|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Onderwijswereld eist duidelijkheid van minister Smet
Onderwijswereld eist duidelijkheid van minister Smet
woensdag 28 november 2012, In een bijzonder kritisch advies heeft de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) gevraagd snel duidelijkheid te scheppen over zijn beleid. ‘Er zijn vragen bij de haalbaarheid van diverse hervormingen', klinkt het woensdag in Metro. De geplande hervormingen van Smet boezemen de onderwijswereld weinig vertrouwen in. De Vlaamse Onderwijsraad, waarin alle relevante actoren zetelen, trekt daarom in een nieuw advies aan de alarmbel. ‘Wij hebben heel veel vragen bij de haalbaarheid van diverse omvattende hervormingen door het tijdspad, de veelheid aan projecten en de onduidelijke financiële voorwaarden', klinkt het onomwonden. Het zit de onderwijswereld vooral hoog dat beleidsbeslissingen over cruciale dossiers, zoals het loopbaanpact, ‘telkens weer worden opgeschoven'. Als er tegen 1 september 2014 grondige hervormingen doorgevoerd worden, dan mogen de contouren stilaan duidelijk worden, luidt het. De Vlor vraagt Smet ook om duidelijkere prioriteiten te stellen. ‘De actuele financiële situatie van de Vlaamse overheid is onvoldoende om alle voorgestelde maatregelen te kunnen doorvoeren', klinkt het. Begin deze week floot Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zijn onderwijsminister al terug over zijn hervormingsplannen voor het secundair onderwijs. BRON: De Standaard mening: Ik denk dat het essentieel is dat men snel duidelijk schept, aangezien men tegen 1 september 2014 grondige hervormingen wil doorvoeren. Het is volgens mij belangrijk dat deze hervormingen stapsgewijs gebeuren. In het artikel vermeld men ook dat de actuele financiële situatie van de Vlaamse overheid onvoldoende is om alle voorgestelde maatregelen te kunnen doorvoeren. Als ik dit lees word ik toch een beetje ongerust. Dit zou toch niet de voornaamste reden moeten zijn om een plan niet door te voeren, het uiteindelijke doel was toch om de kwaliteit van het onderwijs beter te maken. |