|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Priester neemt het op voor IVF in TV-preek.
Priester neemt het op voor IVF in TV-preek.
In volle zondagspreek heeft priester Johnny De Mot van de Brusselse Onze-Lieve-Vrouw van Goede Bijstandkerk een lans gebroken voor in-vitrofertilisatie. Saillant detail: de bewuste mis werd integraal uitgezonden op één. “Als een vader en moeder jarenlang geprobeerd hebben om kinderen te krijgen en er dan via ivf eindelijk een kind is, is er vreugde die ook wij delen. Want in elk kind dat geboren wordt, herkennen wij het gelaat van God, ook in een ivf-kind en misschien in een ivf-kind nog meer”, luidde het. De mot: “De uitspraken van het Vaticaan over die Nobelprijs waren op zijn minst onrespectvol. Deze week kreeg ik heel wat vragen van ouders en grootouders die er echt niet goed van waren. Voor hen wilde ik het opnemen. “De kerk zou nu beter zwijgen als het over kinderen gaat.” Jürgen Mettepenningen, de woordvoerder van aartsbisschop Léonard, is niet onder de indruk. “Ik ga niet zeggen dat wij er gelukkig mee zijn. Maar er geldt nog steeds vrijheid van meningsuiting, ook binnen de kerk.” Bron: Het Laatste Nieuws 11/10/2010 http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...tilisatie.dhtml Mening: Ik vind dit een dappere uitspraak van de priester. Het is goed dat hij het opneemt voor ouders van ivf-kinderen. Ik vond die uitspraken van het Vaticaan over de Nobelprijs ook onrespectvol en niet meer van deze tijd. Eindelijk nog eens iemand die voor zijn mening opkomt en tegen de schenen van de paus durft schoppen. Eerder hadden ook enkele bisschoppen zich vragen gesteld bij het celibaat. Heeft Rome de touwtjes niet meer voor 100% in handen? |
|
|||
|
|||
Gisteren (ma 11/10) is priester Johnny De Mot meer uitleg komen verschaffen bij zijn uitspraak. Hij zei dat hij voor de gemeenschap werkt en niet zo zeer voor de paus. Daardoor kan hij zich vragen stellen bij de conservatieve lijn van het Vaticaan. Dit kan omdat binnen zijn kerk en zijn viering de pastoor nog steeds zelf mening mag verkondigen. Daarna gaf hij de raad aan de paus om één maand gewoon mee te leven in hartje Brussel. Verder neemde de priester het ook al op voor sans-papiers en vrouwen binnen de Kerk.
De prieter raakte volgens mij de meest interessante punten aan waarbij het misloopt binnen de Kerk. De standpunten van het Vaticaan staan soms mijlenver van de huidige maatschappij. Bijvoorbeeld hun verbod op condooms. Terwijl de Kerk eigenlijk alleen naastenliefde moet verkondigen. |