|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Di Rupo pakt middenklasse keihard aan: tot maandloon voor betere bedrijfswagen
Als het van formateur Elio Di Rupo afhangt, zal de middenklasse bloeden. Wie een courante bedrijfswagen à la Audi A4 of Mercedes C heeft, zal daarvoor maandelijks respectievelijk 117 en 119 euro moeten bijdokken voor het privégebruik. Dat vernam de krant Het Laatste Nieuws in liberale kringen. De vraag is dan of een leasingwagen als bijkomend voordeel nog wel interessant is.
Voor de betere klasse van dieselwagens zal de werknemer uit eigen zak dus een pak meer belastingen moeten betalen. Voor een Mercedes E is dat 177 euro, voor een BMW 5 196 euro, voor een Porsche Cayenne 456 euro en voor een Audi A8 484 euro extra. Het gaat om bijna dertig procent van alle bedrijfswagens, die fors meer zullen moeten betalen in het voorstel van Di Rupo. Voor een Mercedes E-rijder gaat het om zomaar eventjes 2.124 euro extra, bovenop het huidige bedrag, op jaarbasis. De totale fiscale som zou zo meer dan 3.000 euro bedragen of: meer dan een maandloon per jaar. De krant Het Laatste Nieuws noteert ook dat de nieuwe tarieven blijkbaar niet langer gebaseerd worden op de CO2-uitstoot. Zo moet een Mercedes E met een uitstoot van 134mg veel meer betalen dan een VW Polo met 138mg uitstoot. PS'er Di Rupo wil op de kap van de bedrijfswagenrijders 500 miljoen extra belastingen binnenhalen. Voor de twee liberale partijen is dat echter onaanvaardbaar. Bovendien zouden ook de premies voor schone wagens verdwijnen. Ook nog eens goed voor 325 miljoen euro. (jv) bron:www.hln.be Mening: Dat er veel geld dient bespaard te worden om de nieuwe begroting 2012 Europees aanvaardbaar te maken was al lang duidelijk. Dat er bij het bekomen van een bedrijfswagen door Financiën een bepaald "voordeel in natura" werd toegekend voor zogezegd privé-gebruik was ook alom bekend. Maar dat er nu plots zulke zware heffingen komen, die niet direkt door de werkgever dienen gedekt te worden, doch worden afgewenteld op de werknemer, doet inderdaad de wenkbrauwen fronsen. Het is dan maar uiteraard da vraag of een firma-wagen nog wel een extra-legaal voordeel blijft en als extraatje bij het loon kan beschouwd worden. Men kan zich ook afvragen of andere extra voordelen zoals GSM, laptop, ..., in een periode van zware economische crisis, de volgende zijn die belast dienen te worden om een begroting naar Europese maatstaven te doen sluiten. |
#2
|
|||
|
|||
Deze maatregel past perfect in het socialistische gedachtegoed van Di Rupo. Iedereen krijgt een minimuminkomen, betaald door hen die meer willen in het leven en hier voor werken. Met elke soortgelijke maatregel die getroffen word verkleind het voordeel dat je haalt uit een 38 uren week. Voor veel mensen zijn die paar honderd euro die je extra verdient door te werken niet langer voldoende om hen te motiveren. Zeker als je de kosten meerekent die je dankzij onze sociale zekerheid kunt uitsparen. Van een spotgoedkope buzzypas tot het goedkoop huren van een huis ( voor zij die geduld hebben). Dit zijn stuk voor stuk maatregelen die erg belangrijk zijn voor zij die niet (meer) in staat zijn om op eigen krachten een leven voor zichzelf te creëren, maar het legt volgens mij de arbeidsmarkt wel stilaan droog. Het vooruitzicht op werk wordt zo een stuk minder aangenaam. Dit merk je nu al aan het feit dat er zowel werkloosheid als knelpuntberoepen bestaan waar met een kleine opleiding bijna iedereen aan de slag kan gaan.
Een bedrijfswagen is misschien maar een klein extraatje. Niet echt noodzakelijk om een geslaagd leven te leiden. Maar het is volgens mij wel een beloning, verdient door mensen die hun steentje bijdragen aan de maatschappij. Door hen hier op af te rekenen straf je inzet af. Tot de middenklasse behoren wordt zo iets om jezelf te schamen, want waarom zou je werken voor iets dat je ook zonder moeite kan krijgen? Een socialistische welvaartstaat kan enkel overleven als er genoeg werkende mensen zijn om de niet werkende mensen te ondersteunen. Is dit niet meer in verhouding, dan implodeert het sociale vangnet. Door de middenklasse leeg te zuigen varen we recht de storm in die momenteel Griekenland verwoest. Maar dat zijn zorgen voor later zeker? |