racisme? Kleurlingen die in de jaren 50 achteraan in een bus moesten plaatsnemen, is overduidelijk discriminatie en stigmatisatie van een ras. Dat is racisme. Het concept rond zwarte piet heeft echter geen racistische oorsprong en wordt niet gebruikt om een bevolkingsgroep te viseren of negatief in beeld te brengen.

Straks gaan we de etiketten van "Uncle Ben's" ook moeten vervangen omdat er een moraalridder op zijn tenen getrapt is.
Bijgesloten Plaatje(s)

Met citaat antwoorden
Oud 5th December 2012, 21:17
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Citaat:
Toch lijkt niemand echt wakker te liggen van de heisa. RADAR, de Nederlandse tegenhanger van ons Centrum Voor Gelijkheid van Kansen, kreeg het voorbije jaar 25 klachten over Zwarte Piet, op een totaal van zowat 1.000 klachten. In eigen land zou het CGKR amper 2 klachten gekregen hebben het voorbije jaar op een totaal van 4.000 klachten.

Met andere woorden, er is helemaal geen sprake van heisa maken rond dit onderwerp. Het komt in de krant, omdat ze momenteel misschien niet veel anders hebben om over te schrijven. Waarom is het de moeite waard om 0.05% van de klachten zelfs te vermelden. Ik zal je zeggen waarom, net om discussies en verontwaardigde reacties zoals deze uit te lokken Een spreekwoordelijke scheet in een fles.

Ik ga alvast mijn schoen zetten vanavond!

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:51.