|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Australië zet gruwelijke beelden op pakjes sigaretten
Australië zet gruwelijke beelden op pakjes sigaretten
In Australië geldt vanaf vandaag een strengere anti-tabakswetgeving. Tabaksfirma's zijn voortaan verplicht om hun sigaretten te verkopen in uniforme olijfgroene pakjes zonder opvallende merksymbolen. Volgens de Australische regering moet de maatregel, waarbij op de pakjes ook grote afstotende foto's moeten worden geplaatst, mensen overtuigen om niet te roken. Bron: De Standaard Link naar artikel en foto's Mening: Ik heb persoonlijk nooit gerookt en ik vind het, naar mijn eigen bescheiden mening, maar een vieze gewoonte. Ik vind het echter wel nutteloos dat overheden nog steeds dergelijke zaken ondernemen om het aantal rokers toch maar te doen dalen. Het is al meermaals bewezen dat zulke maatregelen geen blijvend effect hebben, ook in België. Rokers brengen de staat nog steeds meer op dan dat ze kosten veroorzaken. Als de overheid echt zou willen dat iedereen stopt met roken had men sigaretten al lang illegaal gemaakt in plaats van steeds opnieuw met dergelijke initiatieven af te komen. Het verbieden van roken gaat er uiteraard niet voor zorgen dat men overal de sigaret afzweert, de zwarte markt zal floreren, maar het gaat volgens mij wel meer effect hebben dan enkele gruwelijke foto’s en schokberichten. Ik denk dat rokers ondertussen wel weten dat deze gewoonte slecht voor hen is en een schokkende tekening gaat daar volgens mij weinig aan veranderen. Je kan trouwens nog steeds je sigaretten in een apart doosje steken. Ik denk ook dat verstokte rokers niet echt naar de verpakking kijken, maar gewoon de sigaret er uithalen zonder nadenken. Ik vraag mij trouwens af hoelang het nog zal duren vooraleer we foto’s van zwaarlijvige mensen terugvinden bij onze hamburgers en foto’s van slachtoffers in het verkeer bij alcohol. Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 1st December 2012 om 17:48. |
|
|||
|
|||
Naar mijn mening is dit toch één van de dingen dat de rokers zal overtuigen om te stoppen met roken. Er is al gebleken dat een prijsstijging niet veel effect had. Wel waren eerder reeds afbeeldingen te zien op sigarettenpakjes, maar ik vind deze net een stapje verder. Als je dit ziet, ga je volgens mij toch wel twee keer nadenken vooralleer je weer een sigaret aansteekt. Op de foto's wordt ook duidelijk gemaakt wat de schadelijke effecten op de mensen in jouw omgeving zijn. Ik vind dit dus zeker het proberen waard! Verstokte rokers zal je waarschijnlijk niet kunnen bekeren, maar je zal er toch wel wat mensen door doen nadenken. Ook zullen zo misschien de jongeren niet beginnen met roken. Het is nu een kwestie van afwachten en hopen op het juiste effect van de beelden.
|
|
|||
|
|||
Prijsstijgingen hebben inderdaad nog geen effect gehad. Maar hoe zou dit komen? Telkens men de prijs van sigaretten laat stijgen, is dit slechts met een 10-tal cent. Daar zal je weinig mensen mee afschrikken, vrees ik. Het idee om gruwelijke foto's op sigarettenpakjes te plaatsen, leek mij aanvankelijk ook een goed plan. Maar na enkele jaren is er nog steeds amper vooruitgang. Daarom dat ik in mijn vorige post zo kritisch stond tegenover deze zoveelste poging om rokers te bekeren. In het volgende, recente, artikel wordt aangehaald dat deze angstaanjagende boodschappen geen effect hebben.
Angstaanjagende boodschappen op sigarettenpakjes hebben geen effect Er is geen wetenschappelijk bewijs dat angstaanjagende voorlichting, zoals de bekende waarschuwingen op sigarettenpakjes, effectief is. Ook de afschrikwekkende plaatjes zorgen er niet voor dat mensen minder gaan roken. De plaatjes en waarschuwingen kunnen zelfs een averechts effect hebben: sommige mensen gaan juist meer roken. Dat zeggen onderzoekers van de Universiteit Maastricht in het vakblad Health Psychology Review. Zij adviseren dan ook te stoppen met deze vorm van voorlichting. Uit de studie blijkt dat er geen bewijs is dat mensen hun gedrag veranderen door angstaanjagende voorlichting. Angstaanjagende voorlichting kan alleen effect hebben als mensen overtuigd zijn dat ze hun gedrag ook kunnen veranderen. Rokers zijn vaak niet overtuigd dat ze kunnen stoppen met roken. In dat geval hebben de angstaanjagende waarschuwingen geen effect, of zelfs het omgekeerde effect: mensen gaan juist meer roken. Massacommunicatie is niet het aangewezen medium om die overtuiging te bewerkstelligen. Een gedragsadvies (zoals een verwijzing naar een hulplijn) is bijvoorbeeld niet voldoende om mensen te sterken in hun overtuiging dat ze dat gedrag zelf ook echt kunnen uitvoeren. Bron: De Standaard Link naar artikel Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 2nd December 2012 om 17:56. |
|
|||
|
|||
Ik denk ook dat zo'n kleine prijsstijging over het algemeen geen forse daling zal teweeg brengen in de verkoop van sigaretten. Denk maar aan de eventuele prijsstijging van een pot nutella omdat die veel verzadigde (en dus ongezonde) vetten bevat. Zou jij geen pot nutella meer kopen omdat je 10 cent extra moet betalen? Ik zou er in ieder geval niet mijn boterhammen met choco voor laten
Ik ben ook van mening dat een gruwelijke prent op de voorkant van een pakje sigaretten evenmin resultaat zal boeken. Wat er dan wel moet gebeuren, weet ik niet. Ik denk, zoals onderstaand artikel aangeeft, dat het vooral belangrijk is om rokers te doen inzien dat ze wel echt kunnen stoppen met roken als ze dat willen. Hen hier ondersteuning in bieden en aantonen dat het goed is voor hun gezondheid blijft belangrijk. |