actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th September 2012, 22:37
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User

Thumbs down Wie niet betaalt, krijgt geen hostie

Duitse katholieken die weigeren een kerkbelasting te betalen, krijgen vanaf maandag geen sacramenten meer en mogen geen peter meer worden van een kind. Dat staat in een decreet van de Duitse bisschoppenconferentie, dat door het Vaticaan is goedgekeurd.
Volgens een negentiende-eeuws gebruik moeten Duitsers zich opgeven als religieus of niet-religieus. In het eerste geval betalen ze een belasting. Als ze nadien van gedachten veranderen, moeten ze een procedure starten om uit de kerk te stappen. Dat gebeurt de jongste tijd steeds vaker door de vele pedofilieschandalen die losbarstten sinds 2010.

De Duitse bisschoppenconferentie werd ongerust en publiceerde daarom een decreet om het tij te keren: iedereen die uit de kerk stapt, kan voortaan fluiten naar de eucharistie (en het uitreiken van de hostie), het vormsel of de ziekenzalving, tenzij ze in levensgevaar verkeren. Ze mogen ook geen peter meer worden.

Eerst berouw, dan pas begrafenis

'Als iemand die uit de kerk is gestapt wil trouwen, moet hij toelating vragen aan de lokale religieuze autoriteiten', staat ook in het decreet. 'Voorwaarde is dat hij belooft gelovig te blijven en zijn kinderen op te voeden volgens het katholieke geloof.'

Ook kan een religieuze begrafenis geweigerd worden, als de persoon die uit de kerk stapt geen berouw toont voor zijn dood.

De progressieve katholieke beweging "Wir sind Kirche" (Wij zijn de kerk) reageert kritisch. 'In plaats van de oorzaken aan te pakken waarom mensen in groten getale uit de kerk stappen, is het bisschoppendecreet een dreigement van de kerk aan het volk. Het zal mensen niet motiveren om gelovig te blijven.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120924_112
De Standaard

Mijn mening:
Ik vind dat Wir Sind Kirche gelijk heeft, de kerk pakt het probleem van het dalend aantal gelovige mensen op een totaal verkeerde manier aan! In mijn ogen kan je het zelfs als een dreigement zien naar het volk toe, blijf geloven of anders ... Anderzijds vind ik het ook wel een beetje normaal dat als je naar een kerk gaat, je ook behoort tot het christendom. Maar deze drastische maatregelen gaan mij toch een stapje te ver.
Met citaat antwoorden
Oud 26th September 2012, 00:15
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User

Ik dacht dat de kerk er voor de mensen was en niet andersom. Laat de paus de kerkbelasting eens betalen. Zie het Vaticaan in al zijn pracht en praal. Het geloof kan men bovendien op alle plaatsen belijden en niet alleen in een specifiek voorziene gebouw (kerk). De katholieke kerk heeft altijd van haar machtspositie misbruik gemaakt en zal dit naar mijn mening blijven doen. Op deze manier wordt het geloof herleid tot een simpele geldkwestie, dit mag toch niet het doel zijn? De belastingsdiensten hebben er niks mee te maken of iemand religieus of of niet. Het is onbegrijpelijk dat zulke inbraak op de persoonlijke sfeer in een modern democratisch land kan blijven bestaan.
Met citaat antwoorden
Oud 26th September 2012, 00:41
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Wie niet betaalt, krijgt geen hostie

Zoals Jolien al aanhaalt, de kerk moet er eigenlijk zijn voor mensen die hier steenvast in geloven. Zeker gezien de huidige omstandigheden die de actualiteit halen, vind ik het ook verbijsterend om te moeten toekijken hoe de kerk eigenlijk haar eigen reputatie opnieuw de diepte in trekt. Maar niet enkel haar reputatie komt hierdoor in een negatief daglicht, maar ook die gelovigen die nog wel achter de ideeën staan van de kern van het katholieke geloof.

Ik ben het wel niet helemaal eens met de mening van Evelien. Het is uiteraard logisch dat je een kerk binnenstapt uit katholieke overtuiging, toch is dat niet uitsluitend het motief. Er zijn ook heel wat mensen die een kerk binnenstappen uit historische - en/of culturerele interesse. Het zou dan ook een misvatting zijn om mensen te verbieden een kerk binnen te komen, tenzij je gelovig zou zijn. Het spreekt dan ook voor zich dat je nog steeds respect moet opbrengen voor het geloof van anderen, welk standpunt je zelf ook inneemt!

Wanneer we de link leggen met het onderwijs, kunnen we een analogie gebruiken. Leerlingen het steeds moeilijker maken door opdrachten te geven en voorwaarden te stellen, gaat hen enkel maar meer afschrikken en in zichzelf doen terugtrekken. In tegenstelling is het onze taak als leerkracht om er te zijn voor onze leerlingen. We moeten ontdekken wat leeft onder hen, wat hen drijft en waar hun obstakels zitten. Blijkbaar heeft de kerk deze idee niet helemaal goed begrepen, al vrees ik dat ze ook niet echt nadenken over de gevolgen op lange termijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:24.