|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Meeste koolstofdioxide hier bij ons...
'Vervuiling door koolstofdioxide ergst in Vlaanderen & Nederland'
De Nederlandse Randstad, het Duitse Ruhrgebied en Vlaanderen zijn in de wereld de meest met stikstofdioxide (NO2) vervuilde gebieden. De stof wordt door auto's uitgestoten en veroorzaakt smog, die de longfunctie van mensen aantast. Bij drukke wegen levert de stof een 'serieus probleem' op voor de bevolking, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag in Algemeen Dagblad. Wetenschappers van de universiteit in het Duitse Heidelberg hebben op basis van anderhalf jaar lang vergaarde satellietbeelden een kaart samengesteld, die de vervuiling door stikstofdioxide duidelijk maakt. Ook de Italiaanse Po-vlakte en gebieden in Noord-Oost China hebben te maken met ernstige vervuiling. De smog in grote steden als Mexico en Athene, die wel eens mensenlevens eist, is voornamelijk seizoensgebonden en mede veroorzaakt door het klimaat. Tot 2010 moet de concentratie stikstofdioxide jaarlijks afnemen. Ronald Albers van het RIVM denkt dat de bouw van kantoren- en huizenprojecten langs wegen daarom niet door kan gaan. Albers constateert dat de vervuiling het ergst is in drukbevolkte gebieden. Nadat op de A13 bij Overschie de snelheidslimiet werd verlaagd naar 80 kilometer per uur, is de luchtkwaliteit sterk verbeterd. Staatssecretaris Pieter van Geel van Vrom vindt dat bij negen knelpunten langs snelwegen direct een dergelijke snelheidslimiet moet komen. Minister Karla Peijs van Verkeer acht dat pas eind volgend jaar mogelijk. Copyright, Novum
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Kuch kuch... en wat is de uitstoot tegen 154 km/u?
Whehehehe... |
#3
|
||||
|
||||
G'hebt gelijk... voor 't milieu moet ge dat beter niet doen... Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa (aangezien mijn vrouw reed maar anderzijds plaatsvervangend lijden wel degelijk ook iets hééél christelijks is)
Als flauw excuus kan ik alleen maar aanhalen dat het geen Diesel is... En om de hypocrisie van de autosector er ook nog maar eens bij te halen: zelf bij die snelheden is er (groen!) lampje op mijn dashboard dat zegt: ECO!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Bwah troost u. Aangezien China momenteel onverwacht aan een megagroei (nou ja onverwacht) begonnen is zal de voorraad fossiele brandstoffen met enkele tientallen jaren sneller opgeslorpt zijn...
Binnen 30-40 jaar rijden we rond in een auto op waterstof of zoiets... allen gezellig tegen 80 km/u op de autosnelweg |
#5
|
||||
|
||||
...en waarschijnlijk op een systeem van rails of via telegeleide toestanden of iets dergelijks...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
Ja en een systeem in de wagen dat volgt waar we rijden, hoe ver we rijden, ... Zo sturen ze de rekening achteraf op. Kijk zoveel heb je vervuilt... Was vandaag ook op het nieuws. Meer belasting voor diegene die veel op de autosnelweg rijden... Ze hebben weer geld geroken denk ik... In principe niet slecht eigenlijk... maar er wringt iets bij mij. Maar weet niet wat... |
#7
|
|||
|
|||
In Nederland is het zelfs zo dat de VVD een ander belastingssysteem wil. Vooral Hofstra staat achter dit voorstel. De liberaal denkt aan een autobelasting die opgebouwd is uit drie delen. Behalve een vast bedrag per gereden kilometer gaat het dan om een variabele heffing voor de veiligheid en milieuvriendelijkheid van de auto. Hoe veiliger en milieuvriendelijker de auto, hoe goedkoper de bestuurder uit is.
|
#8
|
||||
|
||||
De paradox van de duurzaamheid
De paradox van duurzaamheid
De Randstad, het Duitse Ruhrgebied en Vlaanderen behoren tot de meest met stikstofdioxide vervuilde regio's ter wereld, zo constateerden Duitse wetenschappers vorige week nog eens aan de hand van observaties van de milieusatelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Dat duidt op een uitbundig gebruik van de auto, die op zijn beurt weer een belangrijke schakel is in het op volle toeren laten draaien van de prestatiemaatschappij op nagenoeg alle terreinen. Het is de moeite waard om deze constatering te leggen naast het rapport dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gisteren heeft aangeboden aan staatssecretaris Van Geel van milieu. Uit dat rapport blijkt dat Nederlanders hoog opgeven over duurzaamheid van ons milieu in de ruimste betekenis van het woord. Nederlanders blijken ook een enorme afkeer te hebben van wat wel genoemd wordt de prestatiemaatschappij. De overgrote meerderheid geeft de voorkeur aan een samenleving waarin solidariteit en aandacht voor de directe omgeving behouden blijven. Hoe die twee waarnemingen met elkaar te rijmen? Het zou kunnen dat Nederlanders maar wat roepen zodra zij een enquêteformulier onder de neus geduwd krijgen. Hun zo vroom beleden afwijzing van de prestatiemaatschappij is dan niet meer dan een holle frase, die terstond gelogenstraft wordt door het zoveelste zinloze autoritje of de aanschaf van de zoveelste terreinwagen waarmee tegenwoordig de binnensteden worden belaagd. Maar het kan ook zijn dat burgers wat meer leiding verwachten van de overheid om dat wat ze wenselijk vinden daadwerkelijk af te dwingen als het om hun feitelijk gedrag gaat. Interessant is daarom dat het onderzoek ook uitwees dat de meeste mensen duurzaamheid als een dilemma zien: zij zijn alleen bereid om hun gedrag aan te passen als de anderen dat ook doen. Tevens zijn zij van mening dat de overheid het initiatief moet nemen om dat dilemma te doorbreken. Daar zit wat in. Des te merkwaardiger dat de staatssecretaris van duurzaamheid juist op dit punt de boot afhield. De overheid kan de maximumsnelheid wel willen verlagen, maar als de burgers zich daar niet aan houden heeft het geen enkele zin, zei hij bij de aanvaarding van het rapport. Zo wordt het dus nooit wat met die duurzaamheid. Trouw, 21-10-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp |
Weergave Modus | Stem op dit onderwerp: |
|
|
Soortgelijke onderwerpen | ||||
Onderwerp | Auteur | Forum | Reacties | Laatste Post |
Tekstevaluatie voor cursus RZL in ILSO 2004-2005... | Barst | Artikels & Boeken | 2 | 9th November 2004 18:35 |
"We moesten ons doodschamen..." | Barst | Cultureel-maatschappelijk | 0 | 5th July 2004 04:00 |
Stand van zaken bij regeringsonderhandelingen | Barst | Politiek | 1 | 28th June 2004 22:03 |