|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Vlaamse leerlingen moeten vaker op uitwisseling gaan naar Marokko
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil dat leerkrachten en leerlingen vaker op uitwisseling gaan naar Marokkaanse scholen. In het najaar sluit hij een akkoord met Marokko. Sinds 2001 hebben ongeveer 25 basis- en secundaire scholen een uitwisselingsproject met Marokko gedaan. "Elke school kan daarvoor steun krijgen. Maar het is weinig bekend. Ik wil dat meer leerkrachten én leerlingen op uitwisseling gaan. Daarom wil ik het structureel organiseren", zegt Smet. Samenwerkingsakkoord In september of oktober sluit de Vlaamse minister een samenwerkingsakkoord met Marokko. "Wanneer een school interesse heeft voor een uitwisseling, zal die een beroep kunnen doen op een dienst, die alle praktische beslommeringen en contacten in Marokko zal regelen. Dat moet dergelijke projecten vergemakkelijken." Meer verdraagzaamheid Smet gelooft sterk dat de uitwisselingen tot meer verdraagzaamheid kunnen leiden. "Uit een internationale studie blijkt dat Vlaamse scholieren niet goed scoren op democratische attitudes. Als we onze kinderen willen voorbereiden op de toekomst, dan moeten ze leren met andere culturen samen te leven. Als kinderen en jongeren kunnen zien waar hun Marokkaanse klasgenootjes vandaan komen, kunnen ze hen beter begrijpen. De uitwisselingen kunnen er ook voor zorgen dat hun Marokkaanse klasgenoten zich hier beter integreren", zegt Smet. "Geen klassieke Londenreis" Zo'n uitwisseling is iets anders dan de klassieke Londenreis. "Het is niet de bedoeling dat het een toeristische uitstap wordt. De uitwisselingen kunnen worden opgenomen in het leerprogramma, zoals in de lessen geschiedenis, aardrijkskunde of Nederlands." Mijn mening: Over dit artikel zullen de meningen uiteraard verdeeld zijn. Ik sluit mij wel aan bij de mening van Vlaams Minister van Onderwijs, Pascal Smet. Zulke uitwisselingen zullen erg leerzaam zijn voor onze Vlaamse leerlingen. Zij leren de Marokkaanse cultuur beter kennen wat hen kan helpen om verdraagzamer zijn tegenover hun internationale medeleerlingen. Het is geen onbekend gegeven dat de Marokkaanse levenswijze bij de meeste Vlamingen niet in goede aarde valt. De uitwisselingen zouden onze leerlingen op andere gedachten kunnen brengen. Er zullen natuurlijk ouders zijn die het niet zien zitten om hun kinderen naar Marokko te sturen. Ik begrijp hen ook wel. Daarom zouden de scholen die dergelijke uitwisselingen organiseren infoavonden voor zowel ouders als leerlingen moeten houden. Ik zie wel een toekomst in uitwisselingsprojecten en ik vind dat wij als toekomstige leerkrachten hiervan op de hoogte moeten blijven. De kans is immers erg groot dat wij hier later mee te maken krijgen. |
#2
|
|||
|
|||
Persoonlijk heb ik hier op zijn minst bedenkingen bij. Ik zie er totaal het nut niet van in om onze leerlingen naar Marokko te sturen. We leven inmiddels al tussen tientallen verschillende nationaliteiten. Zou het bijgevolg niet praktischer zijn om de uitwisseling hier te laten gebeuren? Autochtone leerlingen zouden bijvoorbeeld van 's morgens tot 's avonds kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven in een Marokkaans gezin. Verder zou men Marokkaanse ouders op school kunnen uitnodigen om hen zelf over hun land te laten vertellen, leerlingen zouden vragen kunnen stellen, men zou hen bijvoorbeeld samen kunnen laten koken, enz.
Om inzicht te krijgen in andere culturen, moet je echt geen duizenden kilometers reizen. Trouwens, wie betaalt dit prijskaartje? |
#3
|
|||
|
|||
Dit prijskaartje zal waarschijnlijk betaalt moeten worden door de personen in kwestie die aan de uitwisseling deelnemen, aangevuld met enkele subsidies van de overheid.
Ik vind dit een goed initiatief van Pascal Smet. Ik ben er van overtuigd dat leerlingen hun sociale kennis zullen bijschaven en aanpassen nadat ze op uitwisseling zijn geweest in Marokko. We krijgen een verkeerd beeld van de Marokkanen die in ons land verblijven, omdat we geen rekening houden met hun aanpassingsperiode. Als we de uitwisseling meemaken, beseffen we hoe groot de aanpassing kan zijn voor de mensen die in ons land verblijven. We gaan er meer appreciatie voor krijgen en onze vooroordelen zullen stilletjes aan verdwijnen. Uiteraard is dit enkel voor de leerlingen en leerkrachten die de uitwisseling meemaken. Dit zal maar een select publiek zijn vrees ik. Daarom vind ik het zeker geen slecht idee om ook aan binnenlandse uitwisseling te doen bij mensen die nog maar pas geďmmigreerd zijn. Dit zal het kostenplaatje ook drukken en we krijgen een beter beeld van hun levenswijze in onze maatschappij. |