|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Extra Nederlandse les op zaterdag
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil dat leerlingen die onvoldoende Nederlands kennen, extra les volgen. Dat kan bijvoorbeeld op woensdagnamiddag of op zaterdag, schrijft De Standaard.
Veel anderstaligen halen geen diploma net omdat ze onvoldoende Nederlands kennen, luidt het. Daarom moeten kinderen met een taalachterstand al in de lagere school extra uren Nederlandse les krijgen, zegt Smet in zijn beleidsbrief Jeugd voor 2010-2011. Bijkomende uren Veel lagere scholen geven nu al extra Nederlandse les, maar dat gebeurt meestal binnen de reguliere lestijden waardoor ze andere lessen missen. Minister Smet pleit voor bijkomende uren en die kunnen over de middag plaatsvinden, maar ook woensdagnamiddag of zaterdagvoormiddag. De minister beseft dat zijn idee nog tot discussie zal leiden, omdat hij vraagt dat leerkrachten meer les geven terwijl er weinig of geen extra geld is. "De discussie over de vergoedingen wordt nog een harde noot om te kraken", klinkt het. De extra uren Nederlandse les zijn onlosmakelijk verbonden met de taalproef die Smet op 6- en 12-jarige leeftijd, bij de overstap naar het lager en secundair onderwijs, wil invoeren. Die taalproef - "geen toelatingsproef" - zou er ten vroegste vanaf volgend schooljaar komen. (belga/tw) eigen mening: indien er leerkrachten worden voor ingezet en betaald, ok indien dit de uren zijn die worden verplicht zonder dat er wordt voor betaald niet akkoord. Onderwijs is een grondrecht, en aan de kwaliteit mag zeker niet ontbreken; besparingen waarop? Men heeft het mentorschap voor nieuwe leerkrachten al afgeschaft omdat dat teveel kostte. Terwijl dat in mijn ogen ook onmisbaar is als je als nieuwe leerkracht in een school start. Extra uren les volgen om de achterstand in te halen, ok in mijn lagere school, vroeger, waren er op woensdag inhaallessen gepland voor leerlingen die moeilijker konden volgen, of tijdens de middagpauze. Die mogelijkheid werd aangeboden voor alle vakken. De extra lessen Nederlands aanbieden binnen de reguliere lesuren geeft dan weer dat er een achterstand wordt opgebouwd binnen andere vakken. Integratie en gelijke kansen men praat er wel over, MAAR HET KOST GELD! |
#2
|
|||
|
|||
Extra lessen, buiten de normale schooluren, om de taalachterstand op te halen vind ik een goed idee. Wanneer dit tijdens de schooluren moet gebeuren, loopt men het risico achterstand te behalen voor andere vakken. Ik hoop wel dat de ouders van kinderen met een taalachterstand het nut van deze extra lessen inzien. Zo verbeteren ze de toekomst van hun kind.
Zoals Sandra reeds aanhaalde, vind ik ook niet meer dan normaal dat de taalleerkrachten betaald moeten worden. |
#3
|
|||
|
|||
Het zou natuurlijk beter zijn als de kinderen niet in het weekend of op hun vrije woensdagnamiddag les moeten krijgen. Een extra uurtje langer op school blijven is in mijn ogen eenvoudiger. Maar als er op school onvoldoende tijd is of als de kinderen andere lessen missen, is het misschien toch beter dat er bijles gegeven kan worden op woensdag en zaterdag. Jammer omdat de kinderen dan misschien geen andere hobby's kunnen uitoefenen maar Nederlands is heel belangrijk.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het een goed idee om bijlessen Nederlands te geven onder middagen, op woensdagnamiddag of zaterdag. Bijlessen onder reguliere lestijden vond ik sowieso al geen goed systeem. Als je in Vlaanderen woont en het Nederlands op een redelijk hoog niveau kan spreken en begrijpt, verhogen ook je kansen op de arbeidsmarkt, wat zeker niet onbelangrijk is. Toch lijkt het me niet zo gemakkelijk om deze ideeën om te zetten in de praktijk. Dankzij de besparingen in het onderwijs, zal hier geen geld voor zijn. Men zou dan al moeten werken met vrijwilligers, maar ik denk niet dat dit een groot succes zou zijn aangezien niet veel mensen bereid zouden zijn om hun vrije tijd ‘op te offeren’.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik vind dit persoonlijk een heel goed initiatief. Er bestond inderdaad al iets gelijkaardig zoals inhaal testen maken onder de middag of woensdagmiddagen, maar toch is dit initiatief ook goed voor kinderen die Nederlandse achterstand hebben. Zo kunnen ze hun Nederlandse taal bijschaven. Als dit plaats vind onder de middagen of zaterdagen kunnen de kinderen met de algemene lessen gewoonweg volgen. Anders zouden ze op deze vakken ook een achterstand lopen en dan zou het niet meer aangenaam zijn voor het kind. Het nadeel van dit initiatief is dat de kinderen dan minder tijd gaan hebben voor hun hobby's. Zoals mijn voorgangers ook al reeds vermeld hebben. Ik denk inderdaad dat dit een discussiepunt gaat worden, maar achter dit punt sta ik wel achter.
|
#6
|
||||
|
||||
Wel een goed idee, maar er geen centen voor vrijmaken is op het randje af idioot. 'Leve de multicul, zolang het maar niks kost'?!
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#7
|
|||
|
|||
Dit kan alleen maar voordelen hebben. Ze moeten misschien een deel van de vrije tijd eraan opofferen. Maar dit is ook maar voor een bepaalde periode zo, namelijk tot ze een niveau halen waardoor ze de gewone lessen op een kwalitatieve manier kunnen volgen.
Ik denk ook dat de kinderen die deze lessen zouden volgen het ook niet erg zullen vinden om hier tijd aan te besteden want zij zullen zich nadien veel beter voelen in de les en tussen de klasgenootjes. De kans op pesterijen of uitsluiting wordt een stuk kleiner. |
#8
|
|||
|
|||
Je kon er bijna gif op innemen dat minister Smet weer met een wild idee op de proppen zou komen. Met regelmaat van de klok stampt hij deze uit de grond.
Het idee om allochtone leerlingen, die het Nederlands onvoldoende onder de knie hebben, bijles te geven zonder vergoeding is niets nieuws onder de zon. Vier jaar geleden heb ik op vrijwillige basis (lees: zonder enige vergoeding) Nederlands gegeven aan kleuters en leerlingen van de lagere school en dit gedurende een volledig schooljaar. Bij kleuters stelt dit geen enkele probleem wanneer dit gebeurt tijdens de lesuren. Ik vind bijlessen Nederlands trouwens het meest zinvol wanneer dit start op zo jong mogelijke leeftijd. Eigenlijk moet men eisen dat het kind "klaargestoomd" wordt wanneer het de stap zet naar het eerste leerjaar. In het eerste leerjaar kan er nog veel gecorrigeerd worden omdat men dan oefent op de schrijf-, spreek- en leesvaardigheid, maar daarna is de achterstand op korte termijn nog moeilijk in te halen. De minister heeft bij hoog en bij laag beweerd dat hij jobs in het onderwijs moest schrappen (o.m. de mentoruren), want hij vond dat deze uren dikwijls aan geheel andere zaken besteed werden dan waarvoor ze dienden. Idem dito voor de ambulante leerkrachten. Deze mensen mochten hun C4 gaan halen, want ze werden overbodig bevonden. De vlieger gaat dus geenszins op dat hij nu voor de bijlessen beroep kan gaan doen op leerkrachten, zonder hier een passende tegemoetkoming voor te bedenken. Ik denk niet dat hij, als goedbetaalde minister, in de positie is om de druk op die manier op te voeren. |