|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Vlaanderen akkoord met wegenvignet voor auto's
Vlaanderen slikt zijn veto in tegen een wegenvignet voor personenwagens. Minister-president Kris Peeters (CD&V) houdt na een onderhoud met zijn Waalse en Brusselse collega's enkel nog vast aan de kilometerheffing voor vrachtwagens. Nog voor het einde van dit jaar willen de drie gewesten een akkoord over het betalend rijden op Belgische wegen.
Peeters had gisteren een onderhoud met de regeringsleiders Rudy Demotte (Wallonië) en Charles Picqué (Brussel). Ze kwamen overeen om nog dit jaar een systeem uit te dokteren dat de gebruikers laat betalen voor de aanleg en het onderhoud van de Belgische wegen. Vanaf 2013 wordt de kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd, daarna volgt het wegenvignet voor personenwagens. Een typisch Belgisch compromis: Vlaanderen is immers voorstander van een kilometerheffing voor alle verkeer, Wallonië wil dan weer een wegenvignet. Voor het kleinere Brussel wordt een specifieke regeling bedacht, waar de twee andere gewesten mee voor opdraaien. Dat Vlaanderen akkoord gaat om op termijn een wegenvignet in te voeren voor personenwagens is opmerkelijk. De Vlaamse regering had vergevorderde plannen voor een wegenvignet naar Zwitsers model, dat chauffeurs eenmalig laat betalen om een bepaalde periode op Vlaamse wegen te laten rondrijden. Maar ze liet die plannen drie jaar geleden onder druk van Nederland varen. De Nederlanders overtuigden Vlaanderen om samen een slimme kilometerheffing in te voeren. Gebruikers van Belgische en Nederlandse wegen zouden een vergoeding betalen volgens het aantal kilometers dat ze afleggen. Afhankelijk van het tijdstip, dal- of spitsuren, en de milieuvriendelijkheid van hun voertuig zou de kilometerheffing dalen of stijgen. Vrachtwagens waren eerst aan de beurt, later moesten ook personenwagens volgen. De nieuwe Nederlandse regering torpedeerde die plannen echter. Minister-president Mark Rutte liet Peeters vorige week weten dat Nederland de kilometerheffing begraaft. De Vlaamse regering liet prompt weten hoe dan ook door te gaan met de kilometerheffing, die ze dan samen met Wallonië en Brussel zou invoeren. Na dat overleg houdt de kilometerheffing wel stand voor vrachtwagens, maar grijpt Vlaanderen voor personenwagens terug naar het wegenvignet. Europa kan nog wel roet in het eten gooien. "We bekijken nu wat mogelijk is, er is pas een akkoord als er over alles een akkoord is", zegt Peeters. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de drie gewesten bereidt een en ander de komende weken grondig voor. Vrachtwagenchauffeurs zullen vanaf 2013 moeten betalen als ze België willen doorkruisen. Wanneer het wegenvignet voor personenwagens wordt ingevoerd, is nog niet duidelijk. De werkgroep moet ook de tarieven invullen, en bekijken hoe de eventuele bijdrage van de Belgen gecompenseerd kan worden via de verkeersbelasting. Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...or-auto-s.dhtml 16 november 2010 Eigen mening De huidige staat van de Belgische wegen is ronduit slecht. De Belg die op dit moment een auto bezit, betaalt zich blauw aan wegentaxen, maar kan niet genieten van goed onderhouden wegen. Cijfers van 2007 tonen aan dat er toen gedurende enkele maanden 5 miljoen Belgen en 4,5 miljoen buitenlanders onze wegen gebruikte (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegenvignet_(Belgi%C3%AB)). Aangezien onze wegen dus voor iets minder dan de helft gebruikt wordt door mensen afkomstig van een ander land, vind ik het niet meer dan normaal dat ook zij bijdragen voor de herstellingen en onderhoudswerken aan ons wegennet. Dat men eerst start met vrachtwagens te laten betalen en later personenwagens, vind ik een goede zaak. Zo kan het systeem dat gebruikt zal worden voor betalingen gevolueerd worden, voordat het op grotere schaal zal worden toegepast. |
#2
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zo dat onze wegen op sommige plaatsen in slechte staat zijn. Maar als je even rondkijkt, merk je al gauw dat onze snelwegen veel gebruikt worden door buitenlanders, zowel voor vrachtvervoer als personenvervoer. Het is logisch dat zij gebruik maken van ons Belgische wegennet, het is hier toch gratis. Als wij naar Spanje willen met onze auto dan moeten wij ook betalen om gebruik te maken van het Franse wegennet. Zij kunnen met dit geld eventueel de wegen onderhouden. Dus vind ik het een goed idee dat men ook in België moet betalen voor het gebruik van onze wegen. Wij betalen al genoeg belastingen, laat de buitenlandse gebruikers ook hun steentje bijdragen.
|