|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Richtwijzer P.E. RZL 1 Baso 2012-2013
Richtwijzer Permanente Evaluatie RZL 1 Baso 2012-2013
Hieronder de twee items die voorwerp uitmaken van de permanente evaluatie-opdracht voor het OPO RZL 2012-2013 (1/3 van de punten!) 1. Peer-tutoring: 1.1. Jullie zullen dit jaar tijdens het eerste semester permanent opgevolgd worden door derdejaarsstudenten in het kader van een tutoringopdracht die betrekking heeft op het kritisch (kunnen) opvolgen van 'nieuws'. Daartoe zullen jullie vanaf week veertig via mail gecontacteerd worden door de derdejaars-tutors voor een eerste groepssessie. Het gaat hierbij om een vorm van begeleiding die moet leiden tot voldoende onderscheidingsvermogen met betrekking tot de categorie 'boecht' in de media. Dit 'onderscheidingsvermogen' betreft zowel jullie inzendingen van posts op 'actualiteit.org' als een voor elke groep apart uitgewerkte opdracht vanwege de tutors om het genoemde onderscheid op scherp te stellen. Ik ga er hierbij uiteraard van uit dat jullie de tutortips van de laatstejaars zoveel mogelijk proberen integreren bij jullie volgende posts die dan ook zwaarder zullen doorwegen bij de eindevaluatie. Julllie ontvangen van de derdejaars in de loop van oktober alvast al een datumvoorstel om een eerste bijeenkomst te beleggen (aanwezigheid verplicht - bij gedwongen afwezigheid zeker tijdig contact opnemen met tutors!). Bij deze eerste bijeenkomst zullen de krijtlijnen worden uitgezet van de opdracht omtrent het begrip 'kritisch' (lees: 'Boecht'). Om een zicht te krijgen op dit laatste kan je alvast al volgende link raadplegen: http://www.leren.nl/cursus/leren_en...sch_denken.html. 1.2. Elke tutee (=eerstejaars) maakt op het eind een samenvattende evaluatie van de bijeenkomsten met de tutoren. Criteria: aanwezigheid - betrokkenheid - afspraken duidelijk en effectief nagekomen - tussentijdse evaluatie (tijdig) gekregen - voldoende ondersteuning - bijsturing duidelijk - initiatief nemen (planning) - verhouding sturing-begeleiding - ervaring tutorship als meerwaarde (waarom/waarom niet)? Jullie droppen dit verslag (=1 A4'tje) in hardcopyversie in mijn 'wit bakje', uiterlijk op 20 december, 13.00u (vergeet vooral naam en groep niet!). 1.3. De tutors (=derdejaars) houden ondertussen een logboek bij van al jullie 'prestaties' (dus zowel van de collectieve coachingsessies als van de posts op het forum). Halverwege december geven zij aan elk van jullie een waarderingscijfer op twintig (algemene verdeelsleutel: 35% posts - 65% 'boechtopdracht'), julllie komen hiervoor nog een laatste keer bijeen - individueel of collectief, de derdejaars mogen vrij kiezen. 2. Relevante posts op het forum www.actualiteit.org 2.1. 40 maal een zelf gevonden artikel posten op ‘www.actualiteit.org’ met duidelijke bronvermelding, in foutloos Nederlands en ook vormelijk in orde! Moet dus als 'Nieuw Bericht' worden gepost, commentaren op andere posts worden NIET meegeteld (maar mogen uiteraard wel)! ONDERAAN post: steeds een drietal regels met motivering waarom je dit artikel maatschappelijk relevant vindt. Artikel liefst verhelderend, kritisch en/of verrassend qua gehalte, en GEEN sensatie! De derdejaars-tutors zullen zich zeker uitputten in het verhelderen van de categorie 'BOECHT' om duidelijk te maken welke nieuwsitems vooral vermeden dienen te worden... 2.2. 20 van de veertig gevraagde posts moeten op het actualiteitsforum geplaatst worden voor 7 december zodat de tutors ze tijdig kunnen evalueren. De laatste twintig worden gepost tijdens het tweede semester, voor 20 mei. Die laatste twintig worden door mezelf geëvalueerd. Gelieve vooral ook aandacht te hebben voor een spreiding in de tijd aangezien het volgen van de actualiteit wel degelijk een procesgegeven is dat regelmaat veronderstelt!! 2.3. Registratie op forum www.actualiteit.org: zo snel mogelijk na de eerste les RZL! Gebruikersnaam is steeds je eigen voornaam+naam, met een 'punt' [.] ertussen: het is nl. nogal moeilijk om punten toe te kennen aan 'aliassen'. Omwille van privacytoestanden vervang je de tweede letter van je voornaam door een 'asterisk'[*]. Je komt dan tot zoiets als F*ns.Peeters of M*rie.Janssens... Ik zorg zo snel mogelijk voor een lijst van 1 Baso-studenten met respectievelijke tutors uit het derde jaar (zie onderaan). Eerste contactname zoals gezegd vanaf week 40-41. Succes ermee! PS GEEN inzendingen als 'Antwoord' op deze post!!! Bij vragen: mailen naar mijn KHK-mailadres PS Hieronder vinden jullie de groepsverdeling voor de tutoringopdracht. Willen jullie aub checken of alles correct gespeld is en of er geen vergissing in geslopen is? En gelieve mij tegelijk ook te mailen indien je KHK-mailadres niet naar de standaardvorm [voornaam.naam]@stu.khk.be luidt! THNX!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 18th February 2013 om 21:33. |