|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Verdienen parlementsleden te veel? "Ja en nee"
Verdienen parlementsleden te veel? "Ja en nee"
VRT ma 07/05/2012 - 20:16 Het volledige loonpakket van een Vlaams parlementslid is beter dan dat van de meeste andere buitenlandse parlementsleden. Zo krijgen Vlaamse parlementsleden een veel beter pensioen dan andere volksvertegen- woordigers in Europa. In vergelijking met de Vlaamse arbeidsmarkt is het loonpakket ongeveer hetzelfde. Dat blijkt uit een studie die het Vlaams parlement had besteld. De studie kwam er nadat de federale regering begin dit jaar besliste om de lonen van senatoren en Kamerleden met 5 procent te verminderen. Daarnaast werd beslist dat Kamerleden en senatoren voortaan pas na een carrière van 36 jaar (in plaats van 20 jaar) recht zouden hebben op een volwaardig pensioen. Op Vlaams niveau wordt al een hele tijd over de kwestie gepraat. Voor de aanpassing van de vergoedingen en pensioenen wilde het Vlaams Parlement wachten op de resultaten van een vergelijkende studie. Die is er nu. Hogere forfaitaire onkostenvergoedingen Wie als parlementslid begint, verdient per jaar 49.704 euro bruto. Een commissievoorzitter krijgt 61.674 euro. Uit de studie blijkt dat die lonen niet hoger zijn dan die van vergelijkbare functies op de Vlaamse arbeidsmarkt. Wel is de forfaitaire onkostenvergoeding van de parlementsleden hoger dan elders op de arbeidsmarkt. Jaarlijks gaat het om 23.627 euro voor een parlementslid. In de privésector bedraagt de netto onkostenvergoeding 1.800 euro per jaar. In vergelijking met hun buitenlandse collega's worden Vlaamse Parlementsleden met speciale functies, zoals fractieleiders, de secretarissen en de (onder)voorzitter, beter betaald en krijgen ook een hogere onkostenvergoeding. Ook de pensioenregeling is beter. Momenteel volstaat een loopbaan van twintig jaar om recht te hebben op een volwaardig pensioen. Wie niet meer verkozen is, krijgt ook een uittredingsvergoeding die royaler is dan in andere parlementen. Al wordt de uitkering niet meer uitgekeerd aan wie zelf ontslag neemt. Werkgroep bespreekt de resultaten Een werkgroep komt van de week nog samen om zich te buigen over de resultaten. Bedoeling is om op korte termijn maatregelen te nemen. Over de pensioenregeling moet met de andere Belgische parlementen gepraat worden, maar de uittredingsvergoeding is een Vlaamse zaak. "Wat de pensioenleeftijd betreft, zullen we moeten evolueren naar 62 jaar, zoals het geldt op de Vlaamse arbeidsmarkt", zegt alvast Open VLD-fractieleider Sas Van Rouveroij. Groen wijst erop dat de studie "niet het hele verhaal brengt". "Er is geen aandacht voor parlementsleden die hun functie combineren met andere mandaten. Dat moet ook in rekening worden gebracht", stelt fractieleider Filip Watteuw. BRON: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...sleden_lonen%2B EIGEN MENING: Zelfs al ligt het loon ongeveer even hoog als bij vergelijkbare functies op de arbeidsmarkt, dan nog zijn de voordelen die er aan verbonden zijn eigenlijk overdreven. Het loon zelf ligt in mijn ogen ook te hoog (4000€ bruto voor een beginnend lid, terwijl over het algemeen een doorsnee Vlaams gezin het moet stellen met ongeveer 1300€ bruto). Dit zorgt dan ook voor een groeiende kloof tussen arm en rijk. De voordelen zelf vind ik ronduit schandalig. Ik ben niet iemand die zegt dat de politiekers niets doen, maar ik vind wel dat ze overdreven bevoordeeld worden. Ze krijgen veel sneller dan de gemiddelde mens kans op een vast pensioen en krijgen ook gewoon een groter pensioen. Dat vind ik een overdreven dus ik vind het goed dat ze hier iets aan willen doen. Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 7th May 2012 om 22:46. |
|
|||
|
|||
Vlaams parlementslid goed betaald
De Vlaamse parlementsleden worden goed betaald. Mogen ze ook nog eens een commissie of een fractie voorzitten of in het bureau zetelen, dan worden ze zelfs héél goed betaald. Ook hun uittredingsvergoedingen en pensioenen zijn aan de royale kant.
Het Vlaams Parlement bestelde een studie bij Ernst & Young. Daarbij worden de lonen, onkostenvergoedingen, uittredingsvergoedingen en pensioenen van de Vlaamse parlementsleden vergeleken met die van vergelijkbare profielen op de Vlaamse arbeidsmarkt en met die van de leden van zeven andere parlementen (Frans, Duits, Schots, Fins, Nederlands, Catalaans en Europees Parlement). Dit zijn de voornaamste conclusies: - Een normaal parlementslid verdient 49.074 euro netto, een commissievoorzitter 61.674 euro, een fractievoorzitter 81.004 euro en de voorzitter 92.970 euro. - Bovenop hun loon krijgen ze een netto-onkostenvergoeding van 23.627 euro. Voor een fractievoorzitter is dat 37.965 euro en voor dé voorzitter 74.256 euro. In de privé bedraagt de gemiddelde forfaitaire onkostenvergoeding 1.800 euro. - De uittredingsvergoeding bedraagt een volledig jaarloon per vijf jaar parlement. Voor een gemiddeld parlementslid is dat maximaal 55.168 euro, voor de voorzitter 99.471 euro. - Vlaamse parlementsleden krijgen een volledig pensioen na 20 dienstjaren. Het pensioen zelf bedraagt 75 procent van het laatste loon. Dit jaar is het maximaal uitgekeerde bedrag 68.138 euro op jaarbasis. Besluit: In vergelijking met andere parlementen en met jobs in de privé zijn gewone parlementsleden gewoon betaald. Maar wanneer men voorzitter kan zijn van een commissie of fractie, dan verdient het beter. De onkostenvergoedingen liggen aan de hoge kant. Maar ze krijgen geen bedrijfswagen, in de privé is dat veelal wel het geval. De uittredingsvergoedingen en de pensioenen zijn royaal, een ander woord is er niet. Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ed-betaald.aspx Mijn mening: Ik vind het zeer belangrijk dat er snel maatregelen genomen worden tegen de lonen van de parlementsleden. Eigenlijk niet echt tegen de lonen, maar vooral tegen al de rest dat erbij komt kijken. Het ergste vind ik de pensioenen... Na twintig dienstjaren krijgen ze al een volledig pensioen! Ik denk niet dat het werk dat ze moeten doen fysiek zo belastend is dat ze het recht hebben om vroeger op pensioen te gaan dan mensen die elke dag in weer en wind in de bouwsector zware arbeid verrichten. De onkostenvergoeding gaat er ook serieus over vind ik, ookal krijgen ze geen bedrijfswagen. Er zit meer dan 20.000 euro verschil op met mensen uit de privé!! Met dat geld kan je wel eens met je eigen auto rijden zeker? De hoge uittredingsvergoeding is gewoon een schande en dit vraagt dringend om maatregelen. Als we zo verder gaan zal de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter worden... |