|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Slechts 1 op 5 BOB-controles gebeurt 's nachts
Maar 18 procent van alle alcoholcontroles op de Belgische wegen gebeurt 's nachts. Dat bericht Het Laatste nieuws zaterdag op basis van cijfers van de meldsite politie-controle.be.
"Terwijl net tussen middernacht en 8 uur 's ochtends de meeste dronkenlappen rondrijden", zegt Gert Cockx van politievakbond NSPV. Van de 17.399 controles, geregistreerd via de meldsite politie-controle.be, tussen 1 december 2011 en de pas afgelopen maand november vonden er 8.893 of 51,1 procent tussen 16 uur en middernacht plaats. Nog 5.370 controles (30,9%) gebeurden overdag, tussen 8 en 16 uur. Maar 3.136 controles (18%) vonden plaats tussen middernacht en 8 uur 's ochtends. "Er wordt te weinig 's nachts gecontroleerd, aldus Gert Cockx. "Zeker tegen 2-3 uur in de ochtend rijden de meeste dronken chauffeurs rond." Dat blijkt ook uit de gegevens van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV): van alle chauffeurs die 's nachts bij een ongeval betrokken zijn, blaast liefst 39 procent positief, in het weekend zelfs 44% procent. Dat de politie vaker in de (voor)avond controleert, is voor Cockx een "gemakkelijkheidsoplossing". De streefcijfers worden gemakkelijker gehaald en er dienen minder nacht of weekendvergoedingen betaald te worden, klinkt het. Bron: De Standaard 1/12/2012 Mening: Ik vind het niet logisch dat de meeste alcoholcontroles tussen 16 uur en middernacht of overdag tussen 8 uur en 16 uur plaatsvinden. Iedereen weet dat de meeste dronklappen tussen middernacht en de ochtend op de baan zijn. Als uit gegevens van het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid blijkt dat van alle chauffeurs die 's nachts bij een ongeval betrokken zijn, 39 procent positief blaast en in het weekend zelfs 44% procent, begrijp ik niet waarom er niet meer BOB-controles gepland worden op deze tijdstippen. Uiteindelijk zouden ze met deze controles een groot aantal ongelukken kunnen voorkomen. Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 1st December 2012 om 11:51. |
#2
|
|||
|
|||
Door 's nachts meer controles te doen, zouden er meer dronkenlappen opgepakt worden. Er zouden dus heel wat controles later op de avond, of vroeger in de ochtend mogen plaatsvinden. Maar het is zeker niet zo dat er overdag nooit meer gecontroleerd moet worden. Wie overdag namelijk dronken rond aan het rijden is, heeft een veel groter probleem dan wie dit 's avonds doet. Alcohol wordt namelijk 's avonds na het werk regelmatig gedronken in de vrije tijd en als ontspanning.
Alcohol drinken en rijden hoort natuurlijk nooit samen, maar de chauffeurs die dit overdag al doen, hebben volgens mij ook een groter risico om dit 's avonds evengoed en zelfs in ruimere mate te doen. |
#3
|
|||
|
|||
De politie zou de controles inderdaad wat meer moeten spreiden. Er gebeuren 's nachts nog te veel ongevallen waaruit blijkt dat de bestuurder vaak te veel heeft gedronken. De nieuwe BOB-campagne geeft daarom de bestuurder drie extra kussen met de feestdagen. Dit vind ik een leuk initiatief van GoForZero. We weten allemaal wel dat je met slogans geen verkeersongevallen gaat vermijden, maar het kan bestuurders wel stimuleren om niet te drinken. Als je weet dat er tussen 1 december 2011 en november 2012 maar liefst 17.399 alcoholcontroles waren gehouden, gemiddeld 47 per dag, dan begrijp ik niet dat je nog 'dronken' achter het stuur kruipt.
'Dat gebeurt toch niet bij mij', denken de bestuurders. Maar toch zijn er te veel ongevallen waarbij de bestuurder gedronken heeft, maar niet gewond is, terwijl de passagiers ernstig gewond zijn. De bestuurders zijn verantwoordelijk voor de passagiers, dat wordt 'vergeten'. Ik denk niet dat nog meer alcoholcontrole de oplossing is verkeersongevallen, maar het is een begin om bestuurders te sensibiliseren. Ik wacht namelijk al heel lang op mijn BOB-sleutel! |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind ook wel dat er wat meer controles 's nachts mogen gebeuren, maar ik begrijp ook wel dat er veel controles gebeuren tussen 16 uur en middernacht. Veel mensen gaan nog iets drinken na het werk en vaak drinken ze dan meer glazen dan ze vooraf hadden gedacht. Toch rijden ze dan met hun auto naar huis. Op dat moment is er ook meer volk op de baan dan om 3 uur 's nachts. In dat opzicht begrijp ik dus wel dat er op dat ogenblik veel controles gebeuren.
Vorige week zag ik dan weer een controle op donderdagmorgen om 10 uur. Deze controle lijkt mij dan weer wel vrij nutteloos... |
#5
|
|||
|
|||
Ook ik ben het eens met de meningen van de dames hieronder.
Deze week nog is een jongen van mijn gemeente verongelukt omdat hij in slaap was gevallen achter het stuur en hij waarschijnlijk dronken was. Ik vind het gewoonweg onverantwoord dat je nog achter het stuurt kruipt als je dronken bent. Als je met de auto naar een feestje gaat, moet je je ook verantwoordelijk kunnen gedragen. Niet alleen breng je jezelf in gevaar als je dronken achter het stuur kruipt, maar zeker ook andere chauffeurs die op hetzelfde moment als jou op de baan zijn. Daar moet ook rekening mee gehouden worden. Het feit dat er zoveel controles gebeuren overdag en in de vroege avond, vind ik eigenlijk schandalig. De dronken bestuurders zijn inderdaad rond 2 ŕ 3 uur 's nachts op de baan. Waarom wordt daar geen rekening mee gehouden? En ook ik ben, net als Carmen, nog op mijn BOB-sleutelhanger aan het wachten! Ik ben altijd nuchter als ik achter het stuur kruip, daar mag je voor beloond worden, vind ik! |