|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
'Internet is een shopping center geworden'
'Er waart een spook door het internet', schrijft een groep internetpioniers in een opmerkelijk opiniestuk tegen de ongewenste inmenging en censuur door belangrijke bedrijven als Apple, Facebook en Google.
'Dominante Amerikaanse internetmerken zoals Apple, Facebook, Google en Amazon.com leggen hun (Amerikaanse) culturele, economische, politieke en morele normen aan de rest van de wereld op. Moeten we dat zomaar pikken? En kunnen we er überhaupt nog iets aan doen', vragen Jo Caudron, Clo Willaerts, Ben Caudron, Jozef Schildermans en Toon Lowette zich af. 'Al bij al heeft het niet eens vijftien jaar gekost om van een beloftevol “anyone anything anytime” een netjes gestroomlijnd virtueel shoppingcentrum te maken. Daarin heerst niet langer de anarchie van de basis, maar wel de bekende, oude economische hefbomen. Of hoe de nieuwe economie toch gewoon de oude blijkt te zijn...' Dat de Apples, Googles en Facebooks van deze wereld hun eigen waarden en normen gebruiken om te bepalen wat de rest van de wereld te zien krijgt, vinden Caudron en de andere ondertekenaars 'op zijn minst bedenkelijk. 'Niet alleen kunnen nogal wat vragen gesteld worden bij het feit dat deze “spelregels” niet de tijdelijke uitkomst van een democratisch proces zijn, even problematisch is de ontzettende culturele verarming die daardoor dreigt te ontstaan.' Het kan aannemelijk zijn dat een doorsnee Amerikaan het benauwd krijgt bij het zien van een tepel, wij Europeanen, die oksels ongeschoren durven te laten, worden er niet warm of koud van.' De ondertekenaars van de oproep vragen daarom de beleidsmakers, vooral de Europese, op om privacy- en consumentenwetten zo aan te passen 'dat het wereldwijde web de vrijhaven van communicatie en creativiteit voor alle personen, verenigingen en bedrijven blijft.' Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110207_063 Mijn mening: De sociale druk om ' er altijd bij te horen' wordt alsmaar groter. Natuurlijk is niemand verplicht om de aangeboden diensten op het internet te kopen, maar het blijft moeilijk om 'Neen' te zeggen. Bedrijven zoals Apple weten dat goed genoeg. Bij het kopen van dergelijke diensten, weten de consumenten niet dat ze een deel van hun privacy blootleggen. Ik vind het idee om de privacy – en consumptiewetten aan te passen enerzijds een goed idee, maar of het iets gaat uithalen … Deze bedrijven zullen altijd een manier vinden om hun producten zo verleidelijk mogelijk aan de man te brengen. |