|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Leraar krijgt celstraf voor doden van konijnen in klas
Leraar krijgt celstraf voor doden van konijnen in de klas
In De Rand Een Italiaanse anatomieleraar is door een rechtbank in Milaan tot een gevangenisstraf van acht maanden veroordeeld omdat hij in de klas twee konijnen met een hamer doodsloeg voor de ogen van zijn leerlingen. Dat heeft de Italiaanse dierenrechtenvereniging LAV woensdag meegedeeld. Carlo Rando liet voor zijn les in anatomie vier konijnen brengen naar de klas, waarvan er twee dood waren. Omdat de twee andere konijnen trachtten te ontsnappen, wou de leraar ze afmaken. Eerst probeerde hij ze te wurgen, dan sloeg hij de dieren met de vuist, en vervolgens maakte hij ze met een hamer af, aldus LAV. "Verschrikkelijke taferelen, een slachthuis waardig, en voor de ogen van minderjarigen", betreurt de vereniging, die de leraar in 2010 aangaf. Bron: De Gazet Van Antwerpen http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand...en-in-klas.aspx Datum:29-11-2012 07:19 Mijn mening: Dit artikel heb ik gekozen omdat ik zelf ook Natuurwetenschappen geef. De misdaad zelf dateert al van 2010. Het is al langer geweten dat dieren gebruiken in de klas, niet zo ideaal is. Vele leerlingen houden thuis zelf dieren, denk maar aan poezen, honden en natuurlijk konijntjes. Deze leerkracht wou de leerlingen een duidelijk beeld geven van de konijnen. Hij had vier van deze dieren 'aangevraagd'. Twee hiervan kwamen al dood aan, de andere twee waren nog in leven. Zijn volgende daden staan duidelijk genoeg uitgelegd in het artikel. Zelf zou ik geen gebruik maken van echte dieren. Vaak zijn de klassen groot en is het niet voor iedereen eenvoudig om alles goed te zien. Stel dat ik eens met mijn scalpel verkeerd snijd... de rest kan je wel inbeelden. Deze tijd met de technologie, zijn er al enorm veel andere manieren om de ingewanden aan de leerlingen te laten zien. Van een dissectie bestaan al video's, animaties, interactieve spelletjes, boeken met duidelijke prenten en noem maar op. Stel dat de leerkracht uit het artikel nu echt liever een échte dissectie deed, dan nog had hij het iets meer subtiel kunnen aanpakken. De leerlingen waren nog minderjaardig, dus ik kan me inbeelden hoe schokkend het voor de leerlingen moet geweest zijn. Twee diertjes vrolijk zien rondhuppelen en even later neergeslagen door de leerkracht. Ik vind het niet echt slim van de leerkracht. Er zijn zoveel andere mogelijkheden zelfs mét echte dieren. Dus ik begrijp maar al te goed de reacties die deze gebeurtenis heeft teweeg gebracht. |