|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Voor Disney werken is erger dan taliban bestrijden
Meer Amerikanen verkiezen het risico om beschoten en opgeblazen te worden in Afghanistan dan voor Disney te werken. Dat blijkt uit een studie naar favoriete werkplekken in de VS, waarbij de entertainmentreus veel lager scoort dan het leger.
Ondanks de toenemende dodentol in Afghanistan, waar duizenden soldaten ingezet worden, het bloedvergieten in Irak en de relatief lage lonen, zien veel Amerikanen de US Army nog steeds als een goede werkgever. Dat blijkt uit een studie van de jobsite CareerBliss.com, die verschillende onafhankelijke onderzoeken gebruikte waarbij loon, werk-gezinsbalans en groeimogelijkheden werden geëvalueerd. Verschillende legeronderdelen bevolken de toptien van werkgevers, het leger in het algemeen bekleedt de elfde stek. Disney pas op 41 Disney scoort verrassend genoeg een pak slechter dan het Amerikaans leger. De zelfverklaarde 'meest gelukkige plek op Aarde' en werkgever van meer dan 100.000 mensen wereldwijd, kwam slechts op een weinig benijdenswaardige 41ste plek in het overzicht. Werknemers lieten zich al geregeld negatief uit over de werkomstandigheden bij Disney, en stelden dat het Amerikaanse bedrijf te veel gedreven wordt door winstbejag. Wellicht minder verrassend is dat internetgigant Google de lijst van beste werkgevers aanvoert. Maar op het vlak van carrièremogelijkheden moet ook Google het leger laten voorgaan, zegt de studie. Bradley Brummel, psychologieprof aan de University van Tulsa, in de Amerikaanse staat Oklahoma, legt uit waarom soldaten zulke gelukkige werknemers zijn. "Er zijn weliswaar bepaalde problemen voor mensen die hun land dienen, waaronder de mogelijkheid dat je naar een oolog moet", zegt hij in The Christian Science Monitor. "Toch biedt het leger veel factoren die cruciaal zijn voor geluk op het werk, waaronder het gevoel dat je iets wezenlijks bijdraagt aan de wereld, echte vriendschap met collega's en de mogelijkheid om je vaardigheden te ontwikkelen." Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...estrijden.dhtml Eigen mening: Uit het artikel blijkt dat veel mensen in dienst gaan bij het leger omwille van het sociale aspect. Daarom plaatste ik het artikel onder de categorie sociaal-economisch. Toen ik het artikel las was ik verbaasd. Dat er veel mensen zijn die liever hun leven riskeren dan voor Disney te werken, wist ik niet. Ik had altijd een negatief beeld over werken voor het leger. Disney daarentegen leek me een leuke werkgever. Nu ik het artikel heb gelezen denk ik hier toch wel anders over. |
#2
|
|||
|
|||
Citaat:
Waarom dacht je dat bij disney werken leuk was, toch niet enkel omdat ze tekenfilms maken? In dat geval moet de kinderarbeid in speelgoedfabrieken in Azië dolle pret zijn. Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat enkel al de samenhorigheid, de kameraadschap, het blindeloos vertrouwen op elkaar en het gevoel echt ergens bij te horen, ergens deel van uit te maken (valt ook weer onder samenhorigheid en kameraadschap) dé reden is dat velen zich inschrijven in het leger. Loon en vaardigheden uitbreiden zijn ook wel belangrijk, maar toch nog ondergeschikt aan de andere factoren. |
#3
|
|||
|
|||
Dat Disney zich laat leiden door het verwezelijken van zoveel mogelijk winst, leek mij al vrij duidelijk. Deze multinational komt zo vaak met een nieuw promotie-product aanzetten. De themaparken, de films, de speeltjes & prulletjes zijn wereldwijd bekend. Maar dat maakt niet dat ze met plezier gemaakt worden.
De Amerikanen zijn dol op hun land en doen er alles voor om het te dienen. Zelfs hun leven opofferen. Ik heb respect voor diegene die het kunnen, naar een oorlogszone gaan en daar vechten voor hun land. Toch denk ik ook dat niet enkel het land dienen een reden is om bij het leger te gaan. Zoals Jurgen vermelde, denk ik ook dat de vriendschappen die daar ontstaan erg hecht zijn. Het feit dat ze kunnen zeggen, "Ik heb mijn land gediend en er voor gevochten!", vinden deze mannen erg belangrijk. |
#4
|
|||
|
|||
Bij mijn weten streeft een multinational zoals 'Google' ook naar maximale winst en, raar maar waar, staan zij genoteerd als beste werkgever. De combinatie 'winst nastreven' en 'uitstekende werkgever' gaat dus perfect samen. Vreemd dat Disney hier niet in slaagt.
In tegenstelling tot België, bestaat er in Amerika zoiets als 'patriottisme'. Veel meer als de Belgen, willen de Amerikanen echt iets betekenen voor hun land, en dan is in het leger gaan de ideale optie. Voor velen is het respect en aanzien dat ze dan vergaren onbetaalbaar. |