actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Wenselijkheid van hoorcolleges in Hoger Onderwijs?
Hoorcolleges zijn hopeloos verouderd... 2 50.00%
Hoorcolleges blijven nodig... 2 50.00%
Stemmers: 4. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2004, 01:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hoorcollege's ter discussie...

Onderwijsweek / Weg met het hoorcollege!


Tijdens de Nationale Onderwijsweek schopt deze krant tegen heilige huisjes uit het onderwijs. Vandaag: Weg met het hoorcollege. ,,Het zijn net kerkdiensten.''


De docent vertelt en studenten luisteren. Dat is in een notendop de formule van het hoorcollege, sinds jaar en dag de dominante onderwijsvorm op de universiteit. Maar de massacolleges zijn volledig ineffectief en moeten hoognodig verboden worden, zo vindt Wim Weenk, docententrainer aan de Universiteit Twente.

,,Hoorcolleges zijn net kerkdiensten: zodra je naar buiten loopt, ben je vergeten wat de dominee gezegd heeft.'' De boodschap van Weenk is luid en duidelijk: Hoorcolleges? Ophouden daarmee! ,,Studenten zijn net mensen: ze vergeten in zes weken tijd 85 procent van wat ze geleerd hebben.''

En niet alleen steken de studenten volgens Weenk niets op in de colleges, ook de docent raakt ontmoedigd door deze onderwijsvorm. ,,Die denkt, als een student alweer een tentamenvraag niet weet: maar ik heb het toch drie keer uitgelegd? Bovendien is het onmenselijk om van docenten te verwachten dat ze dagelijks zes uur volkletsen.''

Daarom is het belangrijk dat het eenrichtingsverkeer van het hoorcollege tot de verleden tijd gaat behoren, stelt de docententrainer. Effectief studeren vergt andere manieren van onderwijs. Weenk: ,,Docenten moeten niet langer de vragen van studenten beantwoorden -zij dienen de studenten juist vragen voor te leggen. De student kan dan zelf de kennis vergaren die hij nodig heeft om het probleem op te lossen.''

Ter extra motivatie van de student mag de docent van Weenk dan nog één keer in het kwartaal een hoorcollege geven, mits hij een nieuw en fantastisch verhaal ten gehore brengt. ,,Zodat de studenten daarna enthousiast naar de boekwinkel rennen om nog meer kennis te vergaren.''

www.kennisnet.nl/special/onderwijsweek

Trouw, 08-10-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2004, 02:02
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Re: Hoorcollege's ter discussie...

Citaat:
Originally posted by Barst
Onderwijsweek / Weg met het hoorcollege!


Tijdens de Nationale Onderwijsweek schopt deze krant tegen heilige huisjes uit het onderwijs. Vandaag: Weg met het hoorcollege. ,,Het zijn net kerkdiensten.''


De docent vertelt en studenten luisteren. Dat is in een notendop de formule van het hoorcollege, sinds jaar en dag de dominante onderwijsvorm op de universiteit. Maar de massacolleges zijn volledig ineffectief en moeten hoognodig verboden worden, zo vindt Wim Weenk, docententrainer aan de Universiteit Twente.

,,Hoorcolleges zijn net kerkdiensten: zodra je naar buiten loopt, ben je vergeten wat de dominee gezegd heeft.'' De boodschap van Weenk is luid en duidelijk: Hoorcolleges? Ophouden daarmee! ,,Studenten zijn net mensen: ze vergeten in zes weken tijd 85 procent van wat ze geleerd hebben.''

En niet alleen steken de studenten volgens Weenk niets op in de colleges, ook de docent raakt ontmoedigd door deze onderwijsvorm. ,,Die denkt, als een student alweer een tentamenvraag niet weet: maar ik heb het toch drie keer uitgelegd? Bovendien is het onmenselijk om van docenten te verwachten dat ze dagelijks zes uur volkletsen.''

Daarom is het belangrijk dat het eenrichtingsverkeer van het hoorcollege tot de verleden tijd gaat behoren, stelt de docententrainer. Effectief studeren vergt andere manieren van onderwijs. Weenk: ,,Docenten moeten niet langer de vragen van studenten beantwoorden -zij dienen de studenten juist vragen voor te leggen. De student kan dan zelf de kennis vergaren die hij nodig heeft om het probleem op te lossen.''

Ter extra motivatie van de student mag de docent van Weenk dan nog één keer in het kwartaal een hoorcollege geven, mits hij een nieuw en fantastisch verhaal ten gehore brengt. ,,Zodat de studenten daarna enthousiast naar de boekwinkel rennen om nog meer kennis te vergaren.''

www.kennisnet.nl/special/onderwijsweek

Trouw, 08-10-2004


No offense maar ik heb hetzelfde gevoel in ons auditorium. Overlaatst nog eventjes een infosessie gehad over wat er allemaal van ons verwacht word voor, tijdens en na de stages. En nog kwamen mensen buiten met maar een fractie van alle informatie.

Teveel informatie ineens voor een te groot publiek vind ik. Je hebt als docent ook geen benul van wie er nu mee is en of iedereen het wel gehoord heeft. Vaak moeten sommige leerlingen dikwijsl de uitleg terug hebben van een medeleerling naast hem. Gewoon soms omdat de lln in kwestie zo snel niet kan schrijven.

De drempel om een vraag te stellen dnek ik voor een bomvolle zaal met het oog om af te gaan is nog altijd 10 maal groter dan om hetzelfde te doen voor een klas van 15 personen.

Nu moet je toegeven dat hoorcolleges puur er zijn om zo goedkoop mogelijk les te geven. Zoveel mogelijk lln in een lokaal of zaal met 1 docent ipv 4-5...

Ja zelf een school moet kijken wat hij doet met zijn geld, behalve onze school denk ik want mijn god wij hebben bijna alles van infrastructuur. Enkel die organisatie...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th October 2004, 02:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Waar zit het dan nog zo scheef met die organisatie? Ik heb de indruk dat 'men' echt wel inspanningen doet om de zaak zo 'smooth' mogelijk te laten verlopen...

Maar dan spreek ik uiteraard als docent... Blijkbaar is er vanuit het perspectief van de student een ander aanvoelen. Maar wij kunnen daar uiteraard alleen maar iets aan doen, als we natuurlijk weten waar het precies fout loopt volgens de studenten...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2004, 12:50
Marie's Avatar
Marie Marie is offline
Admin
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Posts: 51
Lightbulb

Ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem.
Na zo'n 5 à 10 minuten geluisterd te hebben haak ik af. Niet dat de stof me niet interesseerd, maar gewoon omdat ik niet het gevoel heb dat men tegen mij aan het praten is.

Hoorcolleges afschaffen vind ik nu net wel wat te drastisch. Herorganiseren klinkt hier beter : minder volk en misschien kortere lessen.

Ik ben nochtans voorstander van grote klasgroepen maar dan moet je de werkvormen uiteraard aanpassen...
__________________
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th October 2004, 11:59
Sara Sara is offline
Sara Bosman
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Brasschaat
Posts: 64
Hoorcolleges zijn in elk geval niets voor mij ...
Meestal beperken mijn bezigheden zich dan tot het schrijven van een brief, tekenen, en af en toe een paar bladzijden omdraaien ... Bovendien lezen de meeste proffen tijdens hooorcolleges gewoon hun "boekske" voor en lezen kan ik zelf ook ...

Dan vind ik de methode hier op school persoonlijk veel beter ... docenten proberen zelf werkvormen uit, stellen vragen, dagen ons uit ...

Hoedje af, ik leer hier heel wat tijdens de les.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.