actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th April 2011, 12:01
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User

Bredene geeft alle kinderen gratis fietshelm

Bredene geeft alle kinderen gratis fietshelm

BREDENE - Het gemeentebestuur van de kustgemeente Bredene start een grootschalige campagne waarbij alle kinderen een gratis fietshelm krijgen. Bredene is daarmee de eerste gemeente in Vlaanderen die dit op zo'n grote schaal doet. De gemeente heeft voor het project 25.000 euro veil. Dat moet volstaan om 2.000 helmen te kunnen kopen en distribueren.
Helm is hip

'We doen elk jaar verschillende acties in het kader van de verkeersveiligheid en sensibiliseerden al geruime tijd rond het dragen van de fietshelm', zegt burgemeester Steve Vandenberghe (SP.A). 'Het is bewezen dat letselongevallen bij fietsers kunnen voorkomen worden door het dragen van een helm. Daarom investeren we meteen fors en geven alle Bredense kinderen tussen 2,5 en 12 jaar een gratis helm.'

De distributie van de helmen zal gebeuren via de scholen in de gemeente. Maar ook jonge Bredenaars die in de buurgemeenten naar school gaan, zullen zo'n helm ontvangen. Een informatiecampagne zal het dragen van de helm promoten en tonen dat het ook echt hip is om zo'n helm te dragen.

Burgemeester Vandenberghe spreekt uit ervaring: hij is naast schooldirecteur ook een fervent wielertoerist die altijd een helm draagt.

Bron: De Standaard, donderdag 07 april 2011 Auteur: (efo)

Eigen mening: Ik ben blij dat er zo'n initiatieven genomen worden in verband met verkeersveiligheid. Het is misschien niet zo'n grootschalige actie, maar toch kan ze zeer effectief zijn. Als kinderen naar school fietsen is het wel belangrijk dat ze een helm dragen, omdat sommige kinderen nog wat onstabiel met de fiets rijden en ook niet op de hoogte zijn van de vele gevaren in het verkeer, ook al wijzen de ouders hier op. Kinderen kunnen heel nonchalant zijn.

Als ouders hun kinderen leren fietsen of op iets oudere leeftijd alleen met de fiets naar school sturen, denk ik toch wel dat ze vaak de helm vergeten. Toch is deze belangrijk, want het kan je leven redden als je eens valt of zelfs aangereden wordt door een auto. Daarom vind ik het een knappe actie. Maak de ouders er ook op attent dat ze zelf een fietshelm dragen en het goede voorbeeld geven aan hun kinderen.
Met citaat antwoorden
Oud 7th April 2011, 13:46
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User

Wauw, ik vind dit echt fantastisch! Laat Bredene een voorbeeld zijn voor de rest van het land! Ik hoop dat de campagne rond 'een fietshelm is hip' echt effectief is, anders zullen er veel fietshelmpjes opgebergd worden, vrees ik.
Met citaat antwoorden
Oud 7th April 2011, 20:47
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Vaak willen kinderen geen helm dragen enkel en alleen om de reden dat het belachelijk staat. Ik geef eerlijk toe dat dit ook de reden is waarom ik deze niet draag. Nochtans kan een helm je leven redden. Je moet natuurlijk wel een goede helm kopen met een veiligheidslabel.
Ik vind dat de helm dragen verplicht moet worden. Als iedereen een helm draagt wordt het niet meer beschouwd als belachelijk. Trouwens de gordel dragen is toch ook verplicht geworden omwille van de veiligheid.
Omdat er nog geen wetgeving bestaat in verband met het dragen van een fietshelm vind ik de actie de actie van Bredene een goed alternatief. Vele jonge kinderen zullen nu als gewoon geraken aan het dragen van een helm wat volgens mij meer kans geeft dat de kinderen ook een helm op latere leeftijd te dragen. Net zoals Isabell vind ik dat het een kleinschalige maar zeker geen onnuttige actie is. Ik hoop dat vele gemeentes hier een voorbeeld aan nemen.
Met citaat antwoorden
Oud 7th April 2011, 21:35
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User

Ik herinner mij nog dat ik in de lagere school ook een fietshelm gekregen had. Het leuke hieraan was dat er stickertjes bijzaten waarmee je je helm een persoonlijke toets kon geven. Ik heb me daar kostelijk mee geamuseerd en het hele huis mee rondgelopen. Toch heb ik hem nooit opgezet wanneer ik op de fiets zat. Slechts enkelingen gingen met een fietshelm naar school en dat werd dan als ‘vreemd’ beschouwd.

Op zich is het een zeer mooi initiatief, maar een aantal jaar geleden had dit in mijn geval niet zo’n grote invloed op ons. Waarschijnlijk bereik je er wel enkelingen mee die het nut en de veiligheid van een fietshelm inzien. Zoals Bo het zegt zou het jammer zijn moesten deze fietshelmpjes, zoals bij ons het geval was, in de kast opgeborgen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:28.