actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2012, 18:07
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Kun je in kinderen al een psychopaat herkennen?

Een negenjarig jongetje duwt een peuter het zwembad in en pakt er vervolgens een stoel bij om te zien hoe het kindje verdrinkt. Kun je iemand op zo’n jonge leeftijd al een psychopaat noemen? En is het kind nog bij te sturen? Daar schrijft The New York Times vandaag een interessant stuk over.

Een versie van het artikel verschijnt vandaag in het zondagse magazine van de Amerikaanse krant, maar het staat ook in zijn geheel online. Hoofdpersoon daarin is Michael, een negenjarig jongetje met twee jongere broertjes. Auteur van het stuk Jennifer Kahn beschrijft hoe ze hem, bij hem thuis, leerde kennen. Dan weer gespeeld sociaal (op het manipulatieve af), dan weer kalm en berekenend (hij wist haar opnames als ze even niet oplet) en soms ontstekend in blinde woede.

Deskundigen hebben het over ‘callous-unemotional‘ gedrag: een overduidelijk gebrek aan affectie, spijt en empathie. Kenmerken, inderdaad, van psychpathie. Een standaard test om te zien of kinderen psychopathische trekken hebben, bestaat niet. Maar de deskundigen die in het artikel aan het woord komen geloven wel dat het vanaf het vijfde levensjaar al herkend kan worden.

Maar ja. Ga er maar aan staan, een kind van vijf het etiket ‘psychopaat’ opplakken. Aan de andere kant: vermoed wordt dat het deel van de hersens dat empathie aanstuurt dan nog gestimuleerd kan worden, terwijl het later wellicht te laat is. Negeren is mogelijk dus gevaarlijker.

Michael heeft het ondertussen vooral voorzien op zijn broertje Allan. ‘Ik ga hem pijn doen’, zegt hij. ‘Nee, dat doe je niet’, waarschuwt zijn vader, maar dat heeft geen enkele zin. ‘I’m coming for you, Allan.‘

Op de website van The New York Times kun je artikelen maar een beperkt aantal keer lezen. Daarna moet je betalen. Lukt het daarom niet om dit artikel via de site te lezen? Het staat ook hier. (http://rssbroadcast.com/?p=148279)

Bron:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/13...paat-herkennen/

Mening:
Een erg interessant artikel. Ik weet niet in hoeverre het ethisch verantwoord is om kinderen al psychopaat te noemen, maar het is wel erg interessant als psychopathisch gedrag al op jonge leeftijd te herkennen is. Als dit soort gedrag bijvoorbeeld bij Anders Breivik op jonge leeftijd was waargenomen hadden er stappen ondernomen kunnen worden om hem weer meer 'menselijk' te maken. Zo zouden veel potentieel gevaarlijke figuren al vroegtijdig 'gecorrigeerd' kunnen worden waardoor ze tijdens hun volwassen leeftijd geen gevaar meer vormen voor de maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2012, 23:48
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik vind dit eigenlijk ook wel een heel interessant artikel. Ik geloof echt dat je in een kind een psychopaat kunt herkennen, want het speelt zich nu eenmaal af in de hersenen. Ik heb wel sterk mijn twijfels of je de psychopaat uit de hersenen kunt verjagen. Ik denk dat de psychopaat ongeneesbaar is. Wat je er ook tegen zegt, de psychopaat zal toch anders denken. Ik vind in ieder geval dat dit fenomeen verder onderzocht moet worden...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 08:47
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik ben eigenlijk tegen etiketteren. Nuja, niet zozeer tegen het etiketteren zelf, maar wel over hoe veel mensen naar dat etiket handelen.
Vaak hebben mensen een algemeen beeld hebben over bepaalde etiketten en gaan alle mensen met datzelfde etiket over dezelfde kam gaan scheren en op dezelfde manier behandelen. Iedereen is anders, dit geldt ook voor mensen met dezelfde 'handicap' onderling, iedereen beleeft zijn handicap op zijn eigen manier en mensen moeten dus aangepast aan de persoon handelen.

Nu, dit is wel een speciaal geval. Als psychopaten op vroege leeftijd herkend worden, kan dit misschien wel mensenlevens redden. Toch lijkt het mij niet zo goed om een kind zo'n gevaarlijk label te geven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2012, 14:08
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Na het lezen van dit artikel moest ik direct denken aan het artikel 'Meisje (12) dwingt jongen om vriendinnetje te verkrachten'. Daarin stond te lezen dat naar verluidt het 12-jarige meisje lachte gedurende de verkrachting. Dit geeft toch aan dat het meisje geen spijt en empathie kent? Maar ik vind toch dat je niet zomaar een kind mag etiketteren, daarmee moet je voorzichtig zijn. Natuurlijk moeten kinderen die psychopathische trekken vertonen kost wat kost opgevolgd worden. Zij moeten goed begeleid worden zodat ze later absoluut geen gevaar worden voor de maatschappij!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2012, 12:01
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Inderdaad, een zeer interessant artikel.
Volgens mij is het zeer belangrijk dat zulke kinderen psychologisch worden opgevolgd en bijgestuurd. Zo kan je (denk ik dan) al een grote invloed uitoefenen op hoe kinderen worden in hun latere leven. Want zoals we allemaal weten, kan je kinderen hun gedrag sterk sturen door een goede opvoeding.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.