actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th December 2010, 14:30
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Aanmelden Profiel wijzigen | Afmelden 13u28:28 woensdag 15 december 2010 terug naar

De Inspectie van Financiën maakt brandhout van de nieuwe beheersovereenkomst voor De Lijn voor de periode 2011-2015. Het negatieve rapport dat De Morgen kon inkijken, hekelt de 'minimalistische' prognose van de reizigersaantallen, de geplande afname van de klantentevredenheid en de 'subsidieverslaving' van de vervoersmaatschappij.
De beheersovereenkomst tussen De Lijn en de Vlaamse regering loopt eind dit jaar af. Nog deze maand moet de nieuwe overeenkomst voor de periode van 2011 tot en met 2015 worden goedgekeurd. Het ontwerp wordt nog volop bijgeschaafd, nadat de Inspectie van Financiën mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) vorige week een behoorlijk vernietigend advies bezorgde.

Subsidieverslaving
De beheersovereenkomst stelt dat het aantal bus- en tramreizigers tussen 2011 en 2015 met 10,5 procent moet toenemen. Dat lijkt haalbaar, stelt de Inspectie, maar is gezien de al Vernietigend rapport voor toekomstplannen De Lijn besliste capaciteitsuitbreidingen "minimalistisch". De doelstelling op iets langere termijn, een verdubbeling in tien jaar tijd, is in het licht van de doelstellingen voor de eerste vijf jaar dan weer "ongeloofwaardig en onrealistisch".

Als De Lijn zijn reizigersaantallen wil verdubbelen, vreest de Inspectie van Financiën dat de bevriezing van het huidige tariferingsstelsel niet houdbaar is. De vervoersmaatschappij heeft nu een kostendekkingsgraad van amper 16 procent en er wordt niet veel beterschap verwacht. Er zijn immers te veel niet-betalende passagiers. "De Lijn mag (eigenlijk 'kan') zijn subsidieverslaving niet afbouwen", concludeert de inspecteur-generaal uit de nieuwe overeenkomst.

Zijn de reizigersaantallen op langere termijn te hoog gegrepen, dan zijn andere doelstellingen volgens de Inspectie veel te vaag en veel te voorzichtig. De beheersovereenkomst stelt dat de algemene klantentevredenheid minstens 70 procent moet bedragen. Dat is ruim 10 procent minder dan in 2006. "De norm mag niet beduidend lager mikken dan de resultaten van het verleden", schrijft de Inspectie. "Het lijkt erop dat grote veiligheidsmarges worden ingebouwd om bij slechtere resultaten toch de externe goednieuwsshow te kunnen handhaven: 'de verlaagde norm wordt gehaald, we zijn dus weer goed bezig', het eeuwige Vlaamse paradigma."

De doelstelling om het aantal ongevallen met voertuigen van De Lijn elk jaar met 2,5 procent terug te dringen, noemt de Inspectie "weinig realistisch". Elk jaar 5 procent meer controles op zwartrijders uitvoeren, is dan weer "onhoudbaar en weinig zinvol", omdat ze geen rekening houdt met "het werkelijk te bereiken maatschappelijk effect". Het voornemen om ook aan armoedebestrijding te doen, "is geen kerntaak van De Lijn".

Het negatieve advies van de Inspectie van Financiën is niet bindend, De Lijn en de Vlaamse regering kunnen het naast zich neerleggen. Maar de conclusies zijn wel van die aard dat ze de politieke discussie er niet simpeler op maken.

Datum: 15/12/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
De Lijn is belangrijk om het milieu te sparen en om files te helpen voorkomen. Maar persoonlijk ben ik niet zo geneigd om altijd de bus of tram te nemen. Voor de simpele reden dat het absoluut niet praktisch is. In mijn dorp zijn er niet zo veel bussen waardoor ik lang moet wachten en bovendien is er vaak geen plaats meer op de bus. Niet dat ik er op sta om een zitplaats te hebben, rechtstaan kan soms ook al helemaal niet meer.
Ik begrijp dus dat minister Crevits een negatief rapport heeft geschreven over De Lijn. Openbaar vervoer is iets moois, maar vaak absoluut niet gebruiksvriendelijk.
Ik rij heel graag met de auto, maar als het openbaar vervoer nu wat praktischer zou zijn voor mij, dan kocht ik mezelf meteen een busabonnement.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:27.