|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
"Facebook, dat werkt niet voor ons merk"
Guido Everaert, blogger, marketeer en consultant, ergert zich dood aan marketeers die niet kunnen werken met sociale media. Hij is er nochtans van overtuigd dat Facebook en consoorten de bedrijven voordeel kunnen opleveren, als ze dat "prachtige medium" nu toch eens zouden leren gebruiken.
Beste meisjes en jongens digitale marketeers. Het kan aan mijn leeftijd liggen, maar ik vrees dat het iets anders is. Ik begrijp jullie enthousiasme om sociale media, die grote babbelbox, dat fijn wereldcafé, te gebruiken om jullie productjes en diensten aan de man te brengen. Aan mij, consument en merkfanaat. Maar ik denk dat jullie met al jullie tombola's, wedstrijden en acties op Facebook de bal serieus aan het misslaan zijn. Ik kan geen klik meer geven of ik krijg wel één of ander pop-upscherm voor de neus geschoven dat me vraagt om mijn mening te geven of een Facebook-pagina te liken. Altijd met die geweldige belofte dat ik kans maak om iets te winnen. Ik win graag, daar niet van, maar... het interesseert mij niet! Niet dan, en niet daar. Sterker nog, ik heb de neiging om een klein zwart boekje te openen en daar in grote letters uw naam en die van uw merk in te pennen, om er zeker van te zijn dat ik het nooit meer koop. U neemt me immers datgene af waar ik het meest nood aan heb: tijd. En u irriteert me, wat me afleidt van datgene waar ik op dat moment mee bezig ben. Om het met een conceptje van vroeger te zeggen : uw zogezegd 'moment of truth', wanneer u vermoedt dat ik het op dat moment leuk zal vinden om een 'contactpunt' te hebben met uw merk, klopt gewoon dikwijls niet. Omdat u slordig bent, omdat u er zich gemakkelijk van af maakt, of omdat u die media niet half zo goed beheerst als u eigenlijk wel denkt. Het is misschien geen slecht idee om op de Antwerpse boekenbeurs een paar goede marketingboeken te kopen. Over loyalty, merken, en alles wat u eigenlijk geacht werd te kennen vooraleer aan de slag te gaan als merkenbouwer. Het is niet omdat sommige daarvan geschreven werden in een tijd dat er nog geen sprake was van de digitale snelweg, dat de auteurs niet grondig nagedacht hebben over interacties tussen mensen en merken. Dat is namelijk van alle tijden. En nu loopt het helemaal verkeerd. Denk even met mij mee. U hebt een prachtig medium ter beschikking, waarbij u relatief goedkoop en erg authentiek met mensen kunt in contact komen om over uw merk, uw product, uw service te praten. Iedereen wint. Is het verstandig om alles op alles te zetten zodat zoveel mogelijk mensen uw Facebook-pagina leuk vinden, of is het plezanter om vast te stellen dat mensen oprecht interesse hebben in uw verhaal? Die twee zijn namelijk niet hetzelfde. Een groot aantal merkfans, op basis van eigen initiatief van consumenten, op basis van echte interesse, is goud waard. Een aantal -door afpersing, chantage, verkeerde technische kunststukjes- bijeen gesprokkelde 'likes', dat slaat nergens op. Erger nog, het zal vroeg of laat ook in uw gezicht terugkeren. Want uw management - de mensen die uw salaris betalen - gaan u vroeg of laat uitdagen om iets met die grote groep te doen, zodat het merk er beter van wordt. Dat zal niet lukken, waardoor het medium in twijfel getrokken wordt. "Facebook, dat werkt niet voor ons merk." Er zijn weinig merken waarvoor sociale media niet als meerwaarde kunnen worden gezien, maar alles hangt er van af hoe goed u ermee omspringt. Het vraagt tijd, er is niet zoiets als een makkelijke snelle weg. Alles is aanwezig om het zinvol te doen, maar ook om het volledig te verzieken. Doe dat niet, u zal er later blij om zijn. Er is -meer dan ooit- nood aan mensen die met liefde en respect aan hun product, hun merkverhaal werken, en dat doe je niet door te "braderen", door 'quick en dirty' wat ijkpunten bijeen te forceren. Leer uw vak, respecteer uw merk en bewijs iedereen een dienst. Het internet zal er een betere plek door worden. Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/O...-ons-merk.dhtml Eigen mening: Ik volg Guido Everaert in zijn redenering, en geef toe dat ik me ook altijd erger aan de vele pop-ups die men krijgt wanneer men aan het surfen is op het internet. Net als de vele geforceerde likes van vrienden die je op facebook ziet voor een wedstrijd waar ze toch nooit mee winnen. Guido Everaert heeft gelijk wanneer hij zegt dat deze klanten toch niets waard zijn, omdat ze dit niet hebben geliket vanwege interesse, maar eerder vanwege een wedstrijd. Ze zouden beter een klantenbestand aanleggen van vrijwillig geïnteresseerde klanten. Ik zou hier wel bij willen aanvullen dat de mening van Guido Everaert toch wel ergens kortzichtig is. Hij vergeet te vermelden dat de voorname bedoeling van facebook-likes is om reclame te maken, en het woord te verspreiden over nieuwe producten bij zoveel mogelijk mensen, niet om een klantenbestand aan te leggen. |