actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th October 2011, 15:36
Tanita.Nuyts Tanita.Nuyts is offline
Registered User

Duitsland heropent jacht op honderden oud-nazi's

In Duitsland heropent het Openbaar Ministerie het onderzoek naar de wandaden van honderden oud-nazi's.

De directe aanleiding is de recentelijke veroordeling van oorlogsmisdadiger John Demjanjuk. Die kreeg vijf maanden cel voor zijn medeplichtigheid aan de moord op circa 28.000 joden in het nazivernietigingskamp Sobibor.

De intussen 91 jaar oude Demjanjuk ging wel in hoger beroep.

Het Openbaar Ministerie wacht echter niet om heel wat dossiers onder het stof vandaan te halen. "We zijn al begonnen met ons onderzoek", aldus Kurt Schrimm, openbaar aanklager. Die beweert dat de veroordeling van Demjanjuk heeft aangetoond dat er toch mogelijkheden zijn, die vooraf niet voor mogelijk werden gehouden.

In de komende twee maanden zal het OM zoveel mogelijk oorlogsmisdadigers proberen op te sporen.

bron: Gazet van Antwerpen / 5 oktober 2011

mening:
Is het al niet te laat om nu nog te straffen, de oud-nazi's zijn ondertussen echt al oud. Is het nog verantwoord om bejaarden van in de 90 jaar nog een gevangenis straf te geven voor feiten die dateren van 65 jaar geleden. Wat deze mensen gedaan hebben kan uiteraard niet worden goedgekeurt maar ze zullen hun straf na al die jaren al wel gehad hebben. De schaamte die ze al die tijd moeste meedragen, de nachtmerries over de dingen die toen gebeurd zijn. Ze hadden al veel vroeger een proces moeten gekregen hebben, de feiten zijn verjaard.

Laatst aangepast door Barst : 5th October 2011 om 21:48.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2011, 19:56
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User

Ik ben het ergens zeker eens met je dat het niet verantwoord is om mijn van 90 jaar nog voor hun oorlogsmisdaden in de gevangenis te steken. Ik heb laast op Koppen XL een documentaire gezien over ex-SS'ers en ik ben bijna van mijn stoel gevallen toen ik dat zag. Geen enkele SS'er had spijt van wat hij gedaan had en vond zelfs dat de huidige regering terug zou moeten optreden zoals als vroeger. Aan de hand van deze documentaire vind ik het ergens ook wel nodig op ex-nazi nog te sanctioneren.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2011, 21:12
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins

Op het eerste zicht lijkt het inderdaad niet nodig om zoveel later nog op jacht te gaan op deze ex-nazi's maar hoe meer ik erover nadenk, des te 'beter' ik het toch vind om deze personen alsnog te berechten voor hun daden. Nu gaan ze namelijk vrijuit, voor bijvoorbeeld moord op 1000 joden, waardoor ze de ernst van hun daden niet inzien en niet beseffen dat zulke feiten totaal fout zijn.

Wat me vooral stoort is het feit dat deze mensen, die ondertussen bijna een eeuw oud zijn, hun ideologie nog altijd kunnen doorgeven. Zoals Lindl zegt; de meesten beseffen effectief niet wat ze misdaan hebben (niet te geloven eigenlijk) en zo lopen we het risico een nieuwe generatie aan te kweken onder invloed van zulke ideologieën.

De mensheid moet steeds herinnerd worden aan onze verschrikkelijke fouten in de geschiedenis dus ex-nazi's niet berechten voor moorden, martelingen, etc. vind ik niet fair ten opzichte 1. onze samenleving, 2. het joodse volk.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2011, 23:34
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User

iemand berechten voor daden van 65 jaar geleden lijkt inderdaad een beetje absurd. Maar sommige van deze mensen hebben inderdaad geen of weinig spijt van wat er in die tijd gebeurde. Ik denk dan ook dat er weinig sprake is van schaamte en nachtmerries.
En zoals Elise reeds aanhaalde kunnen deze mensen hun ideologie nog steeds doorgeven. Door hen nu nog te berechten zijn er misschien (enkele) jongeren die tot een beter inzicht komen. En ook al zijn dat er dan maar een paar, alle beetjes helpen...
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2011, 20:08
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User

Deze mensen hebben zware misdaden begaan, maar om hen dan nog een ellenlang proces te laten meemaken op zo'n leeftijd lijkt toch absurd. Als er toch een straf wordt uitgesproken zou men hen beter een creatieve straf opleggen. Als ze echt nog niet tot het inzicht gekomen zijn dat ze foute dingen gedaan hebben kan men ze onder begeleiding van psychologen enkele documentaires over de gevolgen van de concentratiekampen laten zien of indien mogelijk, ze laten praten met overlevenden of een bezoek aan een kamp laten brengen. Iemand van zo'n leeftijd veroordelen tot een gevangenisstraf is niet menselijk meer en als ze echt spijt hebben van wat ze gedaan hebben kan men toch wel stellen dat ze hun hele leven ervoor hebben afgezien. Stel je voor dat je zoveel moorden begaan hebt, de schaamte zou dan toch ondraaglijk zijn. Deze daden zijn niet zomaar goed te praten, maar dan moet je niet 65 jaar na de feiten nog met een proces beginnen.
Volgens mij zijn het ook vooral de Duitsers zelf die aandringen op een proces, ze schamen zich nog steeds voor hun verleden.Ze hebben een nieuwe kans gekregen na WO2 maar ze hebben zelf moeite om zich erover te zetten.
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2011, 20:14
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User

Het lijkt me nuttig deze mensen toch nog te berechten. Een gevangenis straf op hun leeftijd zou zoals hier eerder al vermeld is ene beetje absurd zijn maar er zijn toch nog andere manieren om deze mensen te doen inzien dat wat ze deden fout is en indruist tegen alle morele waarden. Men moet ervoor zorgen dat hun ideologie niet verder kan verspreid worden en dit kan, volgens mij, alleen door hun ideologie te wijzigen. Laat hen beseffen wat ze hebben gedaan, dit besef zal al een zware straf op zich zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 10th October 2011, 22:01
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User

[B]Duitsland heropent jacht op honderden oud-nazi's[/B]

Naar mijn mening is het ,65 jaar na de feiten, te laat om de oud-nazi’s te berechten. Dat ze een enorme schade hebben aangericht valt niet te ontkennen en de feiten waren gewoonweg gruwelijk. Maar toch denk ik dat het straffen van bejaarde oud-nazi's een beetje over the top is.

Ten eerste zijn deze mensen volledig geïndoctrineerd geweest met de nazi-ideologie. Ze zien vaak het leed dat ze hebben aangericht nog altijd niet omdat ze verblind zijn door de ideologie. Deze mensen zijn een resultaat van de maatschappij die Hitler creëerde. Het is moeilijk om hen tot andere gedachten te brengen omdat zij gevormd zijn binnen een omgeving van haat en ergernis. Het volgende klinkt misschien cru, maar het heeft geen zin om deze mensen nu nog te gaan berechten. De kosten voor het onderzoek en de berechting lopen vaak erg hoog op. En welk voordeel haalt de maatschappij eruit dat mensen die niet erg lang meer te leven hebben gestraft en gerehabiliteerd worden? Men had de oorlogsmisdadigers en andere nazi's die men te pakken kreeg onmiddellijk na de oorlog, intensief moeten begeleiden. Zo had een deel van het probleem van het verder uitdragen van de nazi-ideologie bij de basis aangepakt kunnen worden.

Ten tweede denk ik dat er altijd mensen zullen zijn die zich aangesproken voelen door de nazi-ideologie. Hoe jammer het ook is, WOII zal de huidige en toekomstige maatschappijen altijd blijven achtervolgen in de vorm van kleine groepen mensen die vasthouden aan de ideologie.

Ten derde denk ik ook niet dat het joodse volk zijn slag thuishaalt met het vervolgen en berechten van bejaarde mensen. Het is voor het joodse volk niet eerbaar om ouderen, die verjaarde misdaden hebben gepleegd, te berechten.

Ten slotte wil ik nog zeggen dat de gruwelen die tijdens WOII gepleegd zijn door de nazi’s, in de toekomst de mensheid ervan zullen weerhouden ze te herhalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.