|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
"Gewesten bestuderen impact op milieu enkel bij grote projecten"
De Belgische gewesten voeren de Europese regels over milieueffectenbeoordeling niet correct uit. Dat heeft het Europese Hof van Justitie vandaag geoordeeld. Het Hof stelt onder meer aan de kaak dat het Vlaamse en Brusselse gewest enkel bij grotere projecten de impact op het milieu bestuderen vooraleer een vergunning toe te kennen.
Het Hof schaart zich achter de stelling van de Europese Commissie. Die had aangevoerd dat het Vlaamse gewest bij de beslissing om een project al dan niet te onderwerpen aan een milieueffectenbeoordeling "bijna uitsluitend kijkt naar de omvang van het project, en geen rekening houdt met andere criteria, zoals de productie van afvalstoffen, verontreiniging en hinder, alsook het risico van ongevallen". Zo moet in het Vlaamse gewest enkel een milieueffectenbeoordeling worden uitgevoerd voor de aanleg van wegen met twee of meer rijstroken op een lengte van tien kilometer. Ook gebruiksintensiteit belangrijk De Commissie stelt dat niet enkel de lengte van de weg, maar ook de intensiteit van het gebruik in rekening moet worden gebracht. Door de focus op omvang wordt het volgens de Commissie ook makkelijk om aan de verplichte milieueffectenbeoordeling te ontsnappen, bijvoorbeeld door projecten te splitsen. De Commissie ontwaart identieke problemen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar bijvoorbeeld voor een project met meerdere kleine garages geen effectrapport verplicht is, terwijl het cumulatieve effect van dat project aanzienlijke gevolgen kan hebben voor het milieu. In het Waalse gewest ziet de Commissie enkele specifieke problemen, onder meer met betrekking tot de binnenscheepvaart en industriële installaties voor de vervaardiging van papier en karton. (belga/adha) Bron: De Morgen, 24/03/2011 http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...projecten.dhtml Mening: Ik denk dat de gewesten zichzelf zo beschermen tegen nóg meer werk. Ik keur het natuurlijk niet goed dat ze de Europese regels over milieueffectenbeoordeling omzeilen. We leven in een tijd waarbij men meer en meer milieubewust wordt en daardoor vind ik het logisch dat men daarop reageert en nadenkt over de effecten op het milieu zoals bijvoorbeeld de criteria die in het artikel worden aangehaald, zoals verontreiniging, hinder, etc. hoe groot het project ook is. De regels vastgelegd door het Vlaamse gewest (pas milieueffectenbeoordeling bij de aanleg van wegen met twee of meer rijstroken op een lengte van tien kilometer) vind ik al helemaal absurd en tegenovergesteld aan milieubewust/ toekomstbewust handelen. |