|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
K.U.Leuven ontwikkelt voetgangersexamen voor leerlingen van de lagere school
K.U.Leuven ontwikkelt voetgangersexamen voor leerlingen van de lagere school
[20-10-2011] Enkele jaren geleden ontwikkelde de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de K.U.Leuven een fietsexamen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. Na het grote succes van dit initiatief, kwam de vraag van enkele scholen om ook een voetgangersexamen te ontwikkelen waarin kan worden nagegaan of leerlingen veilig de straat kunnen oversteken. In samenwerking met ere-hoofdinspecteur Basisonderwijs Gary Peeters en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde werd een toets ontwikkeld voor de leerlingen van het vierde leerjaar om na te gaan of zij in staat zijn om veilig de straat over te steken. Nadat de leerlingen het parcours hebben afgelegd tijdens de les verkeersopvoeding, wordt er effectief een examen afgenomen op de openbare weg. De leerlingen moeten onder meer aantonen dat ze goed uitkijken en veilig de straat kunnen oversteken. Op het parcours staan verschillende observatoren, meestal verkeersouders, opgesteld die de verkeersituaties beoordelen en aangeven of de leerling goed uitkeek en zich veilig gedroeg. Wanneer de leerlingen slagen voor het examen, krijgen ze een diploma. Volgens professor Jan Pauwels van de Faculteit Bewegings-en Revalidatiewetenschappen biedt een voetgangersexamen absoluut een toegevoegde waarde voor de lessen verkeersopvoeding. “Kennis is noodzakelijk en oefenen op de speelplaats of in een verkeerspark is een goed begin. Maar verkeerseducatie is pas volledig als er ook in het echte verkeer geoefend wordt. Enkel daar kan waarneming en actie en het schatten van ruimte en tijd en dus ook het passagemoment van een wagen, in een realistische omgeving geoefend worden.” Speciaal voor het voetgangersexamen werd de website www.voetgangersexamen.be opgericht. Hier vinden scholen een handleiding en een filmpje met meer informatie over hoe het examen moet worden ingericht. Bron: Campuskrant 26 oktober 2011-11-01 de digitale versie kan je lezen op http://www.kuleuven.be/ck/ Mijn mening Zowel het fietsexamen als het voetgangersexamen vind ik een zeer goed initiatief. Vele kinderen uit het lager onderwijs gaan te voet of met de fiets naar school en dit is een goede manier om na te gaan of ze veilig de straat kunnen oversteken. Wanneer deze kinderen naar het secundair onderwijs gaan, gaan ze vaak zonder toezicht naar school en komen ook kruispunten tegen waar geen verkeersbegeleiders staan. Dus is het zeer belangrijk dat ze zelf beseffen wanneer het veilig is om over te steken. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het ook zeer goed dat men dit initiatief heeft genomen. Er gebeuren in het dagelijkse leven al genoeg ongelukken. En op deze manier kan men volgens mij al een heel aantal ongelukken vermijden.
Kinderen gaan op deze manier de gevaren sneller beseffen en vooral bewuster omgaan in het verkeer. |
#3
|
|||
|
|||
Het kan helpen maar ik vraag me af of het echt nodig is om een examen af te leggen. Ik kan me herinneren dat we vroeger in de lagere school ook een aantal keer naar een verkeerscentrum zijn geweest om daar met o.a. fietsen en go-cars rond te rijden maar ook als voetganger rond te lopen met echte verkeerssituaties, deze zaken hielpen toch ook zeer goed.
Hopelijk voor de kinderen van de lagere school gaan deze examens toch nog beter helpen dan de initiatieven die er nu al zijn en gaan we minder ongevallen krijgen met jongeren. |
#4
|
|||
|
|||
voetgangersexamen
Allereerst vind ik een fietsexamen al totaal iets anders dan een voetgangersexamen. Met de fiets kan men uiteindelijk niet zo vlug reageren dan wanneer men te voet is. Een fietsexamen in het zesde leerjaar is daarom WEL nuttig. Ik kan mij wel voorstellen dat men bezorgd is over de veiligheid van de voetgangers, maar leerlingen uit het vierde leerjaar zijn normaal al wel in staat om zelf veilig over te steken. De meeste ouders leren hun kinderen hoe ze veilig kunnen omspringen met het verkeer. Ik denk wel dat het soms nuttig kan zijn om wat extra info te geven over verkeersveiligheid voor voetgangers, maar dan in de zin van een spreker die komt vertellen in de klas. Een voetgangersexamen vind ik er persoonlijk een beetje over gaan. Dit heeft volgens mij niet veel nut. Wat naar mijn mening nog wel zou kunnen, is het oefenen op de speelplaats of in een verkeerspark (zoals vermeld staat in het artikel). Dan nog vind ik dat het beter georganiseerd zou worden voor kinderen van het eerste leerjaar, omdat deze kinderen soms nog nonchalant oversteken en niet altijd letten op de aankomende auto’s.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik vind dat héél erg goed. Ik vind het niet meer als normaal dat kinderen de verkeersregels moeten kennen. Ook als voetganger! Wanneer deze kinderen worden aangereden omdat ze de verkeersregels niet respecteren worden de automobilisten hiervan beschuldigd ook al zijn ze misschien niet in de fout gegaan. Ik vind het belangrijk dat de kinderen op school zoveel mogelijk verkeerslessen krijgen. Als hier dan ook een examen aan gekoppeld kan worden vind ik dit zeer goed. Is het niet normaal dat ook voetgangers de verkeersregels moeten kennen? Ik vind zelfs dat voetgangers/fietsers meer beboet mogen worden. Waarom wel toelaten dat fietsers/voetgangers door het rood stappen? Ik heb een tijdje geleden in de krant gelezen dat als jongeren (met de fiets) een overtreding maken deze verplichte verkeerslessen moeten volgen. Dit vind ik zeer goed maar verkeerslessen zouden meer moeten gegeven worden in scholen. Verkeerslessen worden nog te weinig opgenomen in de lessenreeks. Ook in het middelbaar zouden deze lessen nog aanbod moeten komen. En bij mijn weten komen deze zo goed als niet voor in het lessenpakket van de secundaire school.
|
#6
|
|||
|
|||
Elke vorm van opvoeding die kan bijdragen tot de algemene verkeersveiligheid dient toegejuichd te worden en bijna als een noodzakelijke verplichting te worden beschouwd. Of deze nu plaats vindt in een reële of gesimuleerde verkeerssituatie is afhankelijk van de omstandigheden. Het staat echter als een paal boven water dat men nooit niet te jong geleerd is; hier geldt immer: "Jong geleerd, oud gedaan".
Dus laat de scholen zo'n examen maar inrichten. |