actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd April 2012, 19:03
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User

Mattel maakt kale Barbie voor kindjes met kanker

Speelgoedfabrikant Mattel laat zich van z'n beste kant zien: het zal een kale Barbie op de markt brengen om kinderen met kanker een hart onder de riem te steken. Mattel doet dat na een online petitie waarin twee vrouwen die merkwaardige oproep lanceerden.
Twee vrouwen uit de Verenigde Staten hadden op Facebook een oproep gelanceerd aan speelgoedfabrikant Mattel. Daarbij vroegen ze om Barbie-poppen zonder haar te produceren, om jonge meisjes te steunen in hun strijd tegen kanker.

Speelgoedfabrikant Mattel reageerde aanvankelijk niet bijster positief op de petitie: 'We aanvaarden geen ideeën van buitenstaanders', klonk het in de brief. Maar de Facebook-groep Beautiful and Bald Barbie: let's see if we can get it made telt intussen al meer dan 156.000 leden en dat bracht Mattel wellicht op andere ideeën. De speelgoedfabrikant liet aan CNN weten dat het een kale Barbie zal uitbrengen in 2013.

Toch is er slecht nieuws voor wie de petitie ondertekende: de kale Barbie zal niet te koop zijn in de winkel. Mattel besliste om de unieke poppen enkel te verdelen in Engelse ziekenhuizen aan kinderen met kanker.

bron: www.destandaard.be - maandag 02 april 2012 - (http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20120402_144)

Mijn mening:
Ik vind het langs de ene kant geweldig dat ze zoiets uitvinden. De kinderen gaan hun meer begrepen voelen doordat ze een mooie pop hebben om mee te spelen dat ook eruit ziet zoals hen. Kanker hebben is al zeer moeilijk voor kinderen maar nog eens kaal zijn is helemaal verschrikkelijk. Doordat ze een evenbeeld hebben om mee te spelen, zullen de kinderen hun ziekte misschien beter aanvaarden. Langs de andere kant weet ik niet of kinderen het leuk gaan vinden om nog met een barbie te spelen die kaal is. Ik denk dat een barbie ook vooral dient om met het haar te spelen. In ieder geval het bedrijf kan het proberen en als het succes heeft, des te beter. Maar ik vind het zeker een goed initiatief voor deze kinderen. Alle kleine dingen helpen om beter te worden (op mentaal vlak).
Met citaat antwoorden
Oud 2nd April 2012, 19:35
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User

Ik vind het langs de ene kant wel een goed idee, maar langs de andere kant ook niet. Ik denk dat deze kinderen vooral hun ziekte willen vergeten als ze met speelgoed spelen, ze willen er niet nog eens aan herinnerd worden dat ze ziek zijn. Het is misschien niet slecht voor de kinderen dat ze zeggen:" Ik wil terug zo'n haar als Barbie". Kinderen mogen beseffen dat ze kanker hebben, dat hun haar uitvalt en dat dat niet mooi is. Daarnaast is een Barbie voor kinderen een heel mooi meisje en vind ik niet dat men dat beeld moet veranderen. Het klinkt waarschijnlijk hard, maar deze kinderen mogen de realiteit echt wel onder ogen zien, ik denk dan ook niet dat een kale barbiepop hen gaat helpen hun ziekte te verwerken en hun gedachten te verzetten. Ouders kunnen met hun kinderen beter andere leuke spelletjes spelen die het kind niet telkens opnieuw doet denken aan die vreselijke ziekte.
Met citaat antwoorden
Oud 12th April 2012, 19:21
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User

Persoonlijk vind ik het initiatief op zich héél erg mooi, maar ik vind dat ze het anders moeten aanpakken. Als ze deze barbies overal zouden verdelen, zou na verloop van tijd het beeld van een kaal meisje misschien normaler zijn voor kinderen. Meisjes spelen hier dan mee, maar ook jongens zien de barbies in de winkels, zien hun zusjes ermee spelen... Op dat vlak denk ik wel dat het erg goed kan zijn voor de kinderen met kanker, zodat ze zich minder 'abnormaal' moeten voelen.
Wat Lien zegt, dat de kinderen mogen beseffen wat ze hebben, vind ik ergens juist en ergens fout. Ze mogen wel beseffen dat ze ziek zijn, en dat doen ze volgens mij ook, maar ze mogen niet in zelfmedelijden verzinken denk ik, want dat maakt het alleen maar erger. Ze moeten zich nog jong en gezond kunnen voelen en soms even kunnen vergeten aan wat voor verschrikkelijke ziekte ze lijden. Misschien onder andere door met de barbie te spelen.
Maar, ik blijf erbij. Ik vind het een mooi initiatief.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:28.