|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Europa bant valse gezondheidsreclame
Europa bant valse gezondheidsreclame
BRUSSEL - Is actieve bifidus gezond voor de darmflora? Volgens Europa niet, en dus moet Danone zijn reclame aanpassen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft een lijst bekendgemaakt van gezondheidsclaims die voedselproducenten nog mogen gebruiken in reclame of op de verpakking. Op basis van wetenschappelijk onderzoek bleken 222 claims gerechtvaardigd. Ongegronde beweringen Als deze lijst wordt goedgekeurd in het Europees Parlement, moeten alle ongegronde beweringen vóór begin 2013 verdwijnen uit reclames en van verpakkingen. De Europese consumentenorganisatie BEUC is tevreden dat de EU de consumenten beschermt tegen 'misleidende en overdreven beweringen over de effecten van bepaalde voedingsstoffen'. Een opvallende afwezige op de lijst is het probioticum actieve bifidus waarvan zuivelproducent Danone beweert dat het een gunstig effect heeft op de darmflora. De Activia-yoghurt is het bekendste product waar dit voedingsmiddel in verwerkt is. 'Al in 2010 hebben wij onze erkenningsaanvraag voor dit voedingsmiddel weer ingetrokken', zegt Kaatje Vantilborgh, communicatiemanager Danone 'We gaan nu land per land bekijken hoe snel we onze campagne voor de Activia-producten kunnen aanpassen.' Bart Staes, Europees parlementslid voor Groen, vindt dat de producenten zich moeten neerleggen bij de nieuwe richtlijnen. 'De industrie heeft jarenlang veel geld verdiend door onterecht te claimen dat haar producten bepaalde heilzame effecten hadden', zegt Staes. 'Nu moeten de bedrijven maar een andere strategie bedenken. Zonder de consument blaasjes wijs te maken.' Bron: DS Mening Dit is een goede zaak voor de consumenten. Het is opmerkelijk dat maar 222 producten van de 4000 echt wetenschappelijk zijn bewezen. Het is zielig dat producenten wetenschappelijk bewijs gaan veinzen om hun product beter te doen verkopen. Consumenten moeten zelf uitkijken naar louche reclamecampagnes, maar als de 'wetenschappelijk onderzoek' zegt dat een product je darmflora kan optimaliseren, is het moeilijk om dit te negeren. Hopelijk komt deze wet door het Europees parlement. |