actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2012, 09:44
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Staking: "Carpool of vertrek na de spits"

Staking: "Carpool of vertrek na de spits"

Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht morgen door de spoorstaking een zware ochtendspits. “Die zal al vanaf 6u beginnen”, zegt Hajo Beeckman. “Maar de files zullen ook sneller opgelost zijn.”


Auto
Wie morgen noodgedwongen de auto pakt, zal sowieso voor de ochtendspits moeten vertrekken. “Dat blijkt uit een analyse van eerdere stakingsdagen bij het spoor”, zegt Beeckman. “Het zwaartepunt zal dus al op zes uur liggen.”

Eén voordeel: de staking is op een woensdag, wat normaal de minst drukke werkdag op de baan is. Tweede pluspunt: de pendelaars zijn goed op voorhand ingelicht. “Iedereen heeft zich al wat kunnen voorbereiden”, zegt Beeckman. “De ervaring leert dat dat een enorme impact heeft.”

Regenweer en ongevallen zijn niet te controleren. Die kunnen er alsnog een lange ochtendfile van maken.

VAB en Touring raden aan om zoveel mogelijk te carpoolen, met collega’s of familieleden. Wie kan, vertrekt best na de ochtendfile en werkt van thuis uit al een beetje.

(Bel)Bus/Tram
De Lijn zet morgen geen extra bussen of trams in. “Omdat we altijd al op volle capaciteit rijden”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. “We hebben geen extra bussen of trams achter de hand.”

De Lijn raadt reizigers die niet vaak met de bus of tram naar het werk rijden aan om via www.mijnlijn.be hun route al eens te bekijken.

Taxi/Shuttle
De taxidiensten profiteren dan weer van de 24 urenstaking. “Op zo’n dag hebben we tot de helft meer klanten”, zegt Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering van Taxiondernemingen. “We zetten extra personeel in om pendelaars, zakenmensen of gestrande internationale treinreizigers op hun bestemming te krijgen.” Er rijden in ons land zo’n 4.000 taxi’s rond.


Wim Brillouet

Foto: Belga

Bron:
6:27 http://www.gva.be/nieuws/binnenland...a-de-spits.aspx

Mijn mening:
Staking bij de NMBS, wééral...
Deze keer is het goed van te voren aangekondigd. Dit vind ik een pluspunt. Zoals in het artikel staat, de mensen kunnen nu zoeken naar een zo goed mogelijk alternatief.
Toch vind ik dat de NMBS weer een heleboel reizigers in de steek laat. Als er problemen zijn, los die dan op (of probeer) binnen de organisatie. Door het weer zo grootschalig te doen, gaat de populariteit echt niet beteren.

NMBS heeft wel het voordeel om snel op grootschalig niveau te kunnen handelen. Wanneer zij staken, leggen ze een groot deel van het land eigenlijk 'plat'. Mensen geraken niet op hun werk - er komen klachten van de reizigers en de werkgevers - de hoge pieten van NMBS komen in nauwe schoentjes en moeten wel iets doen.

Hopelijk gaat het bijna gedaan zijn met de stakingen. De werknemers van NMBS proberen misschien dingen te verbeteren, maar allereerst maken ze voor de reizigers andere dingen heel erg moeilijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2012, 12:53
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Vlaamse ambtenaren kunnen telewerken of carpoolen

BRUSSEL - Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA) wil dat de Vlaamse ambtenaren woensdag hun normale taken kunnen uitoefenen , ondanks de spoorstaking.

Hij heeft de leidende ambtenaren gevraagd daarvoor maatregelen te nemen, zoals het aanmoedigen van telewerken of carpoolen.

“In mijn omzendbrief van 18 augustus 2006 creëerde ik de mogelijkheid tot telewerken. We plukken daar nu stilaan de vruchten van. In een moderne en eigentijdse werkomgeving moet zeker ruimte zijn voor telewerkers. Zeker in tijden van fileleed en mobiliteitsproblemen kan telewerken meer evenwicht brengen in de verhouding werk en gezin”, zegt Bourgeois.

Bij vorige stakingsdagen werkte ongeveer 15 procent van de ambtenaren thuis (telewerken).

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121002_00319198

Mening:
Net zoals Lisse dacht ik: weer een staking? Ik kan niet meer volgen. Als iemand mij kan vertellen waarom ze staken, zou ik dat heel graag horen.

Dat zoveel mensen dan op hun werk moeten geraken, zorgt sowieso voor file. Carpoolen is hier inderdaad een goede oplossing voor. Ik ben wel een voorstander. Als je allemaal naar hetzelfde bedrijf moet, waarom zou je dan niet samen rijden? Het is nog goed voor het milieu! Ik heb gisteren op het nieuws gezien dat er zelfs websites zijn waarop je jezelf kan inschrijven. Mensen die met je mee willen rijden, kunnen dit dan ook via deze website aangeven.

Telewerken gaat enkel voor bepaalde functies. Dit is dus niet voor iedereen een oplossing. Maar kan voor sommige mensen toch ook al werken. Ik vind dit geen slechte oplossingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2012, 13:45
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Zoals je al stelde: de NMBS legt inderdaad het hele land in de knoop op gebied van vervoer en transport.
Ik snap wel dat mensen willen staken omdat ze niet akkoord gaan met bepaalde besluiten, maar ik vind dat er wel een minimum moet zijn aan dienstverlening. Ik wil er niet aan denken hoeveel files er morgen zullen zijn, hoeveel mensen te laat op de plek zullen aankomen waar ze moeten zijn. De impact van deze staking zal in ieder geval zeer groot zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd October 2012, 09:55
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
De NMBS Staakt inderdaad opnieuw... Deze staking is een gevolg van de hervormingsplannen voor de NMBS. Voorlopig bestaat de NMBS uit 3 delen: NMBS, Infrabel en NMBS Holding. MInister Magnette wil de NMBS splitsen in 2 delen: NMBS en Infrabel (zoals Europa voorschrijft), maar de vakbonden willen liever naar één bedrijf. Dit is zowat kort de discussie

Ik kan er inkomen dat je niet akkoord bent met het splitsen naar een tweeledige structuur en dat je dit wil laten merken. Maar bij een staking van de NMBS ligt het bijna het hele land plat en staan alle treinreizigers weer in de kou. Ikzelf neem elke dag de trein om naar school te komen. Dus ik heb ook last van de treinstaking. Carpooling en dergelijke zijn allemaal mooie oplossing, maar het moet ook praktisch mogelijk zijn. Voor mij is het bijvoorbeeld zeer moeilijk om met iemand te carpoolen om naar school te komen.
Waarom kan er dan geen minimumdienstverlening zijn? Laat het dan al enkel op de spitsuren zijn, een voor de rest van de dag niets, dan is er toch al een oplossing voor heel wat treinreizigers!

Ik hoop dat de NMBS bij een volgende staking (wees gerust, die zal nog wel eens komen) eens nadenkt over de gevolgen voor de reizigers. Ook al laten ze dit goed op voorhand weten, het is niet altijd even eenvoudig voor iedereen...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd October 2012, 11:08
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Charles Michel: ‘Niemand heeft het recht een publiek goed te monopoliseren’

MR-voorzitter Charles Michel roept woensdag de meerderheidspartijen op om snel het regeerakkoord, dat voorziet in een minimumdienst, uit te voeren. Dat schrijft hij in een persbericht naar aanleiding van de spoorstaking.

‘Nog maar eens zijn het de pendelaars, werknemers en studenten die gegijzeld worden door een vakbondsactie. Dat is compleet onaanvaardbaar. Niemand heeft het recht een publiek goed te monopoliseren’, aldus Michel. Hij pleit voor sociale rust bij de NMBS.

De MR, die het stakingsrecht niet betwist, roept de vakbonden op “creatief te zijn en op zoek te gaan naar andere actiemiddelen, waarvan de treinreiziger niet het slachtoffer wordt”.

Het regeerakkoord is gebaseerd op een wetsvoorstel van de MR van november 2010, dat tot doel heeft een minimumdienst te garanderen voor openbare diensten. “De regering moet dringend het regeerakkoord uitvoeren”, besluit Michel.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Het wordt inderdaad hoog tijd dat er van deze maatregel werk wordt gemaakt. Vanochtend beleefde ik een bijzonder drukke ochtendspits. Ik was op tijd op school, maar ik kan me voorstellen dat mensen te laat zouden zijn. De NMBS treft de vele reizigers, maar ook andere mensen die niet met de trein reizen, maar nu wel de gevolgen voelen van meer verkeer op de weg. Telkens wanneer er bij het spoor gestaakt wordt, komt men met de aankondiging van 'minimumdienstverlening'. Maar er wordt nooit werk van gemaakt. Stop met aankondigen: doen aub. Ik wil ook even mijn ongenoegen uitten over de staking. Je kan het niet eens zijn met de plannen van de regering, maar blijf dan ten minste praten. Aan de kant gaan staan met een bordje 'Ik Staak' helpt toch ook niets?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd October 2012, 12:07
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
‘Staking groot succes’

‘Staking groot succes’

woensdag 03 oktober 2012, 10u38
Bron: Belga
Auteur: hrt


BRUSSEL - ‘De stakingsactie is een groot succes’, aldus Michel Abdissi, secretaris-generaal van het socialistische ACOD-Spoor.

‘In het centrum van het land staakt goed de helft van de treinbestuurders en -begeleiders mee. Richting kust valt dat wel terug tot ongeveer 10 procent. Al bij al is dat meer dan we verwacht hadden”, zegt Jean-Pierre Goossens, de opvolger van Jos Digneffe aan het hoofd van de Vlaamse tak van ACOD-Spoor.

‘In sommige stations staan stakersposten, waar de vakbondsmilitanten onder meer reizigers te woord staan’, aldus Goossens. ‘In de grootste stations, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, zijn die piketten goed bemand. Die blijven waarschijnlijk nog staan tot in de vroege namiddag. In de Vlaamse stations zijn er verder geen acties gepland.’ In Luik verzamelt de socialistische vakbond om 12 uur op de esplanade van Luik-Guillemins.

‘Zoals gevraagd is alles gisteravond om 22 uur stilgevallen. De treinen zijn uitgebold, zodat reizigers zo weinig mogelijk getroffen werden. Verder is alles van een leien dakje verlopen. Er zijn geen incidenten gemeld’, besluit Goossens.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121003_00320571

Zoals Lisse aanhaalde, opnieuw een staking bij de NMBS. Ik neem zelf niet vaak de trein, maar het begint wel serieus op de heupen te werken. Reizigers zijn altijd de doelgroep die het meest moeten boeten voor de vakbondsstakingen. Natuurlijk kost het de organisatie van NMBS ook heel veel geld (lees: verlies), maar dat valt wel de compenseren. Reizigers rekeken op het openbaar vervoer, zij betalen hier dan ook meer dan genoeg voor. Langs de andere kant begrijp ik ook het standpunt van de vakbonden die een degelijk akkoord op tafel willen zien verschijnen!

Het is een pluspunt dat de staking op voorhand was aangekondigd, op die manier kan je ook tijdig maatregelen treffen om toch je afspraken na te komen. Maar leuk is uiteraard iets anders. Een tweede pluspunt van heel de staking is het feit dat het een groot succes is! Hopelijk haalt die staking eindelijk iets uit en kan iedereen tevreden naar huis keren vanavond! Hoop doet leven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.