|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Klacht wegens te vroege Sinterklaas in reclame
Klacht wegens te vroege Sinterklaas in reclame
Datum: 12/11/11, 16u28 Verbruikersvereniging Oivo heeft bij de FOD Economie klacht ingediend tegen Blokker en Kruidvat, omdat beide winkelketens al voor 1 november reclame hebben gemaakt rond de Sint. Al sinds 2000 bestaat er een aanbeveling voor de distributiesector in verband met de start van reclamecampagnes rond kinderfeesten als Sinterklaas, Kerstmis of Pasen. "De aanbeveling houdt in dat winkeliers geen reclame nog vroegtijdige promotie mogen voeren voor 1 november als het om Sinterklaas en Kerstfeest gaat", aldus Oivo. De kerstman mag niet in het straatbeeld verschijnen voor 1 december en ook voor Pasen is er een sperperiode van zes weken. Geen tijdsbesef "De voornaamste motivatie is dat jonge kinderen, de doelgroep van de campagnes, nog geen sterk ontwikkeld tijdsbesef hebben". Volgens Oivo hebben zowel Blokker als Kruidvat al voor 1 november reclame gevoerd rond Sinterklaas. "Folders met een Sinttekening (Blokker, nvdr) en met een slogan rond Sinterklaas (Kruidvat, nvdr) staken al voor 1 november in mijn bus", verklaarde Oivo-directeur Marc Vandercammen. Omzeild De verbruikersvereniging meent dat de richtlijn nog te vaak wordt omzeild, door bijvoorbeeld een sfeer van Sint of Kerst te scheppen zonder afbeeldingen. Oivo wil de sperperiodes ook uitbreiden naar andere campagnes, zoals "terug naar school" of "Halloween". De consumentenorganisatie hoopt tot slot dat er snel een dwingend reglementair kader zou komen. "Er zijn de voorbije jaren al verschillende wetsvoorstellen gelanceerd", zegt Vandercammen. (belga/ep) Bron: http://www.demorgen.be/ Mening: Net als de verbruiksvereniging Oivo vind ik dat er een dwingend reglementair kader moet komen inzake het gebruik van figuren als de Sint in reclamecampagnes. Enkel een aanbeveling lijkt me niet genoeg. Ik vind het erg vervelend om in oktober al op folders te botsen met afbeeldingen van de Sint op. Bovendien, als de ene winkelketen eind oktober al uitpakt met een heuse Sinterklaascampagne, zal de rest al snel volgen. De Sint is immers big business voor de speelgoedindustrie. De klanten zijn dan als het ware verplicht om het speelgoed voor de kinderen al twee maanden op voorhand te kopen, want de voorraden zijn snel uitgeput. Populaire speelgoedartikelen zijn zelfs nu in de meeste winkels al uitverkocht. Ook het feit dat Oivo de sperperiodes wil uitbreiden naar andere campagnes vind ik een goed idee. Wie wil er immers al in juli folders in de bus krijgen met 'Terug naar school in stijl?' Een reglementair kader zou voor meer eerlijkheid zorgen, want elke winkelketen is dan verplicht om zijn themacampagne uit te stellen tot een bepaalde datum. Ergernissen bij de consument worden op deze manier ook vermeden. Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 12th November 2011 om 20:04. |
#2
|
|||
|
|||
Het is tegenwoordig niet meer normaal. Ik zou als kind compleet in de war geraken. Er wordt op de grootste kinderzender van het land, Ketnet, met toeters en bellen reclame gemaakt dat de goedheiligman vandaag, 12 november, zal aanmeren in Antwerpen. Massaal wordt er naar Antwerpen afgezakt, massaal wordt er naar die intocht gekeken. Wat doet winkelketen Dreamland? Zij nodigen Sinterklaas op 11 november uit in hun winkels. Natuurlijk een tactische zet: een vrije dag, een goed moment om de Sint te bezoeken met de ouders, maar gewoon véél te vroeg en compleet niet logisch met wat er op 'nationaal' niveau gezegd wordt. Daar moeten winkels ook maar rekening mee houden. Ik vind echt dat er richtlijnen opgesteld moeten worden, want volgend jaar komt hij volgens mij al in september aan als je alles z'n beloop laat gaan. De chocolade lag in september al in de winkels?! Hoe verwarrend is dit allemaal?
|
#3
|
|||
|
|||
Heeft een klacht hiertegen wel zin? Reclame komt altijd vroeger en vroeger, in sommige winkels zijn zelfs al carnavalsartikelen aanwezig. Dit is inderdaad verwarrend voor de kinderen maar we leven nu eenmaal in een maatschappij waar alles steeds sneller en sneller moet kunnen gaan, zo ook de verspreiding van reclame anderhalve maand te vroeg.
Laatst aangepast door Elke.Verreyt : 13th November 2011 om 00:01. Reden: schrijffout |
#4
|
|||
|
|||
Dit doet mij denken aan iets dat mijn briljante leerkracht Godsdienst in het zesde middelbaar zei. Het gaat namelijk over verband tussen seksueel verlangen en Sinterklaas. Dit klinkt heel dom, maar het is waar.
Elk kind wacht elk jaar in grote spanning op het moment. Sinterklaas komt langs! Het is altijd wachten tot de avond van vijf december, je schoentje staat klaar en je weet dat je braaf moet gaan slapen. Het seksueel verlangen heeft ongeveer ook zo iets. Vooral jongens kunnen in principe uitkijken naar dat eerste seksuele contact zoals kleine kinderen uitkijken naar Sinterklaas. Het zijn niet mijn woorden, maar die van meneer Sebastiaan Huybrechts, maar ik snap wel wat hij bedoelt. Nu mijn punt in verband met die reclame. Wanneer je doorheen het jaar cadeautjes geeft aan je kind en het door de reclameboekjes laat bladeren, stimuleer je het verlangen dat het kind naar aanloop van Sinterklaas. Wanneer je een verlangen te vaak stimuleert, is het na een tijd niet meer speciaal. Dit is ook bij seksueel contact het geval. Het is dus zo, wanneer je je kind te veel in contact brengt met Sinterklaas in reclameboekjes of winkels, krijgt Sinterklaas na een tijd niet meer dezelfde betekenis en daarom is reclame zo vroeg op het jaar geen goed idee. |
#5
|
|||
|
|||
Ik ga akkoord met het feit dat hier strengere regelingen rond moeten komen. Het idee dat kinderen nog geen tijdsbesef hebben, zou ik maar niet als al te vanzelfsprekend beschouwen. Mijn nichtje van 5 merkte vorig jaar al op dat de sinterklaasboekjes vroeg kwamen, en dat de Sint nog 'laaaang' niet in het land was, waarom moest hij nu dan al weten wat ze wilde voor Sinterklaas? Uiteindelijk is dat allemaal geen gevaar voor hun geloof in de Sint, maar wat als het allemaal nog verder opschuift en de gevolgen duidelijker beginnen worden?
De winkels richten hun campagne naar de ouders, die cadeaus willen kopen voor hun kind, maar ze denken niet aan de kinderen zelf, die ook het recht hebben om te genieten van onschuldige feesten die de kindertijd zo mooi kunnen maken. |
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
Als niemand klacht neerlegt, zal er natuurlijk niets veranderen. Dan krijg je over een jaar misschien tijdens de examens al folders met 'Terug naar school' of moeten kinderen in de zomervakantie al Sinterklaasspeelgoed kiezen. Sinterklaas is en blijft een feest voor kinderen, en te vroeg reclame maken zorgt voor verwarring bij de allerkleinsten. Net als Melissa denk ik dat, als die reclame steeds vroeger gaat komen, de Sint echt niet meer geloofwaardig is. Als je de grote ketens niet af en toe terugfluit, gaan zij steeds vroeger en vroeger reclame maken voor de Sint, gewoon om de eerste te zijn en met als doel de meeste speelgoedartikelen te verkopen. Wat voor het Sinterklaasfeest geldt, geldt eigenlijk ook voor alle feesten: als je er te vroeg reclame voor maakt, neem je de magie ervan weg. |