|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Personeel NMBS vaker geconfronteerd met agressie
Personeel NMBS vaker geconfronteerd met agressie
22 november 2010, 13:08 Het aantal gevallen van agressie op het perron en op de trein is in 2009 met 30 procent gestegen. Dat zegt Jos Digneffe van de socialistische vakbond ACOD. In 2008 kregen er in totaal 159 werknemers van vervoersmaatschappij NMBS te maken met agressie. Een jaar later steeg dat cijfer met 30 procent, tot 206. Volgens Digneffe kregen de werknemers klappen te incasseren of liepen ze verwondingen op, "vaak na discussies over vervoersbewijzen". Digneffe meent dat deze stijging mogelijk in verband kan worden gebracht met de tendens om de verkoop van vervoersbewijzen aan loketten af te bouwen. Hierdoor stijgt namelijk het aantal reizigers zonder ticket of geldig vervoersbewijs. Ook op het perron is er vaker sprake van agressie. Volgens Digneffe gaat het vaak om reizigers die hun aansluiting missen of mensen wiens trein is afgeschaft. Bron: Zita.be Eigen mening: Ik snap niet waarom mensen hun agressie uitwerken op de medewerkers. Ze kunnen er niets aandoen als een trein te laat is, dat gebeurt nu eenmaal. Zeker als het hun eigen schuld is door geen ticket te hebben. Persoonlijk heb ik dit nog niet meegemaakt of nog niet het zelfde gevoel gehad. Als ik een trein mis is het waarschijnlijk mijn schuld aangezien treinen toch al veel betrouwbaarder zijn dan lijnbussen. Ik neem niet veel de trein dat idee kan natuurlijk fout zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Personeel NMBS vaker geconfronteerd met agressie
Is dit artikel wel betrouwbaar? Het komt namelijk van www.zita.be wat niet als een echte krant of tijdschrift kan worden beschouwd. Ik kon ook niet meteen een gelijkaardig artikel terugvinden in De Standaard, De Morgen of Het Laatste Nieuws. Wel vond ik een artikel in De Standaard dat handelt over de vele ontslagen bij NMBS omwille van agressie op het werk. Hier zal dus wel iets van kloppen. Het artikel dateert wel al van juni 2010 wat toch wel al even geleden is.
Toch zou ik graag mijn mening over dit artikel geven. Het is betreurenswaardig dat in onze maatschappij zo vaak met agressie wordt gereageerd. Agressiviteit lost niets op en is nergens goed voor. Ik heb dezelfde mening als Isabel. Ook ik begrijp niet waarom de medewerkers worden aangevallen. Als je beslist om geen ticket te kopen, is het ook je eigen verantwoordelijkheid als je hierop betrapt wordt. Dreigen om de werknemers in elkaar slaan om zo toch maar geen boete te krijgen is geen goed idee. In wat voor een maatschappij leven wij? Zelf neem ik niet zo vaak de trein. Ook omwille van het feit dat de trein niet zo betrouwbaar is. De laatste tijd worden er veel treinen afgeschaft en stakingen steken ook de kop op. Maar het is nog steeds geen reden om dit uit te werken op treinconducteurs, andere NMBS-werknemers en misschien zelfs op andere treinreizigers. Zulke beslissingen worden door een hogere hand genomen. De werknemers delen het alleen maar mee aan de treinreizigers. Zij kunnen er dus niet aan doen. Misschien moet NMBS haar beslissing om de verkoop van de vervoersbewijzen aan het loket af te bouwen even herzien. Er moet een oplossing gevonden worden zodat zowel de werknemers als de treinreizigers zich weer veilig voelen. |