![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Alle sporen weer vrij voor kusttram
Binnenland
Alle sporen weer vrij voor kusttram Bron: belga Auteur: jva NIEUWPOORT/WESTENDE - De kusttram tussen Westende en Nieuwpoort rijdt weer volgens schema. Dat laat woordvoerder Dirk Schockaert van De Lijn weten. Vrijdagochtend vielen bij het ongeval met de tram twee zwaargewonden en tientallen lichtgewonden. Het tramstel zelf raakte zwaar beschadigd. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd de tram getakeld. Ook de bovenleiding werd intussen hersteld en na tests werden de sporen opnieuw vrijgegeven. De reizigers moeten sinds 13.00 uur niet meer overstappen op vervangbussen. Eigen mening En weer is er een ongeval gebeurd met de kusttram. Elk jaar vallen er doden en steeds is er geen verandering in het beleid om de kusttram veiliger te maken. Het kapotte materiaal wordt enkel gerepareerd. Ok, het ligt niet enkel aan de tram maar ook aan de personen die zonder te kijken oversteken. Er zijn volgens mij zeer veel mogelijkheden om deze tram veiliger te maken. Zo kun je bijvoorbeeld rond de rails hekken zetten. Dit kan ervan weerhouden dat gehaaste mensen zomaar oversteken. Je kan ook zorgen dat de tram een geluid maakt die je van ver hoort en dus zo weet dat hij eraan komt. Of ze zouden de kusttram gewoon moeten afschaffen. Het enigste waarvoor deze goed is, bij wijze van spreken, is in het nieuws komen voor dodelijk ongeval... |
|
|||
|
|||
Ik zou niet alle schuld bij de kusttram willen leggen. Vaak ligt het ongeval ook aan mensen die denken dat ze de tram nog snel voor kunnen zijn maar dat verkeerd inschatten.
Waarschijnlijk zou de Lijn de kusttram veiliger kunnen maken, maar wie kan en wil dat betalen? De overheid zal de Lijn waarschijnlijk zo weinig mogelijk subsidies willen geven om zo de overheidskosten wat te drukken. En de kusttram afschaffen is helemaal geen goed idee. Als je ziet hoe veel die wordt gebruikt (vooral in de zomer). De kusttram maakt ook een heleboel ouderen mobieler. Zij zijn dan ook degene die de kusttram het vaakst gebruiken (denk ik). |