|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Europees compromis over wegenvignet en heffing vrachtverkeer
Europees compromis over wegenvignet en heffing vrachtverkeer
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten hebben maandagavond laat een compromis bereikt over een eurovignet en over spelregels voor het aanrekenen van variabele tol aan het vrachtverkeer. Het compromis opent de weg naar maatregelen die grotere vervuilers meer laten betalen voor het gebruik van de wegen. Voortaan kunnen ook externe kosten als luchtvervuiling en lawaaihinder worden aangerekend. Bovendien mogen de lidstaten infrastructuurheffingen veel meer laten variëren, tot 175 procent ten opzichte van het gemiddelde tarief gedurende vijf piekuren. Dat moet de transportbedrijven dwingen hun vrachtwagens vaker in de daluren de baan op te sturen. Voorts kwam ook een akkoord uit de bus dat bedrijven moet aansporen hun vloot tijdig te vernieuwen. De minst vervuilende vrachtwagens worden de eerste jaren vrijgesteld van de heffing voor luchtvervuiling, terwijl trucks in bergachtige gebieden extra moeten betalen. Belangrijkste struikelblok bleek de bestemming van de opbrengsten uit de heffingen. Een verplichting om ze te investeren in een duurzamer transportsysteem kwam er niet, maar de lidstaten moeten zich daar wel toe engageren. Minstens 15 procent zou gebruikt moeten worden voor het trans-Europese netwerk voor transport. De lidstaten moeten ook in detail uitleggen hoeveel ze ophaalden en welke maatregelen ze namen om de doelstelling te bereiken. Hoofdonderhandelaar Saïd El Khadraoui (sp.a) spreekt van een belangrijke doorbraak naar een duurzamer transportsysteem. "Wanneer de Belgische overheid zijn systeem van kilometerheffing zal introduceren in 2013, zal ook zij ten volle gebruik kunnen maken van de nieuwe bepalingen", besluit hij. Blog DS, 24-05-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Zulke akkoorden kunnen alleen maar aangemoedigd worden. Ik denk zelfs dat dit soort akkoorden al veel langer uitgewerkt konden worden gezien de studies die over dit onderwerp al gedaan zijn. België heeft vorig jaar samen met Nederland een systeem proberen te onderzoeken en uitwerken maar deze onderhandelingen vielen in het slop. Nu Europa zich moeit is dit een goed signaal. Er moet en kan iets veranderd worden aan het systeem van transport de dag van vandaag. Dat de gewone belastingsbetaler veel meer moet betalen voor het onderhoud van de wegen omdat er enkele transportfirma's het nodig vinden hun vrachtwagens extra zwaar te laden en dan zorgen voor zware beschadigingen aan de wegen is bij deze dus min of meer opgelost.
Dat het rijden buiten de piekuren extra zal worden aangemoedigd is een verstandig plan. Dit is zowel voor de luchtvervuiling als het file probleem een degelijke oplossing. Daarnaast is deze zeer makkelijk uit te voeren voor de transport firma's. Ook de vernieuwing van het materiaal, de vrachtwagens dus, is een goed plan en zeker de premies die hier aan vast hangen voor de firma's die wel degelijk vernieuwen. Over het algemeen kan ik zeggen dat er enkele voordelen zijn aan zulke maatregelen. |