![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Slechts 13 stationsgebouwen volledig toegankelijk voor gehandicapte
Slechts 13 stationsgebouwen volledig toegankelijk voor gehandicapten
04/11/11, 11u58 In heel België zijn slechts 13 stationsgebouwen volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. Die stations staan samen in voor 23 procent van de opstappende reizigers. De cijfers komen van Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu, die ze kreeg van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V). Het begrip 'volledig toegankelijk' betekent onder meer dat er tussen de openbare weg en de lokettenhal minstens één toegang vrij van obstakels is, dat er sanitair beschikbaar is voor personen met een handicap als er ook ander sanitair voorzien is, en dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor personen die beperkt mobiel zijn. Dertien stationsgebouwen Slechts 13 Belgische stationsgebouwen voldoen aan die criteria. Het gaat om Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal, Brussel Nationale Luchthaven, Gembloux, Gent-Dampoort, Knokke, Luik-Guillemins, Mol, Namen, Sint-Niklaas, Verviers-Centraal, Vilvoorde en Wetteren. In het beheerscontract 2008-2012 verbindt de NMBS-Holding zich ertoe tegen eind volgend jaar 52 stationsgebouwen toegankelijk te maken voor personen met een beperkte mobiliteit. Die zouden samen 60 procent van de opstappende reizigers voor hun rekening nemen. Tegen 2028 moeten alle stationsgebouwen toegankelijk zijn. Liften op oprijhellingen Het beheerscontract met Infrabel, dat bevoegd is voor de perrons, schrijft dan weer voor dat tegen 2018 50 stations toegankelijk moeten worden via liften op oprijhellingen. Zodat binnen een straal van 30 kilometer een netwerk van toegankelijke stations ontstaat. Bron: De Morgen, 04/11/11, 11u58, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ndicapten.dhtml Mening: 13 stationsgebouwen is echt wel ontzettend weinig! Het gaat dan wel om de grote stations in België, maar 23% van alle reizigers nog steeds een dikke onvoldoende. Als tegen eind volgend jaar 52 stationsgebouwen toegankelijk moeten zijn, is er nog veel werk aan de winkel! Als je leest wat de criteria zijn, blijken die helemaal niet onhaalbaar. Eén vrije toegang, aangepast sanitair en parkeerplaatsen is alles waar op gelet wordt. De stationsgebouwen zijn zeker niet de enige plaatsen die moeilijk toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Op sommige plaatsen in de grote Belgische steden vind ik het zelf al moeilijk om over de voetpaden te wandelen. Misschien moeten Hilde Crevits (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken) en Jannie Haek (Gedelegeerd bestuurder van de NMBS-holding) zelf eens proberen om zich met een rolstoel van Brussel naar Antwerpen te verplaatsen. Dan pas zullen ze merken hoe moeilijk het is om je te verplaatsen als je beperkt mobiel bent. |
#2
|
|||
|
|||
Met de trein zou je er al zijn? Als je de pech hebt om minder mobiel te zijn dus niet.
De NMBS wil aan zijn imago werken maar op deze manier zal dat zeker niet lukken. Er moet hier in Belgie inderdaad meer aandacht besteedt worden aan de zwakkeren van onze maatschappij. En zoals Jasmien reeds aanhaalde lijken het mij ook geen onoverkomelijke problemen om een aantal aanpassingen te doen. |
#3
|
|||
|
|||
Het station was vroeger, naast het marktplein, de belangrijkste plaats in het dorp of de stad. Jammer genoeg heeft de overheid maar al te lang de belangrijkheid van een dergelijke ontmoetingsplaats over het hoofd gezien. De gevolgen hiervan zijn vaak hopeloos, verouderde gebouwen met een zielig sociaal aanbod, waarbij men zich nu zelfs de vraag stelt of ze nog voldoen en/of ze het nog waard zijn ze te renoveren en aan te passen aan de actuele, immer veranderende noden.
|