actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2010, 22:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Zonnedak op hst-tunnel

Zonnedak op hst-tunnel


BRASSCHAAT/SCHOTEN - De bovengrondse tunnel voor de hogesnelheidstrein ten noorden van Antwerpen wordt ook een zonnepark. Het 3,4 kilometer lange dak wordt volgezet met zonnepanelen.



De automobilisten die iets noordelijker op de E19 voortsnellen, merken er niets van, maar op het dak van de hst-tunnel wordt wellicht het langste zonne-energiepark van ons land geïnstalleerd. Door de bovengrondse tunnel raast onder meer de hogesnelheidstrein van en naar Amsterdam.

Het project is een gezamenlijk initiatief van enkele lokale overheden en de privésector. De elektriciteit zal gebruikt worden om onder meer Antwerpen Centraal van stroom te voorzien. Tegelijk kan de zonnestroom ook elektriciteit leveren aan klassieke treinen en zelfs gedeeltelijk aan de hogesnelheidstreinen.

Infrabel, de Belgische spoorwegbeheerder die instaat voor de elektriciteitsvoorziening, schat dat de jaarlijkse productieopbrengst van het zonnepark volstaat om een dag per jaar alle treinen op het Belgische spoorwegnet te laten rijden. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van 950 gezinnen.

Het zonnepark op de hst-tunnel moet tegen het jaareinde in gebruik zijn, luidde het gisteren tijdens de voorstelling van het groene-energieproject. Het betekent dat tegen dan 16.000 zonnepanelen aangesloten zullen zijn op het elektriciteitsnet. Alle panelen samen zouden bijna acht voetbalvelden bedekken.

De kostprijs van het zonnepark bedraagt 14,7 miljoen euro. Om het plan te financieren, bundelen de gemeenten Brasschaat, Schoten, twee regionale intercommunales, spoorwegbeheerder Infrabel en het West-Vlaamse zonne-energiebedrijf Enfinity de krachten. Voor de financiering en uitbating van het zonnepark op de hst-tunnel hebben ze een coöperatieve vennootschap opgericht.

Enfinity, dat momenteel de aanleg van het zonnepark coördineert en later ook zal instaan voor de uitbating, verwerft een meerderheidsbelang in de coöperatie. De vier gemeentelijke aandeelhouders hebben elk een belang van 11 procent. Dat betekent nog niet noodzakelijk dat ze het geld zelf op tafel gaan leggen. Brasschaat ziet het zonnepark alvast als een manier om zijn inwoners veel nauwer te gaan betrekken bij de realisatie van groenestroomprojecten op zijn grondgebied (zie inzetstukje hieronder).

Voor spoorwegbeheerder Infrabel betekent het zonnepark dat het zijn elektriciteitsaankopen alweer wat CO2-armer kan maken. Door de elektriciteit te kopen van het zonnepark kan het jaarlijks 2.400 ton CO2 besparen. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van 100 vrachtwagens.

Infrabel investeerde eerder ook al in een grootschalig windenergieproject langs de hst-lijn naar Luik.


DS, 29-09-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.