|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Richtwijzer P.E. RZL/EMCV 1/3 Baso 2011-2012
Richtwijzer P.E. RZL/EMCV 1/3 Baso 2011-2012
Hieronder de vier items die voorwerp uitmaken van de permanente evaluatie-opdracht voor de OPO's RZL/EMCV2 2011-2012 (1/3 van de punten!) 1. Analyse, vergelijking en KRITISCHE bespreking van (3x2) gelijktijdige avondnieuwsuitzendingen van respectievelijk VRT en VTM (enkel die van 19u!). 1.1. Analyse/vergelijking: 1.1.1. Korte vermelding van de behandelde onderwerpen (1 regel volstaat) met onderverdeling in eventuele subitems. Aangeven van respectievelijke tijdsduur (zowel in minuten als procentueel) voor elk (sub-)item, telkens van beide uitzendingen, genummerd en onder elkaar. 1.1.2. Onderverdeling van elk nieuwsitem in 2 categorieën, duidelijk aan te geven bij elk onderscheiden item in hoofdletter, te weten: + Lokaal-Nationaal-Internationaal(1) + Journaal-'Boecht'(2). Bij dit laatste moet duidelijk worden of betreffend item volgens jou thuis hoort in een nieuwsuitzending dan wel niet. Uiteraard is dit enigszins subjectief, maar doorgaans is het toch wel mogelijk om uit te maken of een behandeld onderwerp behoort bij 'Boecht'. Voorbeelden van dit laatste zijn zeker 'pure sensatie', 'spectaculair', 'daar hebben we beelden van', 'volksvermaak' (bv. sport) of: 'dit zal de kijkcijfers optrekken' en/of 'Dag Allemaalstuff'. Dit alles in tegenstelling tot 'echte' nieuwsitems met serieuze maatschappelijke relevantie. Anders gezegd: je bekijkt de diverse nieuwsuitzendingen KRITISCH!! (verdere uitleg hierbij tijdens de eerste samenkomst met je tutors!). Indien je twijfelt of wanneer je quotering is ingegeven door een hoogst persoonlijke opinie, gelieve dit dan te verduidelijken middels een verantwoording bij betreffend item... (je doet dit laatste liefst een keertje te veel dan te weinig!) 1.2. Kritische bespreking: 1.2.1. Onderaan je post maak je een kritische bespreking van een tiental regels waarin je aangeeft hoe en waarom je de betreffende nieuwsuitzendingen al dan niet hebt gewaardeerd en wat volgens jou echt leerrijk was(1). Besteed hierbij bijzondere aandacht aan de vergelijking tussen de twee journaals en aan de bovenstaande categorieën (hoeveel lokaal nieuws in vergelijking met internationaal, verhouding Journaal-Boecht)(2). Betrek hierbij ook vormelijke gegevens die kunnen wijzen op het belang dat gehecht wordt aan bepaalde items (plaats in de uitzending, tijdsduur, reporter ter plaatse en dergelijke)(3). 1.2.2. De titel van je post is steevast naar de vorm [VRT/VTM-nieuws 16-10-2011]. Bedoeling hierbij is dat je deze commentaren een stuk spreidt in de tijd, dus geen drie nieuwsvergelijkingen ergens eind november! 1.2.3. Zowel de vergelijking als de kritische bespreking wordt gegoten in een Word-file waarbij het eerste deel wordt geplaatst in twee nevenstaande kolommen, gevolgd door de kritische bespreking onderaan! Deze file opload je als bijlage, waarbij je ervoor zorgt dat het 'Onderwerp' van de bijlage minimaal acht karakters beslaat (anders krijg je het niet gepost). OPGELET: het posten zelf mag alleen in het weekend gebeuren!! De homepage van de website dreigt anders overspoeld te worden door jullie inzendingen. De nieuwsuitzendingen zelf mogen uiteraard weekuitzendingen zijn... 1.2.4. Elke nieuwsvergelijking posten als 'Nieuw Bericht' onder de directory van je klas (Actualiteitsforums > Katholieke Hogeschool Kempen > Onderwijs > R.Z.L. > Vorselaar 2011-2012\[klasgroep]) ( http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=68 ). 2. Peer-tutoring: 2.1. Jullie nieuwsuitzendingen én posts (zie verder) zullen permanent opgevolgd worden door derdejaarsstudenten die jullie via groepssessies (minimaal drie!) en mogelijkerwijs ook via mail zullen coachen (bij mail: niet verwijderen uit je mailbox, dient als bewijsmateriaal!). Indien er moeilijkheden of betwistingen zijn (bv. tutor(-en) daagt/dagen niet op, of omgekeerd, een van de tutees stuurt zijn kat), bart.staes@khk.be steeds in CC zetten. Ik ga er hierbij uiteraard van uit dat jullie de suggesties van de laatstejaars zoveel mogelijk proberen integreren bij jullie volgende inzendingen (die dan ook iets zwaarder zullen doorwegen in het totale puntenaantal!). Julllie ontvangen van de derdejaars in de loop van oktober alvast al een datumvoorstel om de eerste twee nieuwsuitzendingen te bekijken en te analyseren, waarna een eerste groepssessie volgt (aanwezigheid dringend gewenst! Schriftelijke verantwoording bij afwezigheid - dokterbriefje, ... - afgeven aan tutors!). Bij deze bijeenkomst zullen de eerste journaals besproken worden en zal het begrip 'kritisch' (lees: 'Boecht') verder verduidelijkt worden. Voor een beter begrip van dit laatste kan je alvast al volgende link raadplegen (geldt zowel voor derde- als eerstejaars): http://www.leren.nl/cursus/leren_en...sch_denken.html. 2.2. Voor de eerste sessie hebben jullie een datum afgesproken waarop zowel tutors als tutees dezelfde twee journaals zullen volgen en hebben jullie de eerste nieuwsvergelijking volgens de instructies gepost op 'actualiteit.org' (zeker voor deze eerste keer geldt het devies: 'fouten maken mag'!) Ten allerlaatste in de loop van week 43 (25/10-29/10) komen jullie dan samen met de derdejaars voor een 'live’-evaluatie van de gezamenlijk bekeken nieuwsuitzendingen en van de tot dan toe gepostete inzendingen, ikzelf zal steekproefsgewijs bij een aantal van deze bijeenkomsten present zijn (je zorgt er wel voor dat je bij deze bijeenkomst een outprint bij hebt van je nieuwsanalyse en -bespreking). De derdejaars zullen hierbij de gezamenlijk bekeken 'vergelijkende nieuwsuitzending' mee geanalyseerd hebben. De nadruk zal hierbij onvermijdelijk liggen op criteria 1.1.2 en vooral 1.2.1, maar ook de vormelijke vereisten zullen voorwerp van tutoring zijn. 2.3. Voor 25 november - iedereen heeft dan minstens 2 nieuwsvergelijkingen geposted alsook 10+10 actua-posts (zie verder) - wordt een volgende vergadering belegd met je tutors uit het derde jaar; ook hier zullen zij een positief-kritische evaluatie geven van je posts én nieuwsuitzendingen op het forum, met dat verschil dat zij deze keer de uitzendingen niet meer zelf bekeken zullen hebben. 2.4. Elke tutee (=eerstejaars) maakt op het eind een samenvattende evaluatie van de bijeenkomsten met de tutoren. Criteria: Aanwezigheid - betrokkenheid - afspraken duidelijk, gespreid en effectief nagekomen? Evaluatiepapieren (tijdig) gekregen? Voldoende ondersteuning? Bijsturing duidelijk? Initiatief nemen (planning) - verhouding sturing-begeleiding - ervaring tutorship als meerwaarde (waarom/waarom niet?). Jullie droppen dit verslag in hardcopyversie in mijn 'wit bakje', uiterlijk tegen 20 december, 13.00u (vergeet naam en klas niet!). 2.5. De tutors (=derdejaars) houden ondertussen een logboek bij van al jullie 'prestaties' (dus zowel van de collectieve coachingsessies, van de posts op het forum als van de nieuwsuitzendingen), en zij stellen na elke sessie telkens een evaluatieformulier op dat ten laatste bij het begin van de volgende groepssessie in hardcopy wordt overhandigd maar dat tevoren al digitaal is doorgestuurd naar elke tutee (zie bijlage 'Evaluatie Tutoringsessies' ). Op het eind geven zij aan elk van jullie een waarderingscijfer op twintig (algemene verdeelsleutel: 1/3de posts - 2/3de journaals), julllie komen hiervoor nog een laatste (vierde) keer bijeen - individueel of collectief, de derdejaars mogen vrij kiezen - ten laatste tussen 19-21/12. Hun logboek (inclusief evaluatieformulieren én eindscore) droppen ze ten laatste op 22 december om 13.00u eveneens in geprinte versie in genoemd 'wit bakje'. 3. Relevante posts op het Forum 3.1. 15 maal een zelf gevonden artikel posten op ‘www.actualiteit.org’ met duidelijke bronvermelding en in foutloos Nederlands! Kan als 'Nieuw Bericht' worden gepost, maar ook aansluitend bij een bestaande thread. ONDERAAN post: steeds een drietal regels met motivering (Waarom vind ik dit artikel maatschappelijk relevant? Is het onder de correcte map gezet of waarom heb ik het in aansluiting bij deze bepaalde post geplaatst?). Artikel liefst verhelderend, kritisch en/of verrassend qua gehalte, en GEEN sensatie! 3.2. 10 korte maar gevatte en relevante commentaren op een andere post. Een vier à vijf regels kunnen hier meestal volstaan, en het kan bestaan uit: extra informatie bijbrengen, argumenten ter ondersteuning aanbrengen of tegenargumentatie geven, een eigen - gegarandeerd beargumenteerde! - mening geven, enzovoort... Totaal dus (10+10+5) posts, waarvan 20 (10+10) voor 25 november zodat de tutors ze kunnen evalueren. De overige vijf originele posts ten laatste voor eind april (deze laatste vijf worden dus enkel door mezelf geëvalueerd, tutors zijn dan nl. volop bezig aan hun lange stage)... Gelieve ook hier te spreiden in de tijd aangezien het volgen van de actualiteit wel degelijk een procesgegeven is dat regelmaat veronderstelt!! 3.3. Het posten mag zowel tijdens de week als in het weekend gebeuren en hoeft niet als Word-bijlage… 4. 'Beste lessen' (enkel 3Baso!): 4.1 Vier posts, te weten: je vier 'beste' stagelessen van dit jaar posten bij het betreffende vak onder '(stage-)lesmateriaal' ( http://www.actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=72 ). 4.2 Aangezien EMCV2 een semestervak is, en aangezien jullie stages lopen tot eind mei, stel ik het volgende voor: minstens 2 lessen voor 30/12 (verplicht!), twee steengoede lessen uit jullie lange stage voor 30/05. Maar dit laatste kan/zal dus niet meetellen voor punten... ik doe bijgevolg een beroep op jullie goodwill! Ik zorg zo snel mogelijk voor een lijst van 1 Baso-studenten met respectievelijke tutors uit het derde jaar (zie onderaan). Je mag de eerste contactname vanwege de derdejaars verwachten vanaf week 40-41. Eveneens hieronder: +het sjabloon van evaluatieformulier dat de derdejaars zullen gebruiken bij de procesevalutie (collectieve sessies)... +een ppt met basic tutoropleiding, bestemd voor de derdejaars (maar uiteraard geen verboden materie voor eerstejaars). +Tips taak peertutoring, samen doorgenomen tijdens de lessen EMCV2 voor 3Baso. Succes ermee! PS GEEN inzendingen als 'Antwoord' op deze post!!! Bij vragen: mailen naar mijn KHK-mailadres
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 26th March 2012 om 03:53. |