|
#1
|
|||
|
|||
NMBS schrapt 170 treinen
De raad van bestuur van de NMBS heeft beslist 170 treinen te schrappen. De nieuwe dienstregeling zou ingaan vanaf december 2012, meldt de VRT-nieuwsdienst.
De nieuwe besparingsplannen bij de Belgische spoorwegen deden de voorbije dagen heel wat stof opwaaien. Er was aanvankelijk sprake van de schrapping van een kleine 300 treinen. Bij 222 van die 300 volstaat de opbrengst van de kaartjesverkoop niet eens om de energiekost te dekken. Bij nog eens 80 treinen is de energiekost wel net gedekt, maar zitten er nooit meer dan veertig reizigers op. Het gaat voor het grootste deel om heel vroege en late treinen. (sam) Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...0-treinen.dhtml Datum: 18 oktober 2011 Eigen mening: De eerder deze week geplande afschaffing van 300 treinen gaat dus niet door. Ik begrijp zeker wel dat de NMBS deze beslissing maakt. Ook dit is een bedrijf en ze kunnen niet met verlies blijven draaien. Dat ze kiezen om de vroegste en laatste treinen af te schaffen, de treinene waarbij ze meestal zelfs niet bij uit de kosten komen is een logische keuze. Al is het wel jammer dat een dienstverlenend bedrijf nu ook heel wat mensne in de kou zal laten staan. |
#2
|
|||
|
|||
Ok, het zijn er "maar" 170. Maar wat met de mensen die deze treinen elke dag gebruiken om naar hun werk/school te gaan? Heeft de NMBS daar een alternatief voor klaarliggen?
|
#3
|
|||
|
|||
NMBS schrapt 170 treinen
De raad van bestuur van de NMBS heeft beslist om 170 treinen te schrappen. De maatregel past in de besparingsronde van de vervoersmaatschappij. De nieuwe regeling zou in december 2012 ingaan. Het is nog niet duidelijk om welke treinen het gaat. Die lijst wordt pas later bekendgemaakt. Volgens de voorlopige schattingen worden er 2.800 reizigers getroffen door de maatregel. De geschrapte treinen zullen wel "evenwichtig verdeeld worden" over het hele land. Het gaat om toestellen die minder dan 40 reizigers vervoeren of die grotere energiekosten dan inkomsten hebben. De maatregel komt overeen met een vermindering van het aanbod met 1,91 procent. Het gaat om een besparing van ongeveer 13 miljoen euro tegen 2015. Na de 170 treinen worden in een tweede fase, tegen 2014, nog eens 23 grensoverschrijdende treinen geschrapt. De NMBS moet daarover nog wel onderhandelen met de buitenlandse partners. De NMBS werkt wel aan een regeling om de getroffen passagiers een alternatief aan te bieden met tram of bus. Daarvoor wordt overlegd met De Lijn, de MIVB en TEC. Bij de besparingsronde verliest niemand zijn job. "We zijn heel fier dat de NMBS een reuzenstap gezet heeft zonder haar ambities te laten varen", zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS. De NMBS heeft vorig jaar 120 miljoen euro verlies gemaakt en dat verlies moet tegen 2015 weggewerkt zijn. Kamerlid David Geerts (sp.a) wil deze week nog een parlementair debat over de beslissing om 170 treinen te schrappen. Hij wil duidelijkheid over de criteria die tot deze beslissing hebben geleid, wat de eventuele opbrengst is van de schrapping en welke alternatieven werden bestudeerd. Bron: GVA, 18/10/2011 |
#4
|
|||
|
|||
De NMBS moet gaan besparen en dit gaan ze nu doen door treinen af te schaffen met een lage bezettingsgraad. Enerzijds vind ik dit ergens wel logisch, maar anderzijds vind ik dat de NMBS ook een dienstverlenende functie heeft in onze maatschappij. Straks staan er dus weer een aantal reizigers in de kou. Als je dan echt wil besparen, vereenvoudig dan de driedelige structuur van de NMBS, want zo’n holding bestaat nergens in de ons omliggende landen en het werkt trouwens niet.
Misschien moeten we terug naar een maatschappij zoals het vroeger was? Hierdoor zouden twee op drie topfuncties kunnen geschrapt worden. Wat voor een besparing zou dit opleveren? |