|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Antidiscriminatiemaatregelen voor Gentse portiers
GENT - De stad Gent wil in het nieuwe portiersreglement antidiscriminatiemaatregelen inbouwen. Tegelijk komt er volgend academiejaar een campagne die horeca-uitbaters wijst op hun rechten en plichten. Dat heeft de Gentse schepen voor Welzijn Guy Reynebeau (SP.A) maandag gezegd naar aanleiding van de Dag tegen Racisme.
De stad Gent werk al enkele maanden aan een portiersreglement en wil dat voor de zomervakantie op de gemeenteraad goedgekeurd krijgen. In dat reglement wordt niet alleen aandacht besteed aan veiligheid, maar ook aan antidiscriminatiemaatregelen. Sorrybeleid Gent was de eerste stad met een meldpunt Discriminatie. Daar wordt jaarlijks slechts een tiental klachten over discriminatie in horecazaken gemeld. 'En die klachten zijn maar het topje van de ijsberg, het meldpunt wordt te weinig gebruikt', zegt Nico Vandeputte van het meldpunt. 'Anderzijds is het ook zo dat er geen gestructureerde aanpak is en dat de klachten doorgaans met een sorrybeleid aangepakt worden.' Ook rechten Toch benadrukken Reynebeau en Vandeputte dat horeca-uitbaters ook recht hebben om mensen te weigeren. 'Ze kunnen dat bijvoorbeeld doen wanneer iemand bekend staat als amokmaker, wanneer een zaak volzet is of wanneer een precies omschreven dresscode van kracht is', klinkt het. Ook voorwaarden voor een lidmaatschap mogen niet discriminerend zijn maandag 21 maart 2011 http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110321_108 Mening: Ik vind dat deze antidiscriminatiemaatregelen niet enkel moeten gelden voor de stad Gent, maar voor heel België. Het is toch niet meer dan normaal dat je overal binnengelaten wordt. Je moet je dan wel naar behoren gedragen, maar met wederzijds respect kom je al heel ver. Daarom is het ook belangrijk dat iedereen hier een kans krijgt en niet zomaar wordt buitengezet. Als een persoon nu echt dingen doet die het boekje te buiten gaat, dan is het normaal dat die persoon aan de deur wordt gezet. Je moet dan niet alleen aan je zaak denken, maar ook aan de andere klanten. |