|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Reclamespot lokt jongeren naar pedagogische site
Reclamespot lokt jongeren naar pedagogische site
Een nieuwe website wijst jongeren sinds enkele dagen op de gevaren van medische informatie op het internet. De website is een initiatief van verbruikersorganisatie Oivo, de Federatie van pluralistische centra voor gezinsplanning, Média Animation, de Free Clinic en Dancing Dog Production. Bij de website hoort een reclamespot die pastilles aanprijst die de verleidelijkheid zouden verhogen. (deze kan je bekijken op de onderstaande link => bron ) De reclamespot stuurt eventuele geďnteresseerde consumenten naar de website www.ora.vu, die hen doorverwijst naar de pedagogische site www.paspigeon.be. Die toont vervolgens de gebruikte praktijken in commerciële reclamecommunicatie. De actie wijst consumenten - vooral jongeren - op de manipulatieve handelwijzen van websites uit de algemene, maar ook seksuele gezondheidssector, stelt Oivo. De organisaties hopen dat de consumenten zich bewust worden van de valstrikken die er voor hen gespannen worden. Ook hopen ze dat ze zich kritischer zullen opstellen ten overstaan van zulke producten en de bedrijven die ze verkopen. (belga/sam) 11/02/11 bron : http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...sche-site.dhtml eigen mening : Ik vind het goed dat er initiatieven worden genomen om jongeren bewust te maken van de manipulaties die de media hanteert. Dit is alleen maar toe te juichen! Op een ludieke manier wordt dit aangebracht , dit is 'de' manier op dit bij jongeren aan te pakken. Alleen stel ik me vragen bij het spotje zelf. Persoonlijk zou ik dit fragmentje nooit geloven en dus vervolgens de site ook nooit opzoeken. Maar natuurlijk mag ik de jeugd niet veralgemenen en er vanuit gaan dat elke jongere op dezelfde manier als ik redeneert. |
#2
|
|||
|
|||
Reclamespot lokt jongeren naar pedagogische site
De media, en vooral internet zijn heel grote informatiebronnen voor iedereen. Maar vooral jongeren worden er meer mee geconfronteerd, zowel door school als ook door hun zelfontplooiing. Jongeren zijn dus ook een zeer belangrijke 'doelgroep' in functie van de toekomst. Jongeren studeren en moeten later gaan werken voor de vorige generatie. Dat heeft niet rechtstreeks met het artikel te maken, maar onrechtstreeks bepalen die jongeren ook de cultuur van de nieuwe en huidige generatie. Daarom is het ook van groot belang dat jongeren op tijd worden ingelicht over het gebruik van deze media. Ik vind het persoonlijk een geweldig idee om een reclamespot te gebruiken die jongeren lokt naar een pedagogische site. Op die manier is de reclame zeer doeltreffend voor de jongeren (maar ook voor de ouders en begeleiders op een onrechtstreekse manier), ze leren omgaan met de gevaren en de verantwoordelijkheid. En in tijden van vandaag vind ik het absoluut wel nodig dat jongeren tijdig worden ingelicht. Het klinkt onschuldig, maar het kan grote gevolgen met zich meebrengen. Kijk maar naar het aantal misdrijven van de laatste jaren en de grote 'onthullingen' die de laatste tijd naar boven komen ...
|
#3
|
|||
|
|||
Dit vind ik een fantastisch initiatief! Vele jongeren worden wel gesensibiliseerd op school rond de gevaren van het internet en bepaalde sites, maar als puntje bij paaltje denk ik dat ze er weinig rekening mee houden in het dagdagelijkse leven… Vaak wordt het pas in de praktijk gebracht wanneer ze zelf iets nadeligs hebben meegemaakt en dan is het kwaad natuurlijk al geschied. Bepaalde reclame websites kunnen zo sluw te werk gaan waardoor je bent verkocht voor je het weet. Een voorbeeld bij reclame op tv zijn de beroemde belspelletjes, hoeveel mensen hebben zich al laten beetnemen? Terwijl in het algemeen toch geweten is dat er een addertje onder het gras zat… Pas wanneer ze zoveel geld effectief hebben verloren of drastische maatregelen worden getroffen (het verdwijnen van de belspelletjes) dringt het echt tot de mensen door. Wat niet wil zeggen dat ze het bij een belspelletje onder een andere vorm bijvoorbeeld wel zullen laten, soms lijkt het wel alsof de mens wil beetgenomen worden. Nu de belspelletjes was voor iedereen bekend, met als gevolg dat je er toch mag vanuit gaan dat er niemand meer intrapt, en toch…. Wat wil dit dan niet zeggen voor de websites uit de algemene gezondheidszorg, deze zijn veel minder bekend! Persoonlijk, vind ik dat er te weinig aandacht wordt aan besteed, conclusie: dit initiatief vind ik uitstekend!
|