|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
WK 2018 in Rusland, Qatar organiseert WK 2022
WK 2018 in Rusland, Qatar organiseert WK 2022
Rusland zal het WK van 2018 in goede banen leiden. België en Nederland grepen net naast de organisatie. Ook Spanje/Portugal en topfavoriet Engeland blijven met lege handen achter. Qatar neemt de organisatie van het WK 2022 op zich. Zij haalden het verrassend van Australië, Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. De oliestaat, die bulkt van het geld, pakte gisteren bij zijn presentatie nog uit met futuristische stadions, waar onder andere klimaatregeling in aanwezig zou zijn. België en Nederland mogen het WK voetbal in 2018 dus niet organiseren. FIFA-voorzitter Sepp Blatter riep om iets na half vijf in het Zwitserse Zürich na een stemming van de 22 leden van het Uitvoerend Comité Rusland uit als winnaar. The HollandBelgium Bid, topfavoriet Engeland en Spanje/Portugal dropen ontgoocheld af. Engeland ging er volgens Gary Lineker in de eerste stemronde al uit, België en Nederland en Spanje en Portugal konden in de tweede stemronde niets in de pap brokken tegen de Russen, die meteen een meerderheid vergaarden. Een derde stemronde was dus niet nodig. België en Nederland oogstten in de voormiddag nochtans lof na afloop van de presentaties van de verscheidene kandidaturen. Terwijl Spanje en Portugal, Rusland en Engeland vooral tijd maakten om de grootsheid van hun eigen project in de verf te zetten, zorgden België en Nederland voor een eerlijke presentatie waarin voetbal centraal stond, maar ook dat heeft niet meer mogen baten. Domper The HollandBelgium Bid kan in ieder geval niet veel verweten worden. Al verscheidene jaren werd er op de achtergrond aan een stevig project gewerkt dat pas in het laatste jaar volop in de schijnwerpers is beginnen te treden. Vooraf werd gezegd dat België en Nederland kansloos waren tegen grote kanonnen als Engeland, Rusland en Spanje en Portugal, maar gaandeweg evolueerden de Lage Landen van een outsider tot een volwaardige concurrent in de slotrace naar de toewijzing van de organisatie van de vierjaarlijkse hoogmis van het wereldvoetbal. Rusland heeft in ieder geval nog veel werk voor de boeg om het WK binnen acht jaar georganiseerd te krijgen, maar in een land waar de gas- en petroleumroebels de laatste jaren de plak zwaaien, moet ook de organisatie van een WK mogelijk zijn. Eerst WK in Oost-Europa Rusland organiseerde nog nooit een WK. Alexey Sorokin, CEO van de bid, benadrukte dan ook dat de FIFA en het globale voetbal met een Russisch WK 2018 toegang zouden krijgen tot "een nieuwe markt, nieuwe stadions, nieuwe spelers en nieuwe fans". "Een Russisch WK kan de kracht van het globale voetbal nog vergroten", voegde hij eraan toe. Premier Vladimir Poetin zal in zijn vuistje lachen. Gisteren maakte hij bekend dat hij er niet bij zou zijn in Zürich, volgens de Russische media een grote klap voor de Russische kansen. De Engelsen begonnen zelfs al te vieren. Tevergeefs. Poetin, ondertussen al op weg naar Zürich, en geldschieter Roman Abramovich wonnen het rondje poker. Het WK van 2014 wordt in Brazilië afgewerkt. Blog DM, 02-12-2010
|
|||
|
|||
Al die heisa rond de organisatie voor het WK is voor mij niet nodig. Ze geven zoveel onnuttige informatie dat het niet meer maatschappelijk relevant is. Men mag een keer vermelden welk land het volgende WK organiseert, en desnoods moet dat dan in het nieuws gebeuren. Maar als de helft van het nieuws wordt besteed aan het WK is dat 'boecht'. Hebben wij als maatschappij hier iets aan als België organisator wordt van het volgende WK? Dat België beter gekend is voor de rest van de wereld? Dat iedereen België kan situeren op de kaart?
|
|
|||
|
|||
Citaat:
Het zou wel een grote impact hebben, vind je niet? Het zou heel België op zijn kop zetten! Maar zover moet het niet komen, want we hebben er naast gegrepen. Enerzijds ben ik opgelucht, omdat ik het niet zag zitten dat er zoveel geld aan werd uitgegeven, en de Fifa mij toch niet 100% een koosjere organisatie lijkt, maar langs de andere kant is het toch jammer. Het had België en Nederland een beetje op de kaart kunnen zetten. Achja... |
|
|||
|
|||
Citaat:
Oke, het heeft een enorme impact voor België. Maar is dat een positieve impact? Het gaat ons, zoals gezegd, miljoenen, mischien wel miljarden euro's kosten. Met de opbouw van het WK in Zuid-Afrika zijn heel wat woningen 'vernield'. Veel mensen waren hun thuis kwijt, de structuur moest helemaal veranderd worden. Ook is het een vraagteken of het effectief economische voordelen gaat hebben voor dat land. Dat geldt ook voor Frankrijk en Duitsland die het WK voetbal in 1998 en 2006 organiseerden. Zij hebben hier niet of nauwelijks directe economische voordelen aan gehad. Natuurlijk moet je het van twee kanten bekijken. Het heeft ook zijn voordelen. België wordt herkend, het Europees gevoel versterkt, eveneens de band met onze noorderburen. Maar of het echt een positieve invloed gaat hebben op ons land? Ik denk van niet. |
|
|||
|
|||
Het valt me op dat er nog altijd veel misverstanden zijn over het nut van een WK in België. Sommigen denken hier bv. dat al die investeringen enkel voor die 3 weken nuttig zouden geweest zijn maar dat is absoluut niet het geval. België staat tegenover de andere West-Europese landen ver achter qua (voetbal)infrastructuur. Die stadions moeten er dus gewoon komen! Als we het WK hadden gekregen zouden we over 8 jaar de rest hebben ingehaald. Nu er geen druk meer achter staat zal onze regering de stadiondossiers weer zolang mogelijk proberen uit te stellen. Hierdoor zullen we al blij mogen zijn als die (ver)nieuw(d)e voetbaltempels er over 20 jaar staan. Ook onze wegen zijn dringend aan vernieuwing toe. Het WK had als duwtje in de rug kunnen dienen om hier zo snel mogelijk werk van te maken.
Dat sommige Zuid-Afrikanen hun huis zouden zijn kwijtgeraakt ten koste van de WK-stadions vindt ik natuurlijk ook niet kunnen maar wat heeft dat met België te maken? Zoiets zou hier nooit kunnen gebeuren. Wie ons WK-dossier trouwens een beetje kent weet dat onze stadions enkel op onbewoonde sites zouden worden opgetrokken. Bovendien had het voorbije WK niet enkel negatieve gevolgen voor Zuid-Afrika. Zo is het nationale gevoel er sindsdien erg versterkt dus op dat vlak zou ons land zo'n WK ook wel kunnen gebruiken! |
|
|||
|
|||
Politici mogen blij zijn. Anders moesten ze tegen 2018 ook nog eens gaan discussiëren over hoe ze de kosten van het WK zouden verdelen over Wallo-Brux en Vlaanderen... (Voor onze Wallo-Vlaander-Holland-Bid!)
Los van dat stomme mopje, vind ik het wegens de reeds voornoemde argumenten ook bijzonder jammer dat we het WK niet mogen organiseren. En nog meer dat de Fifa kiest voor een gas-(t)-land dat een ondoorzichtig politiek karakter heeft en waarvan de hoogste politici niet zuiver op de graad zijn. (Om het woord maffia en Berlusconi-bimbo niet te moeten gebruiken.)
|
|||
|
|||
Ik ben heel blij dat België/ Nederland het WK voetbal niet zullen organiseren. Als je heel dat WK bekijkt zou het toch alleen maar veel kosten en weinig of niets opbrengen. Daarnaast, België kan niet eens een regering vormen hoe zouden ze er dan ooit in slagen om zo'n groot evenement te organiseren?
Om te beginnen het renoveren van de huidige structuur en het bouwen van nieuwe. Dat zijn enorme kosten die we zouden moeten maken. Wie gaat dat betalen ? Inderdaad, u raad het al... de belastingbetaler ! Daarnaast moeten we ook al die "sporters" hier ontvangen, onderdak geven, eten geven... Ik weet niet zo heel veel van het WK, maar volgens mij levert dat niet veel op maar kost dat enkel vrij veel geld. Oké, er wordt werkgelegenheid gecreëerd, maar dit is allemaal heel tijdelijk. Een het WK afgelopen is hebben al die mensen ook geen job meer. Al de accommodatie blijft ook gewoon staan. Aangezien België niet echt een voetballand is (toch niet wat de resultaten betreft) vind ik dit vrij overbodige luxe. Wat ik ook wel erg vind is dat het WK tegenwoordig ook meer en meer doorgaat in landen waar ze het al niet zo breed hebben. Zuid - Afrika bijvoorbeeld. Het geld dat zij in de organisatie hebben gestoken hadden ze beter geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun bevolking, maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening natuurlijk. Hopelijk steken ze nu het geld dat ze uitsparen in nuttige zaken als pensioenregelingen, armoedebestrijding, ... Maar daar vrees ik voor. Ik heb namelijk op de radio al opgevangen dat alle restauratiewerken aan de stadions gewoon zouden doorgaan als voorzien. Dit kwetst mij toch als je tegelijk hoort op de radio dat er zoveel mensen zijn die onder de armoedegrens leven en de winter in de koude moeten doorbrengen. Conclusie : Ik ben heel blij dat we het WK niet moeten organiseren en ik hoop dat we dat ook nooit moeten doen. (Net als het organiseren van de Olympisch spelen of het Eurovisie songfestival). Hopelijk doen ze nu iets nuttig met het geld dat ze uitsparen. |
|
||||
|
||||
Citaat:
We moeten eens dringend afstappen van de idee dat alles 'economisch nut' moet hebben. Je kan sommige zaken nu eenmaal niet vertalen in geld. De organisatie van het WK zou een geweldige mijlpaal geweest zijn in onze grote voetbaltraditie. En wat anderen ook denken te weten, België is ab-so-luut wel een echt voetballand. De ogen van de wereld zijn gedurende die drie weken op ons gericht. Gezien onze 'groene' kandidatuur zouden we ook op die manier maatschappelijk een belangrijke boodschap hebben kunnen meegeven. En dan spreek ik nog niet over de consolidatie van de band met onze noorderburen, de versterking van het Europees gevoel, van het wereldburgerschap, en het feit dat dit WK ons een plekje in de geschiedenisboeken zou hebben gegarandeerd. Kost dat geld? Natuurlijk. Mag de organisatie van het belangrijkste sportevenement ter wereld geld kosten? Ja dus.
|
|||
|
|||
Ik ben ook blij dat België het WK niet organiseert. Er moet eerst gewerkt worden aan ons land zelf voor we anderen beginnen uit te nodigen. Het zou volgens mij trouwens ook betekenen dat we weeral eens meer belastingen moeten betalen.
Maar misschien is mijn mening ook wel een beetje beïnvloedt door het feit dat ik niet echt een voetbalfan ben. |