|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Strijd om jongeren kan beginnen
Strijd om jongeren kan beginnen
BRUSSEL - Een dag na de aankondiging over Ketnet zet ook Nickelodeon het offensief in op de televisiekijkende jongeren. De minister van Media sprak een beetje voor haar beurt, toen ze maandag aankondigde dat de VRT een derde net krijgt. Maar met haar slip of the tongue maakte Ingrid Lieten wel duidelijk hoe zij de toekomst van Ketnet ziet. Nu is het nog een kinderzender die zich richt op kijkers tot twaalf jaar. Maar zodra Ketnet een eigen kanaal krijgt en niet langer plaats hoeft te ruimen voor Canvas, vinden niet alleen de minister maar ook het parlement, moet de zender vanaf 20 uur de twaalf- tot achttienjarigen aanspreken. Het is een leeftijdsgroep waar de VRT tot nu toe maar moeilijk vat op leek te krijgen en het derde net is in die zin de uitgelezen kans om daar verandering in te brengen. Toeval Het leek haast geen toeval dat MTV Networks net gisteren een persbericht uitstuurde met de boodschap dat ook Nickelodeon en MTV ontdubbelen. De zenders worden uit het analoge televisieaanbod gehaald en zitten vanaf 1 oktober in het digitale basispakket van zowel Telenet als Belgacom. De perfecte gelegenheid om er twee kanalen van te maken. En wat zijn de plannen van Nickelodeon? Vanaf 20 uur heet de zender TeenNick en programmeert het specifiek voor - jawel - de tienerdoelgroep: jongeren vanaf twaalf jaar. 'Puur toeval', zegt An Steylemans over het tijdstip van die aankondiging. 'Hier werken we al langer aan.' Toch is de timing van de mededeling opvallend: hoewel de nieuwe digitale zenders van MTV Networks pas in oktober starten, worden ze toch al deze week aangekondigd. Alsof MTV Networks een duidelijk signaal aan de politieke wereld wil sturen: er is geen tekort is aan jongerenuitzendingen. Na 20 uur zullen buitenlandse reeksen op Nickelodeon niet meer gedubd, maar ondertiteld worden. 'Jongeren verkiezen de originele versie', zegt Steylemans. De nadruk ligt op 'live action'-reeksen en verhalen die inspelen op de leefwereld van tieners. In tegenstelling tot bij Ketnet zal er bij Nickelodeon bijna geen sprake zijn van eigen Vlaamse producties. 'We steunen vooral op onze brede portefeuille', zegt Steylemans. Enig scepticisme is er wel te horen bij MTV over de plannen van de minister voor Ketnet. 'Wij zijn van oordeel dat er al een heel uitgebreid jongerenaanbod is', zegt Steylemans. Het belooft in elk geval een spannende strijd te worden om de gunst van die moeilijk te bereiken pubers. DS, 01-06-2011 (vdr, dod)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |