|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Apple verdient amper aan verkoop nieuwe iPad 2
Apple verdient amper aan verkoop nieuwe iPad 2
Maar consument betaalt dubbel en dik voor toebehoren en 'content' * woensdag 16 maart 2011 * Auteur: Dajo Hermans Apple maakt nauwelijks winst op de erg gegeerde Ipad 2, die vanaf eind deze maand bij ons verkrijgbaar is. De onderdelen alleen al kosten in de losse verkoop 326dollar (233euro). Voeg daar nog eens transport, verkoop, marketing en ontwikkeling en onderzoek bij, en het prijskaartje van 499 euro is niet meer veraf. 'Pure strategie', zeggen specialisten. Pas eind deze maand komt de iPad 2 bij ons op de markt, maar in de VS is de tabletcomputer al zo goed als uitverkocht. Ruim een half miljoen iPads vlogen er tijdens het lanceringsweekend de deur uit. Wie er eentje wilde, moest aanschuiven voor de Appleshop, wat de hype alleen maar nog groter maakte. Scherpe prijs Maar het succes van de iPad 2 is vooral te danken aan de scherpe prijs. 499 euro - in de VS kost hij merkwaardig genoeg precies 499 dollar - moet je voor het nieuwe hebbeding neertellen. Opvallend: Apple maakt er nauwelijks winst op. Dat ontdekte de gespecialiseerde website iSupply. De losse onderdelen alleen al kosten 326 dollar (233 euro), maar daar zitten transportkosten, assemblage, ontwikkeling en verkoop nog niet in. Tel dat allemaal op en je komt in de buurt van 499 euro, de prijs die je bij ons voor de tablet zult moeten neertellen. 'Die scherpe prijszetting is pure strategie', zegt Guy Kindermans van het ICT-vakblad Data News. 'Normaal gezien prijzen ze hun producten altijd iets hoger dan de rest, alleen maar omdat het Apple is. Maar nu blijken ze toch voor een andere tactiek te kiezen: eerst de mensen lokken met competitieve prijzen, daarna het grote geld verdienen via de 'content' en de applicaties.' Al moeten we in geen geval denken dat Apple géén winst maakt op de iPad 2. 'Normaal gezien gaan ze voor winsten van 50 procent en meer, nu zal het misschien iets minder zijn. Maar vergeet niet: ze kopen al die onderdelen in zo'n grote hoeveelheden aan, dat ze sowieso al gigantische kortingen krijgen. En dan hebben ze nog het voordeel dat ze hun eigen winkels hebben en dus geen winstmarge moeten afstaan aan een derde partij.' Bron: http://standaard.be/artikel/detail....NO&kanaalid=797 |
#2
|
|||
|
|||
Apple verdient amper aan verkoop nieuwe iPad 2
De technologie blijft vooruitgang, dit wordt weeral eens een keertje bewezen met het ontstaan van de nieuwe iPad 2. Gelukkig voor de bedrijven zijn er nog steeds mensen die daarvoor geld willen betalen, en niet weinig ook. Dit bewijst in mijn ogen weeral eens dat de crisis toch niet overal geldt. Sommige mensen zijn eenmaal geïnteresseerd in technologie en de nieuwste snufjes, dat zullen zij ook wel voelen in hun portefeuille. Maar jammer genoeg verdienen bedrijven daar niet voldoende aan. Wat is dan eigenlijk het nut? Het imago van de zaak opkrikken? Blijven evolueren om de nieuwste en verfijnste snufjes op de markt te brengen? Soms vraag ik me echt af welke reden daar achter zit. Want op deze manier gaan we af op de serie Battlestar Galactica of de filmreeks Terminator. Op lange termijn is er zo'n grote vooruitgang in de technologie dat we zelf geen vrijheid meer hebben maar dat we worden geleefd. Niet door mensen of ideologieën, maar door machines, robots en technologie! Maar daar staan bedrijven en specialisten absoluut niet bij stil! Zolang ze maar bezig zijn en kunnen verkopen. Als het hen niets uitmaakt, laat staan de consumenten! Ik heb niets tegen deze producten of mensen die dit aanschaffen, maar niemand durft of wilt verder kijken en dat baart me zorgen naar de toekomst toe.
|