|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Het klimaat zal nog veel extremer worden
Klimaatdeskundigen en meteorologen voorspellen voor de komende jaren zeer koude winters met overvloedige sneeuwval. Nogal wat wetenschappers plaatsen vraagtekens bij weersvoorspellingen op langere termijn maar dat de opwarming van de aarde een directe invloed uitoefent op het klimaat wordt in brede kringen als onontkoombaar erkend. Het klimaat wordt extremer, warmer, droger en kouder. Die evolutie zal niet stoppen als we niet minder fossiele brandstoffen gaan verbranden - een proces dat goed is voor 65 procent van de broeikasgassen - en de teloorgang van het tropisch regenwoud niet stoppen.
De overheden doen er bijgevolg goed aan rekening te houden met hardere winters. De economische kost begint aardig op te lopen. De kost van de megafiles die werden veroorzaakt door gladde wegen is becijferd op 1,3 miljoen euro. Voor één dag. Truckers maken van hun oren omdat ze in het ene gewest wel mogen rijden en in het andere niet en klagen terecht over de gebrekkige en soms tegenstrijdige informatie. Ze moeten wachten op parkings, zonder mogelijkheden tot bevoorrading en zonder toiletten. Complete chaos alom. Duizenden pendelaars raakten niet of te laat op hun werk omdat bussen en treinen werden afgeschaft of met uren vertraging reden. De dienstregelingen van het openbaar vervoer zijn grondig ontwricht. Steeds meer gemeenten schrapen de laatste restjes strooizout uit hun opslagplaatsen bijeen en kunnen slechts hopen op nieuwe leveringen. Strooizout wordt echter schaars voor iedereen, en de leveranciers staan eveneens in de file. Het vliegveld van Zaventem vreesde gisteren lange tijd dat het zonder ontijzelingsvloeistof zou raken. Dat werd voorlopig opgelost maar het extreme winterweer zorgde ook hier voor economische schade, gefrustreerde vakantiegangers en opgewonden transitpassagiers die helemaal niet in Brussel moesten zijn. Zaventem moest gisteren ook weer tientallen vluchten afgelasten doordat andere Europese luchthavens dichtbleven. De bokkensprongen van het klimaat hebben we niet in de hand. Volstrekt machteloos zijn we evenwel niet. Aan de gevolgen kunnen we wel iets doen door beter en gevat te anticiperen op de gebeurtenissen zodat de samenleving niet helemaal dreigt te worden gegijzeld en verlamd door het weer. Dat zal echter veel geld en organisatie kosten. Bron : GVA.be Het was inderdaad een soep de afgelopen week als het over het verkeer gaat. Ik ken ook mensen die vast zaten in Groot-Brittanië omdat de Eurostar niet uitreed. Ik heb gehoord dat er een rij van een kilometer stond te wachten om die trein te kunnen nemen, maar dus tevergeefs. Ik ben al blij dat de overheid nu al inziet dat we er iets moeten aan doen in de toekomst. Dat ze al zo'n weer voorspellen in de komende jaren, wat zal er dan gebeuren binnen 10 jaar? Conclusie: we moeten de opwarming van de aarde tegengaan! |
#2
|
|||
|
|||
Vroeger had je zelden zulke sneeuwrijke winters als de afgelopen 3 jaar. Ik herinner me nog dat ik als kind verbaasd en dolenthousiast was toen er zo'n 10cm sneeuw lag. Dat was uitzonderlijk! Over enkele jaren rijden we hier misschien ook met sneeuwscooters rond in de winter, wie zal het zeggen? Dat we met eigen ogen kunnen zien dat de weersomstandigheden steeds erger en erger worden zet me toch wel aan het denken.
|
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
Hoe kunnen ze nu in dezelfde zin beweren dat het zowel kouder als warmer wordt? Dat lijkt mij nogal tegenstrijdig... In plaats van zo op hol te slaan door "extreme weersomstandigheden" en deze meteen toe te schrijven aan de 'opwarming' van de aarde, zouden ze beter eerst eens nadenken vooraleer ze zo'n dingen beweren. Het is makkelijk om op twee paarden tegelijk te wedden, dan heb je altijd gelijk: als het warmer wordt, heb je gelijk, en als het kouder wordt ook... Ik herinner mij van vroeger en van de foto's van vroeger dat er elke winter een mooi pak sneeuw lag. De weersomstandigheden van de afgelopen maand zijn dus niet abnormaal. Het verschil met vroeger is dat er vroeger minder mensen op de baan waren. Nu nemen heel veel mensen de auto naar het werk. Er zijn dus veel meer auto's op de baan dan vroeger. En iedereen verwacht dat de baan voor hem vrijgemaakt wordt. Als de banen er heel slecht bij liggen, dan kan je toch nog altijd op zoek gaan naar alternatieven... Of dat de aarde nu opwarmt of afkoelt, ik weet het niet. Als ze toch zo graag daar onderzoek naar doen, dan zouden ze beter eerst een degelijk onderzoek op poten zetten, vooraleer ze overhaaste conclusies trekken uit onderzoeken die alleen hun kant van het verhaal tonen en de andere kant van het verhaal mooi verzwijgen. Want dat is wat ze momenteel doen... |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Het weer wordt extremer. Dit houdt niet noodzakelijk in dat het over heel de wereld warmer wordt, of dat dit zelfs heel het jaar door is. Het zou ook kunnen inhouden dat het 's zomers warmer en droger wordt en 's winters net omgekeerd. Hoe die zaken verder in de steel zitten weet ik natuurlijk niet, maar volgens mij weten de "specialisten" ter zake het eigenlijk ook niet echt. Ik heb al meermaals gehoord dat terwijl de noordpool en de ijskappen op Groenland afsmelten, de ijsoppervlakte op Antarctica toeneemt, maar zulke dingen hoor je dan weer niet in het nieuws. Ik denk dat "wait and see" voorlopig de enige gepaste uitspraak is. |
#5
|
|||
|
|||
Ik hoop dat men nu eindelijk gaat inzien dat de gevolgen die de opwarming van de aarde op het klimaat heeft wel daadwerkelijk grote gevolgen zijn zoals bijvoorbeeld een strenge winter die de komende jaren enkel maar strenger zal worden. Het is natuurlijk wel zo dat, nu we met de strenge winters zitten, we er maar beter het beste van kunnen maken en zout moeten blijven strooien voordat het land volledig plat ligt. Anderen zeggen dan weer dat we beter zand strooien omdat het strooizout aan het opgeraken is en we de winterse gladheid toch op een manier moeten bestrijden. Dit zou ik echter vermeiden tot er echt geen enkel andere optie meer is, aangezien het de riolen zonder twijfel zal belasten en we dan weer met extra kosten zitten (zie nieuwsbericht hieronder), terwijl de kost van een megafile door gladde wegen al oploopt tot 1,3 miljoen euro voor één dag!
Zand strooien belast riool EDE - Zand strooien in plaats van zout of een combinatie van zout en zand om winterse gladheid te bestrijden, kan gemeenten op kosten jagen. „Het zand spoelt het riool in waar het bezinkt. Het moet er dan weer worden uitgehaald”, zegt Hugo Gastkemper, directeur van Rioned, de koepelorganisatie voor de rioleringszorg woensdag. Er is een dreigend tekort aan wegenzout nu de winterse omstandigheden aanhouden. „Gemeenten moeten kiezen tussen twee kwaden. Of je laat de gladde wegen voor wat ze zijn, of je gaat met zand strooien wat dan weer belastend is voor het rioolstelsel en de afvalwaterzuivering”, aldus Gastkemper. Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/...l?sn=binnenland |