|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Godsdienst niet meer verplicht in lerarenopleiding
Godsdienst niet meer verplicht in lerarenopleiding
7 reacties E-mail bericht Bookmarken/Delen 02/05 Studenten die in een katholieke hogeschool de lerarenopleiding kleuter- of lager onderwijs volgen, zullen niet langer verplicht worden om het vak rooms-katholieke godsdienst te volgen. Ze kunnen ook kiezen voor ‘vensters op godsdienst’. Ze zullen dan wel geen godsdienst mogen geven in de klas. Lessius Antwerpen & Mechelen voert deze nieuwe maatregel volgend academiejaar al in voor zijn lerarenopleiding lager onderwijs. De katholieke hogeschool Sint-Lieven in Aalst doet dat voor de lerarenopleiding kleuteronderwijs. De twee initiatieven kaderen in een dubbel pilootproject rond godsdienstlessen in het basisonderwijs. Wellicht nemen later ook andere katholieke hogescholen deze maatregel over. “We zijn als katholieke hogeschool al een aantal jaren bezig met de vraag wat we moeten doen met studenten van niet-katholieke oorsprong en niet-gelovige studenten”, zegt Anne Verhoeven, opleidingshoofd bachelor in het lager onderwijs aan Lessius. “Zij worden nu verplicht om het vak rooms-katholieke godsdienst te volgen, maar later kunnen ze er niets mee doen. Want wie niet gedoopt is, kan geen mandaat krijgen van de inspectie rooms-katholieke godsdienst en zonder mandaat mag je als leerkracht lager onderwijs geen godsdienst geven. Op dit ogenblik is één op de tien van onze eerstejaars niet gedoopt.” Bron:http://www.gva.be/nieuws/binnenland...nopleiding.aspx Mening: Ik ben van mening dat Godsdienst geven geen verplichting mag zijn. We leven in een maatschappij waar religie niet meer centraal staat. Het is dan ook geen noodzaak dat kinderen het vak godsdienst krijgen. Een school heeft als doel de leerlingen klaar te stomen om een succesvol deel uit te maken van de maatschappij. Ik denk dat een religieuze opvoeding meegegeven van uit te de school geen meerwaarde biedt om als toekomstige volwassen te kunnen functioneren in de samenleving. Gelovige mensen hechten hier uiteraard wel belang aan. Hiervoor heb ik respect. Laatst aangepast door vinceloots : 6th May 2011 om 17:19. |
|
|||
|
|||
Ik vind het echter wél belangrijk om godsdienst te integreren in het lessenpakket, zowel voor onze opleiding, als voor de lagere school, de kleuterschool en de middelbare school. Tijdens de lessen godsdienst zien we echter wel veel meer dan alleen maar "saaie" bijbelfragmenten, etc. zoals de meeste onder ons het noemen. Religie is nog wel belangrijk in onze maatschappij en is zeker niet "uitgestorven" zoals er velen denken. Uit deze zogenaamde saaie bijbelfragmenten kunnen we trouwens heel wat leren. Het zijn niet zomaar leuke verhaaltjes, maar het zijn wél verhalen waar we ons eigen leven mee kunnen vergelijken en hoe we een deugdzaam leven kunnen leiden. Diepgang is de boodschap. Het vak godsdienst leert kinderen omgaan met de christelijke visie in onze maatschappij en stoomt de kinderen wel degelijk klaar om te kunnen deel uit te maken van deze hedendaagse maatschappij. Tijdens de lessen godsdienst komen er zeer veel waarden en normen aan bod die we in andere lessen helemaal niet tegen komen. Ik heb natuurlijk wel respect voor andere godsdiensten. Maar als je kiest voor een katholieke school, is het voor mij meer dan logisch dat je ook Rooms-Katholieke godsdienst krijgt.
|