![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt... | |||
Slecht idee |
![]() ![]() ![]() |
49 | 73.13% |
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() |
18 | 26.87% |
Stemmers: 67. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
![]() Afgrijzen alom: leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Een leraar in de Duitse plaats Ratekau wilde kinderen leren dat het vlees niet uit de supermarkt komt. Voor de ogen van de tien- en elfjarige kinderen heeft hij daarom een konijntje gedood. Met afgrijzen alom tot gevolg. Aaien en dan gekeeld De leraar liet de kinderen eerst nog één voor één het wit-grijze diertje aaien en afscheid nemen. Elk kind moest zeggen: "bedankt voor het vlees". Daarna sneed hij de keel door van het diertje, midden op het schoolplein. Enkele kinderen begonnen te huilen, aldus de lokale krant Lübecker Nachrichten donderdag. Geschokte ouders Ouders reageerden geschokt. Een moeder zei dat haar zoon lijkbleek thuiskwam en problemen heeft met slapen. Directeur Georg Krauss van de César-Klein-Schule heeft voor volgende week een ouderavond belegd. Volgens hem hebben enkele ouders ook positief gereageerd. "Los daarvan zal ik me bij de ouders verontschuldigen. Zo'n actie zal niet meer plaatsvinden". Blog HLN, 31/03/11 (anp/eb)
|
|||
|
|||
Waarom moet dat diertje geslacht worden voor de ogen van deze kinderen? Hij had evengoed een afbeelding kunnen laten zien van een koe vanwaaruit er allerlei pijlen wijzen met de vleessoorten, waar bijvoorbeeld een biefstuk vandaan komt... Waar was die leraar zijn gezond verstand?
|
|
|||
|
|||
Ik begrijp volledig dat ouders geschokt zijn. Een levend wezen doden in de klas,
wat wordt er aan de kinderen geleerd?!? En ja het is inderdaad erg voor dat diertje om geslacht te worden, maar bedenk wel dat er vroeger geen supermarkten waren en geen slachterijen. Vroeger ging men nog jagen, nu zelfs nog. Wij hebben nu gewoon de luxe dat er voor ons konijnen gekweekt worden zodat we de moeite niet meer moeten doen om het dier te vangen. Nu zijn het zelfs huisdieren geworden. Niet dat ik iets tegen deze diertjes heb. Ik wil gewoon aanduiden dat het vroeger, en dat is nog niet zo lang geleden, ook gebeurde. Natuurlijk speelt de leeftijd wel een rol. Dit is niet geschikt om aan kleine kinderen te tonen. |
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik zou dit zelf nu niet direct doen, maar ik heb totaal geen probleem met de man zijn aanpak. Beetje vergelijkbaar met wat de Neveneffecten in 'Basta' gedaan hebben met 'kalfje Willy'. Wat Nico aanhaalt als reden om het niet te doen, vind ik net een reden om het wel te doen: het is tegenwoordig zo gemakkelijk om klaargemaakt vlees te halen, dat veel mensen er niet meer bij stilstaan dat voor hun (onnodige) portie dagelijks vlees wel een dier gedood is. Laat kinderen maar weer eens bewust worden van zulke zaken. Niet dat iedereen vegetariër moet worden, maar ietsje bewuster omgaan met de vleesconsumptie zou zeker geen kwaad kunnen.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Ik vind dit toch wel een drastische manier om dit duidelijk te maken aan kinderen van 10 a 11 jaar. Natuurlijk slachten wij thuis ook kippen voor de ogen van onze kinderen... en kunnen we zeggen dat dit toch hetzelfde is? Toch denk ik dat dit niet op deze manier in een school (aan leerlingen van 10 jaar) moet aangetoond worden. Er zijn genoeg andere manieren om leerlingen van die leeftijd duidelijk te maken dat we respect moeten hebben voor ons vlees. De manier waarop de leerkracht er is mee omgegaan, vind ik persoonlijk een beetje onverantwoord. Zulke kinderen kunnen maanden lang nachtmerries overhouden van zijn 'daad'. Oke, ik ben het er mee eens dat we kinderen op een vroege leeftijd bewust moeten maken van zulke zaken. Maar ik ben er van overtuigd dat dit op verschillende andere manieren kan aangetoond worden: bezoeken aan boerderijen, slachterijen eventueel, kippenfabrieken, etc. Zolang we de leerlingen psychologisch maar goed begeleiden zodat ze er zeker geen trauma's aan overhouden.
![]() |
|
|||
|
|||
De reden waarvoor ik ' moet kunnen' heb gestemd is omdat vele leerlingen niet begrijpen van waar het eten komt.
Vraag iemand van waar melk komt, wees er maar zeker dat er een aantal zeggen uit een melkkarton van de supermarkt. ![]() Nu het deel dat iedereen het beest mocht aaien en afscheid nemen gaat er wat over... maar als het al verdoofd tot bijna dood was op voorhand , dat zou veel realistischer zijn geweest. Hoeveel mensen begrijpen dat het vlees ook allemaal spier is? De manier waarop gaat er wat over... maar de reden er achter vind ik zeer goed ! Je leert er veel van. Ik hoop dat de leraar in kwestie ook ineens alle organen bekeken hebben. DIT jaar nog ! hebben ze in bijna alle scholen ook een konijn open gesneden in het 2de jaar om daar alle organen te bekijken. Tjah .... Leerstof is leerstof
|
|||
|
|||
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Als leraar moet je tegenwoordig heel wat didactisch materiaal in je les verzamelen om de leerlingen te laten vertrekken vanuit feiten, waarnemingen, ... Op zich vind ik het wel een goed idee om aan te brengen aan leerlingen/studenten dat vlees inderdaad niet uit de supermarkt komt. Maar ik vind wel dat het absoluut niet kan bij leerlingen van een eerste graad. Zoiets kan je veel beter doen met leerlingen derde graad (tweede graad is ook nog een randgeval in mijn ogen). De overstap van het lager naar het secundair onderwijs is voor sommigen redelijk groot en velen zijn nog niet volledig ontwikkeld op gebied van volwassenheid. Konijntjes blijven schattig in die eerste jaren. Als je plots vooraan in de klas een konijntje mag aaien dat na tien minuten wordt koud gemaakt, zou ik ook in shock zijn! Het is natuurlijk de beste manier om zoiets te kunnen bewijzen, het komt eigenlijk op hetzelfde neer als een dissectie biologie in de klas uitvoeren in plaats van een video laten zien. Maar voor zo'n leerlingen, en natuurlijk nadien ook verontwaardigde ouders, kan dit niet in goede aard schieten. Ik heb daarom ook gestemd voor 'moet kunnen', maar natuurlijk blijf ik bij mijn standpunt dat je moet uitkijken in welke groepen of klassen dat wel/niet kan gebeuren.
|
|
|||
|
|||
Oké ik zou ook wat gruwelen wanneer er voor mijn ogen een konijntje werd geslacht, maar hij heeft tenminste wel zijn doel duidelijk gemaakt
![]() |
|
||||
|
||||
Zeer slecht idee!! Het is volgens mij absoluut niet nodig om zulke gruwelpraktijken te tonen aan de klas. Erover praten kan toch ook al wel een grote impact hebben op de manier waarop de leerlingen over zulke slachtingen denken?
Zoals het merendeel van mijn voorgangers hierboven al zeiden, is dit absoluut ethisch onverantwoord en snap ook ik niet waar deze leerkracht met zijn gezond verstand zat op dat moment! |